Verschillen en overkomsten tussen regioschipper en DWP schipper.

Auteur Topic: Verschillen en overkomsten tussen regioschipper en DWP schipper.  (gelezen 3309 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golf-10

  • Brigadier, schipper (ME), kerninstructeur Portogewoon, Decentrale Beslagbeheerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Ik heb in ieder geval een discussie op gang gebracht. Even voor de goede orde: het "ankertje" dragen wij rechtmatig en is alleen voorbehouden aan diegenen die bij de DWP van het KLPD werken en dus niet (met alle respect) door collega's die een bootje van het wijkteam varen. Dit is officieel vastgelegd. Datzelfde geldt ook voor de Dienst Luchtvaart met hun "wing".




Belker1678

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2012, 19:42:18
@Golf 10,
Je Opmerking over coll. die voor wijkteam een bootje varen ervaar ik als negatief.
Er zijn in meerdere regio's collega's die als schipper zijn opgeleid (DOOR HET KLPD) en die handhaving en opsporing op de binnenwateren uitvoeren.
Het anker is een teken wat alleen binnen de KLPD wordt gedragen, maar zegt niets over de kwaliteit van de politieschippers van de politieregio.
De KLPD  DWP  gaat over in de ELPD, dienst infra en houdt nog minder varenden over dan ze nu hebben en meer en meer wordt gedaan door de politieschippers van de politieregio's.

Er zijn gebieden in Nederland waar erg veel en goed wordt samengewerkt op basis van gelijkwaardigheid tussen de coll van de klpd dwp en de politieschippers van de politieregio's


Golf-10

  • Brigadier, schipper (ME), kerninstructeur Portogewoon, Decentrale Beslagbeheerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2012, 19:53:27
Dan heb je niet helemaal goed gelezen, Belker. Er stond een tekst tussen haakjes. Ik vind het jammer dat je dat als negatief beschouwd. Ik wilde hier alleen maar aangeven dat de schippers bij het KLPD volledig opgeleide binnenvaartschippers zijn en dus beroepshalve meer kunnen en kennen dan een collega die een klein vaarbewijs heeft. En idd houden we minder schippers over bij de Landelijke Eenheid en dat betreur ik. Ik denk namelijk men ons specialisme over het algemeen onderschat. Zolang men nog steeds denkt (uiteraard niet iedereen maar ik kom het regelmatig tegen) en zegt dat de DWP alleen een beetje bootje varen is en dat het nog steeds (!) gezien wordt als een dienst waar geen volwaardige collega's werken of waar je naar toe solliciteert als je niet meer geschikt zou zijn voor het regiowerk, wil ik graag duidelijk maken dat dit dus niet het geval is. Ik klink misschien wat gechargeerd maar dit lijkt me wel duidelijk genoeg. Bovendien ben ik voorstander van het infrabreed werken en zie ik absoluut mogelijkheden die zich straks zullen voordoen. Tevens ben ik een van de gebiedsgebonden havenagenten en heb ik een uitgebreid netwerk opgebouwd met wederzijds respect en waardering. Dus verder niets ten nadele van de collega's in de regio's want ik zie dat ook zij met veel plezier en professie hun taken op het water (proberen) uit (te) voeren.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2012, 20:00:09
Ik wilde hier alleen maar aangeven dat de schippers bij het KLPD volledig opgeleide binnenvaartschippers zijn en dus beroepshalve meer kunnen en kennen dan een collega die een klein vaarbewijs heeft. En idd houden we minder schippers over bij de Landelijke Eenheid en dat betreur ik. Ik denk namelijk men ons specialisme over het algemeen onderschat.

Ik heb ooit eens meegevaren met de DWP en de schipper vertelde mij destijds dat een klein vaarbewijs voldoende is.
Dit schijnt ook de vereiste te zijn voor de "zomercollega's" die in de zomer bijspringen en bijvoorbeeld van de SpoPo of andere afdelingen afkomstig zijn?
Senior GGP / Oost-Brabant


Golf-10

  • Brigadier, schipper (ME), kerninstructeur Portogewoon, Decentrale Beslagbeheerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2012, 20:05:38
Op zich klopt dat, Nick. Echter mag een collega met alleen een klein vaarbewijs officieel geen aanwijzingen geven aan een binnenvaartschipper. Dit is in de wet geregeld. Bovendien moet je natuurlijk wel weten waar je het over hebt en dezelfde "taal" spreken.

Sorry dat we zo off topic zijn geraakt. Misschien een nieuw draadje starten?


Belker1678

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2012, 20:17:23
@Golf-10:  Qua aanwijzingen geven heb je gelijk als de coll.  slechts politievaarbekwaamheid I of II heeft, geeft deze idd geen aanwijzingen aan een binnenvaartschip.

