Blikvanger.
In Amerika zijn een aantal neuropsychologische studies gedaan naar de effecten van verschillende combinaties optische prikkels op de hersenen van mensen, gericht op de lichtsignalen van hulpverleningsvoertuigen in het verkeer.
Amerika is een land waar op straat vooral in grote steden heel veel gekleurde reclame met "special effects" worden geprojecteerd. Dit is ten koste van hulpverleningsvoertuigen die proberen op te vallen.
Nu blijkt dat rood-witte lichtcombinaties (en het opvallen hangt niet alleen af van de kleur verlichting, maar van een heleboel factoren meer), effectief genoeg zijn, maar niet door iedereen direct worden geinterpreteerd als een naderende hulpverleningsvoertuig.
Daarom zie je op Amerikaanse voertuigen vaker 1 of meerdere blauwe of groene lichten temidden van de rood-witte combinaties. Ze fungeren als "storende factor" in het totale blikveld van mensen. Deze storende factor "lokt" de ogen en prikkelt de hersenen extra zodat de rest van de verlichting ook opgemerkt worden.
Kortom: een neuropsychologisch trucje.