Wie betaalt de rekening van een gebruikte AED?

Auteur Topic: Wie betaalt de rekening van een gebruikte AED?  (gelezen 23247 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 13 november 2012, 13:29:45
Zorgverzekeraars laten AED eigenaars in de kou staan
Wie betaalt de rekening van een gebruikte AED?
Het zal je maar overkomen, een circulatiestilstand (hartinfarct) Natuurlijk zijn dit persoonlijke drama’s. Gelukkig bevinden zich in toenemende mate AED toestellen in Nederland waarmee een hart snel weer op gang gebracht kan worden. Veelal zijn deze AED’s eigendom van particulieren of bedrijven. Voor het slachtoffer wordt uiteraard goed gezorgd na een cardiologisch incident. Een goede zorgverzekeraar betaalt immers het ziekenvervoer, eventuele operaties, medicatie en revalidatie. Maar hoe zit dat met de kosten van de AED Eigenaar?

De AED eigenaar die vaak als eerste ter plekke is en daarmee zijn of haar AED toestel inzet komt er minder goed vanaf.  Hij of zij wordt later geconfronteerd met een rekening die kan oplopen tot wel 200 euro. De elektroden moeten worden vervangen en bij sommige AED apparatuur moet zelfs de batterij worden vernieuwd. Deze kosten verhalen op de zorgverzekeraar van de patiënt is helaas niet mogelijk. Je zou het bijna kunnen opvatten als “Had je dat maar niet moeten doen”.
Dit is natuurlijk niet rechtvaardig maar werpt tegelijkertijd ook een drempel op om zoveel mogelijk AED apparatuur in het alarmeringssysteem Hartslagnu te kunnen opnemen.

Er is anno 2012 nog altijd geen wet of regelgeving betreffende de AED. De enige uitzondering is dat de gezondheidsraad in 2002 heeft vastgesteld dat de automatische uitwendige defibrillator (AED), ook bij toepassing door leken, inmiddels zó veilig dat defibrillatie beter kan worden geschrapt als voorbehouden handeling. Dat is inmiddels ook gebeurd door aanpassing van de wet BIG in 2003, waardoor AED’s ook werkelijk door “leken” bediend mogen worden.

bron: Stichting Twente Hart Safe
http://www.medicalfacts.nl/2012/11/13/zorgverzekeraars-laten-aed-eigenaars-in-de-kou-staan/




YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #1 Gepost op: 13 november 2012, 14:38:51
Als ik een AED ophang dan weet ik dat deze gebruikt kan worden en weet ik dat ik bij een inzet daar kosten aan kan hebben. Dat heb ik er best voor over als ik iemands leven kan redden.

We zijn in dit land teveel verwend met een zorgstaat. Wat is er mis met voor elkaar zorgen?


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #2 Gepost op: 13 november 2012, 16:31:44
Gewoon achteraf incassobureau naar de familie sturen zeker?  >:D
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #3 Gepost op: 13 november 2012, 19:50:50
Hoe denken we dit op te lossen?
Door eerst te vragen mag ik even u zorgverzekeringspas zien.
Dan pas kunnen wij u helpen.

Vaak is de naam van het slachtoffer niet bekend, dus indienen bij een zorgverzekeraar wordt al lastig.
De zorgkosten rijzen nu al de pan uit, dus zorgverzekeraars zullen niet staan te juichen om deze kosten te vergoeden.
Hoe moet je dit controleren, gebruikte pads opsturen?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #4 Gepost op: 13 november 2012, 20:06:40
Hoe denken we dit op te lossen?
Door eerst te vragen mag ik even u zorgverzekeringspas zien.
Dan pas kunnen wij u helpen.

Vaak is de naam van het slachtoffer niet bekend, dus indienen bij een zorgverzekeraar wordt al lastig.
De zorgkosten rijzen nu al de pan uit, dus zorgverzekeraars zullen niet staan te juichen om deze kosten te vergoeden.
Hoe moet je dit controleren, gebruikte pads opsturen?

De zorgkosten zijn niet de pan uitgerezen door dit soort dingen maar meer door het waterhoofd dat managment heet.
En van die paar 100 € ligt de verzekeraar niet wakker alleen, als ze het niet verplicht zijn, zal een verzekering deze kosten echt niet gaan dragen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 13 november 2012, 20:40:41
De zorgkosten zijn niet de pan uitgerezen door dit soort dingen maar meer door het waterhoofd dat managment heet.
En van die paar 100 € ligt de verzekeraar niet wakker alleen, als ze het niet verplicht zijn, zal een verzekering deze kosten echt niet gaan dragen.

Tja het is natuurlijk altijd erg makkelijk om met dat argument te komen, maar als we op de huidige manier geld blijven uitgeven in de gezondheidszorg dan gaat in 2040 30 a 45% van ons inkomen op aan de gezondheidszorg. (totaal gezien, gewoon van iedere euro die binnen komt op welke manier dan ook) Daarvoor moet er nu eenmaal efficiënter gewerkt worden op alle vlakken, want dat kunnen we nooit betalen. Dat betekent helemaal niet dat we minder zorg krijgen of meer zelf moeten betalen (want uiteindelijk betalen we als maatschappij alles zelf) maar dat we moeten zorgen dat we meer doen met minder geld.

