Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening

Auteur Topic: Brandweer nog niet klaar voor overname waterhulpverlening  (gelezen 37049 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 20 maart 2005, 12:27:27
Zeewolde heeft een eigen snel inzetbaar duikteam. Rick heeft gelijk, alleen niemand stoort zich daar nog aan. In de SAMIJ regeling staat dat AC Flevoland de de leiding heeft tijdens waterincidenten op de Randmeren. Maar in de praktijk komt daar niets van terecht omdat de kustwacht ze niet waarschuwt. De kustwacht geeft de voorkeur aan reddingsboten van de KNRM en die kan flevoland niet aansturen. Dus wordt bij alarmering via de kustwacht voor Wolderwijd, Ketelmeer, Veluwemeer en Drontermeer via Gelderland regio Harderwijk gewaarschuwd, die de ORKA van de KNRM alarmeert. Dit ging dus helemaal mis, hoewel AC Harderwijk van alles volledig op de hoogte was.

De vaartijd van de ORKA is te lang voor dat gebied. Ik zal voor Zeewolde eerder nog Brandweer Harderwijk inzetten. Ik vind het tijd worden om te gaan kijken wie er het eerste kan zijn ipv wiens inzet gebied het is. Een vuurpijl kan betekenen dat er mensen in het water liggen.

Henk

Heidebrandje

• Gast
Reactie #51 Gepost op: 20 maart 2005, 13:12:18
Heidebloempje, volgens mij voer je een hele andere discussie...  En je lijkt wel een gebarsten grammefoonplaat. Verzin is wat nieuws dit hoor ik al twee jaar hier, nou weet ik het wel.

Jammer hoor die vervuiling. ???

Henk

Ik wil helemaal niks vervuilen maar jij loopt zo te piepen over die brandweer die in jou ogen niks op het water te zoeken heeft. Maar het is gewoon zo dat de brandweer de leiding heeft en de verantwoording heeft voor wat er gebeurd. En dat zij ook hun partners uitkiezen. Ik wilde hoge helemaal niet zwart maken maar dit is gewoon wat ik via mijn colega's van de brandweer hoor en die zijn op een of andere manier niet zo postitief om jullie en als jullie op hem. Maar wat peter al melde van 2006 heb je veiligheidregio's en dan word er echt alleen nog maar met partners samen gewerkt die er voor uit gekozen zijn en die dus ook getraint zijn om met elkaar samen te werken. En nog maals alles heeft zijn tijd nodig.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 20 maart 2005, 18:46:18
Ik wil helemaal niks vervuilen maar jij loopt zo te piepen over die brandweer die in jou ogen niks op het water te zoeken heeft. Maar het is gewoon zo dat de brandweer de leiding heeft en de verantwoording heeft voor wat er gebeurd. En dat zij ook hun partners uitkiezen. Ik wilde hoge helemaal niet zwart maken maar dit is gewoon wat ik via mijn colega's van de brandweer hoor en die zijn op een of andere manier niet zo postitief om jullie en als jullie op hem. Maar wat peter al melde van 2006 heb je veiligheidregio's en dan word er echt alleen nog maar met partners samen gewerkt die er voor uit gekozen zijn en die dus ook getraint zijn om met elkaar samen te werken. En nog maals alles heeft zijn tijd nodig.

Oke, we moeten het dus weer over HOGE hebben, goed hoor.

Wie zegt er nou dat de brandweer niets op het water te zoeken heeft?

Neem evem de moeite om de tekst van het onderwerp te lezen waar je je niet aan houdt.

De brandweer is NOG niet klaar voor overname van de waterhulpverlening.

Dus als ik denk dat er eerst nog meer kennis vergaard en meer getraind moet worden voor overname van de waterhulpverlening leg jij mij in m'n mond dat ik piep dat de brandweer op het water niets te zoeken heeft en grijpt dat vervolgens aan om tegen HOGE te keer te gaan. De wereld op z'n kop.

Het interesseert mij niets wat de brandweer van HOGE vindt, ze weten niets van ons want ze werken nooit met ons samen. Het is allemaal van horen zeggen.