Inderdaad gaat de specifieke vakbekwaamheid verloren.   Toezicht beroeps binnenvaart naar Rijkswaterstaat ??


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2012, 20:23:10
Op zich klopt dat, Nick. Echter mag een collega met alleen een klein vaarbewijs officieel geen aanwijzingen geven aan een binnenvaartschipper. Dit is in de wet geregeld. Bovendien moet je natuurlijk wel weten waar je het over hebt en dezelfde "taal" spreken.

Sorry dat we zo off topic zijn geraakt. Misschien een nieuw draadje starten?

Dank voor de toelichting! Uiteraard logisch dat de DWP haar personeel verder opgeleid wil hebben.
Nog een vraag: wat is het verschil tussen een politievaarbekwaamheidsbewijs en een normaal vaarbewijs 1/2?
Senior GGP / Oost-Brabant


Golf-10

  • Brigadier, schipper (ME), kerninstructeur Portogewoon, Decentrale Beslagbeheerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2012, 21:03:14
Een "normaal" klein vbw 1 en/of 2 kan je je gewoon zelf eigen maken of een les of paar lessen nemen bij een vaarschool oid.
Een politievaarbekwaamheidsbewijs is dat je veel dieper op de stof ingaat en meer wetskennis krijgt. Aan het "pasje" zie je echter geen verschil.

Grote vaarbewijs A/B is een complete MBO beroepsopleiding met daarbij dat er ook weer dieper op de wetgeving wordt ingegaan. Dus eigenlijk moet je achter de vaarbewijzen, die door het KLPD worden gegeven, een plusje zetten.

En ja, RWS heeft veel taken overgenomen, dit tot verdriet van velen van ons. Het holt ons vak uit en zorgt er voor dat we ons nieuwe personeel lang niet zo goed kunnen opleiden als dat de "oude garde" dat is. Doordat RWS die taken uitvoert komen wij steeds minder aan boord van binnenvaartschepen en gaat zo ook kennis en gekend worden verloren. Ik beschouwde ons eigenlijk ook als een soort wijkagent voor de binnenvaart aangezien de gemiddelde schipper op zijn schip woont en werkt en weinig op de wal komt. Zo was de waterpolitie vaak het eerste aanspreekpunt en dat is helaas veel minder geworden.

Zelf hou ik mijn vaardigheden op peil door zo nu en dan met een binnenvaartschip als bemanning mee te varen. Zo blijf je bij en leer veel over het werk aan boord waardoor je meer weet en begrijpt.

Maar om even de titel van dit draadje te verduidelijken, kort en duidelijk:
Een DWP schipper is dat beroepshalve, is volledig opgeleid incl. marifoon, radar en diverse andere verdiepingsopleidingen en heeft dit dus als hoofdtaak en vaart 365 dagen 24/7, voornamelijk op de hoofdtransportassen; een regioschipper heeft dit vaak als neventaak naast de bpz-werkzaamheden en vaart hoofdzakelijk alleen in het zomerseizoen en op het nevenvaarwater/plassen/meren.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2012, 21:07:08
Een "normaal" klein vbw 1 en/of 2 kan je je gewoon zelf eigen maken of een les of paar lessen nemen bij een vaarschool oid.
Een politievaarbekwaamheidsbewijs is dat je veel dieper op de stof ingaat en meer wetskennis krijgt. Aan het "pasje" zie je echter geen verschil.

Grote vaarbewijs A/B is een complete MBO beroepsopleiding met daarbij dat er ook weer dieper op de wetgeving wordt ingegaan. Dus eigenlijk moet je achter de vaarbewijzen, die door het KLPD worden gegeven, een plusje zetten.

Duidelijk, dank!
Senior GGP / Oost-Brabant


Golf-10

  • Brigadier, schipper (ME), kerninstructeur Portogewoon, Decentrale Beslagbeheerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2012, 21:17:22
Om nog even verder de verschillen duidelijker te maken:
Wanneer er een ongeluk of ongeval op het water plaatsvindt waarbij gewonden, doden en/of (economische) zware schade is, wordt ten alle tijde de DWP gevraagd voor bijstand. Dit omdat de collega's op het land hiertoe niet zijn opgeleid. Hierbij kun je oa ook denken als bv een spoorbrug is aangevaren waardoor deze niet meer functioneert wat vertraging of uitval van de treindienst tot gevolg heeft. Hierdoor ontstaat grote economische schade bv doordat forensen niet meer op hun werk kunnen komen en veel bedrijven dus niet of minder kunnen functioneren.
Ook bv zoals een situatie als in de laatste aflevering van Unit Luchtvaartpolitie waarbij de DWP werd verzocht tp te komen om het binnenvaartschip weer aan te meren nadat de schipper deze in het midden van de haven voor anker had gelegd.