Waarschijnlijk praat ik daarin tegen een muur, maar daar heb je nu eenmaal management voor nodig. Efficiënte processen moeten aangestuurd worden, zo simpel is het. Natuurlijk zijn er een paar managers die best wat zouden kunnen inleveren qua salaris, maar dat wil niet zeggen dat het werk volledig overbodig is. En ook in niet management functies mogen sommige best wat inleveren. Het is alleen zo makkelijk om dat als argument te gebruiken. Goed management is nu eenmaal nodig, niet alleen in de zorg, maar overal. Zelfs een kolonie mieren heeft management (toegeven, mieren vergoeden gebruikte AED elektrode ook niet, ik zie een verband....)

Ik krijg er een beetje jeuk van als mensen meteen schreeuwen dat management overbodige geld verspilling is. Ik ben het er helemaal mee eens dat een aantal mensen eens kritisch naar hun salaris mag kijken en dat daar zeker wat af kan. Helemaal mee eens. En ook ben ik het er mee eens dat (met name) in de (semi) overheid er toch wel eens gekeken worden naar hoe de dingen daar wat efficiënter kunnen op management vlak. Maar daar ga je het geld echt niet mee besparen, want totaal gezien zit het geld gewoon niet daar. Het is jammer dat de bijdrage van goed management moeilijk te zien is in het eindproduct. Maar dat is het zelfde als bij de schoonmaak. Ook daar zie je het effect pas van als de schoonmaker er niet meer is.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 13 november 2012, 20:45:23
Ook even on topic reageren:

is dit niet iets wat bijvoorbeeld onder de AWBZ zou kunnen vallen?


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #7 Gepost op: 13 november 2012, 21:31:38
bij ons is het zodanig geregeld dat de gemeente de kosten betaalt, als de AED ter beschikking is gesteld voor het AED=Project (nu dus HartslagNu).
en ja, je moet wel bedenken welke AED je gaat aanschaffen als je hem voor een Project wilt gebruiken..
Pads niet te duur, batterij die langer meegaat dan 1 inzet etc... 998765


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #8 Gepost op: 14 november 2012, 00:03:33
Wij hebben ook een AED in de winkel hangen, en ik zou ook geen moment twijfelen om deze te gebruiken wanneer het nodig is. En wees eens eerlijk; wat is nu 200,- als je een mensenleven kan redden? Ik snap de discussie, maar ik denk dat mij werkgever (tevens eigenaar van de AED) er niet over in zal zitten als er een leven is gered.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #9 Gepost op: 14 november 2012, 08:54:10
Tja het is natuurlijk altijd erg makkelijk om met dat argument te komen, maar als we op de huidige manier geld blijven uitgeven in de gezondheidszorg dan gaat in 2040 30 a 45% van ons inkomen op aan de gezondheidszorg. (totaal gezien, gewoon van iedere euro die binnen komt op welke manier dan ook) Daarvoor moet er nu eenmaal efficiënter gewerkt worden op alle vlakken, want dat kunnen we nooit betalen. Dat betekent helemaal niet dat we minder zorg krijgen of meer zelf moeten betalen (want uiteindelijk betalen we als maatschappij alles zelf) maar dat we moeten zorgen dat we meer doen met minder geld.

Waarschijnlijk praat ik daarin tegen een muur, maar daar heb je nu eenmaal management voor nodig. Efficiënte processen moeten aangestuurd worden, zo simpel is het. Natuurlijk zijn er een paar managers die best wat zouden kunnen inleveren qua salaris, maar dat wil niet zeggen dat het werk volledig overbodig is. En ook in niet management functies mogen sommige best wat inleveren. Het is alleen zo makkelijk om dat als argument te gebruiken. Goed management is nu eenmaal nodig, niet alleen in de zorg, maar overal. Zelfs een kolonie mieren heeft management (toegeven, mieren vergoeden gebruikte AED elektrode ook niet, ik zie een verband....)

Ik krijg er een beetje jeuk van als mensen meteen schreeuwen dat management overbodige geld verspilling is. Ik ben het er helemaal mee eens dat een aantal mensen eens kritisch naar hun salaris mag kijken en dat daar zeker wat af kan. Helemaal mee eens. En ook ben ik het er mee eens dat (met name) in de (semi) overheid er toch wel eens gekeken worden naar hoe de dingen daar wat efficiënter kunnen op management vlak. Maar daar ga je het geld echt niet mee besparen, want totaal gezien zit het geld gewoon niet daar. Het is jammer dat de bijdrage van goed management moeilijk te zien is in het eindproduct. Maar dat is het zelfde als bij de schoonmaak. Ook daar zie je het effect pas van als de schoonmaker er niet meer is.

Natuurlijk hebben we managment nodig om te sturen, alleen bedoel ik dat er tegenwoordig in Nederland Regelland een er overschot is aan managment.
Er zou veel meer moeten worden gekeken of alle regeltjes er wel voor zorgen dat de zorg beter en of efficiënter van word en of de bijbehorende managers wel noodzakelijk zijn.