Als wij door hen in die 25 jaar van ons bestaan maar één keer op een echte fout waren betrapt hadden de kranten bol gestaan, maar dat is niet gebeurd. In Nederland is vrijheid van vereniging, dat is een van de kenmerken van de democratie en mensen helpen is nog niet strafbaar gesteld. We doen dat zonder subsidie en hoeven dus aan niemand verantwoording af te leggen, ook niet aan de brandweer. Vind je dat wij ons op moeten heffen? Dan heb je een probleem. En nu het leuke, wat de brandweer doet daar heb ik wel wat mee te maken wat die wordt betaald van mijn geld.

Henk

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #53 Gepost op: 20 maart 2005, 19:21:07
de brandweer is druk doende om zich een weg te banen in reddingsacties op het water,en dat doen ze met de daarvoor aangewezen partners dus KNRM en andere reddingsbrigades.
En laten zich ook graag adviseren wat te doen met bepaalde incidenten,om daar uiteindelijk wat mee te kunnen doen.

Een OVDbrandweer maakt een inzet,zoals het hem/of haar het beste lijkt.Dat mag een OVD daar wordt hij zelfs voor betaald,en zal waar nodig tijdens een inzet eventueel gaan bijsturen.
Dat er dingen gebeuren in jouw ogen of van andere die niet kunnen of niet goed zijn.Tja jammer,maar dat is dan even niet anders.

Maar zelfs bij een brand lopen er onder toeschouwers 100 OVDen rond die het allemaal beter weten,maar opdat moment is het zijn inzet eventuele discussies over de inzet na het incident en niet tijdens.
Ik loop ook wel eens met kromme tenen rond bij een uitruk,omdat ik het niet helemaal eens ben met een beslissing.Maar als je later erover praat blijkt ereen weloverwogen overweging achter zit,waar ze na het incident graag over praten

Matthijs

• Forum gebruiker
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #54 Gepost op: 20 maart 2005, 20:11:24
Heidi(brandje),

Als jij nu eens stopt met het hoofdstuk HOGE kan je mischien op het topic met redelijkheid reageren. Het is nog steeds zo dat HOGE geen berging van een aqualiner op z'n schouders neemt.
De brandweer daarentegen wel. Als de brandweer denkt dat zij dat werk ook nog moeten gaan uitvoeren moetten ze dat vooral doen. Het is mischine beter dat ze daar een nieuwe tak voor moeten opzetten. Een soort Mammoet brandweer. Het is nogal een verschil of de reddingbrigade of de brandweer een waterongeval uitvoerd. Denkend aan de ontplofte zeilboot bij het eiland "De schelp". Brandweer zonder red vest ed.

Gelukkig is daar wel wat van geleerd.

Ik hoop dat ze van deze aktie ook wat opgestoken hebben.

Matthijs :D

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 20 maart 2005, 23:58:58
de brandweer is druk doende om zich een weg te banen in reddingsacties op het water,en dat doen ze met de daarvoor aangewezen partners dus KNRM en andere reddingsbrigades.
En laten zich ook graag adviseren wat te doen met bepaalde incidenten,om daar uiteindelijk wat mee te kunnen doen.

Een OVDbrandweer maakt een inzet,zoals het hem/of haar het beste lijkt.Dat mag een OVD daar wordt hij zelfs voor betaald,en zal waar nodig tijdens een inzet eventueel gaan bijsturen.
Dat er dingen gebeuren in jouw ogen of van andere die niet kunnen of niet goed zijn.Tja jammer,maar dat is dan even niet anders.

Maar zelfs bij een brand lopen er onder toeschouwers 100 OVDen rond die het allemaal beter weten,maar opdat moment is het zijn inzet eventuele discussies over de inzet na het incident en niet tijdens.
Ik loop ook wel eens met kromme tenen rond bij een uitruk,omdat ik het niet helemaal eens ben met een beslissing.Maar als je later erover praat blijkt ereen weloverwogen overweging achter zit,waar ze na het incident graag over praten

Peter, je hebt gelijk wat de aquarunner betreft, wat kan het ook eigenlijk schelen. En de brandweer vertellen "wat te doen bij het bestrijden van brand" is een kip vertellen hoe hij eieren moet leggen.
Maar het gaat hier niet over brand, maar over een voor de brandweer nieuw en onbekend fenomeen: "de berging". En ze beginnen niet klein, nee meteen de hoofdprijs. Waar BTS een zeesleepboot en een dok voor nodig heeft doet de brandweer wel even met twee baggersleepboten.

