Geen normen voor aardgasinstallatie op bus’WASSENAAR - Er zijn geen normen waaraan een aardgasinstallatie op een bus moet voldoen, alleen voor onderdelen van die installatie. Dat laat een deskundige desgevraagd weten naar aanleiding van de brand in een aardgasbus van Veolia in Wassenaar.
Afgelopen maandag ontstond bij de brand op de Wittenburgerweg een steekvlam van 10 a 15 meter, die enkele minuten aanhield. Het was de overdrukbeveiliging die in werking trad, waarbij het gas uit de flessen wordt geperst. Dat is om een explosie van de aardgasflessen te voorkomen. Als dat gebeurt is er het gevaarlijk voor een veel grotere omgeving.
VerbazingDe deskundige die Omroep West heeft gesproken verbaast zich erover dat er geen normen bestaan voor aardgasinstallaties in bussen. Voor een LPG-installatie in een voertuig bestaan die normen wel. Ook is daar het zogeheten overdrukventiel zodanig aangepast dat bij een te hoge druk, het gas rustig wordt afgeblazen. Dat is juist om te voorkomen dat er een steekvlam ontstaat.
Grotere tanksAardgasbussen zijn volgens de deskundige, die anoniem wil blijven, ook gevaarlijker omdat ze veel grotere tanks hebben dan bij LPG, omdat aardgas meer volume nodig heeft. Busmaatschappij Veolia laat in een reactie weten dat de bussen zijn gekeurd en voldoen aan de veiligheidseisen, anders mogen ze de weg niet op.
OnderzoekDe brand wordt onderzocht, volgende week worden de eerste resultaten verwacht. ‘Alle aardgasbussen die in Nederland rijden voldoen aan de veiligheidseisen’. Dat zegt een woordvoerder van de RDW, de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Die veiligheidsnormen zijn Europees geregeld. Als uit het onderzoek blijkt dat de systemen niet goed zijn, kan de RDW aanpassingen eisen, aldus de woordvoerder. Overigens is de RDW niet zelf betrokken bij het onderzoek.
bron:
www.omroepwest.nl