En dat je daarbij onvoorwaardelijk achter "de OVD" gaat staan siert je en maakt je ongetwijfeld tot een goed brandweerman.

Maar als het een keer mensenlevens kost, zeg je dan ook "Tja jammer,maar dat is dan even niet anders"?

Natuurlijk heeft een OVD tijdens een aktie altijd gelijk, discussie tijdens een inzet is uit den boze. Maar heeft een OVD dan altijd gelijk -ook achteraf- net als de paus? Dan zijn het eigenlijk dus geen mensen...

Henk

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 21 maart 2005, 00:13:42
Heidi(brandje),

Als jij nu eens stopt met het hoofdstuk HOGE kan je mischien op het topic met redelijkheid reageren. Het is nog steeds zo dat HOGE geen berging van een aqualiner op z'n schouders neemt.
De brandweer daarentegen wel. Als de brandweer denkt dat zij dat werk ook nog moeten gaan uitvoeren moetten ze dat vooral doen. Het is mischine beter dat ze daar een nieuwe tak voor moeten opzetten. Een soort Mammoet brandweer. Het is nogal een verschil of de reddingbrigade of de brandweer een waterongeval uitvoerd. Denkend aan de ontplofte zeilboot bij het eiland "De schelp". Brandweer zonder red vest ed.

Gelukkig is daar wel wat van geleerd.

Ik hoop dat ze van deze aktie ook wat opgestoken hebben.

Matthijs :D

Ja, daar heb je een punt Matthijs. Iedereen droeg een redvest tijdens de aquarunner aktie. Waar zo'n forum al niet goed voor is!

Henk

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 21 maart 2005, 11:59:25
Voor beantwoorden van Heideroosje vragen ga ik voortaan verwijzen naar:
 klik hier voor uitleg over HOGE  ;D

Henk

Heidebrandje

• Gast
Reactie #58 Gepost op: 21 maart 2005, 16:14:18
Voor beantwoorden van Heideroosje vragen ga ik voortaan verwijzen naar:
 klik hier voor uitleg over HOGE  ;D

Henk
IK weet wel wat voor werk jullie doen en ik heb er niks tegen. Maar jij maakt je druk om die brandweer dus heb ik via mijn collega's gevraagt wat er nou allemaal speelde en dat was hun uitleg. Het geld niet alleen voor jullie maar net zo voor Red. Almere die word ook niet gezien als partner

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 21 maart 2005, 16:30:30
Ja, dat is niet zo best voor Almere, want ze krijgen subsidie van de gemeente Almere, maar omdat ze geen alarmploeg bij elkaar krijgen hebben ze door de week geen toegevoegde waarde. Gisteren kon Huizen ook niet uitvaren, maar dat werd opgevangen door Blaricum en Naarden, dan is dat geen punt. Maar als je overdag nooit kan...

Ik weet wel dat we geen officiële status hebben, maar we zijn wel al 25 jaar aktief in het reddingswerk. Als we dan vragen plaatsen bij een kersverse waterinzet van de brandweer deze als enige antwoord daarop weet verzinnen dat ze HOGE sinds 1 jan 2005 niet meer erkennen, en dat een OVD zich nooit vergist daar wordt ik inhoudelijk niet zoveel wijzer van. Luisteren naar opbouwende kritiek daar is niemand nog ooit slechter van geworden.

Ik vind het nogal wat wat daar gebeurd is.  Mij wordt altijd voor gehouden dat je door te ontkennen dat iets beter had gekund er niet van leert. Pas als je luistert naar kritiek en er over nadenkt kom je verder. Maar als je volhoudt dat drie kwartier na een melding een redelijke aankomsttijd is en uren aan een aquarunner trekken zonder resultaat een geslaagde berging noemt leg je je lat misschien wat laag.

Henk