Wellicht eerst goed paralellen te trekken.
Binnen een ziekenhuis zijn vooral personeelsleden op SEH, IC, OK en CC/MC zich bewust van acute hulpverlening (buiten reanimatie) Op een SEH, IC, OK, CC/MC is kennis aanwezig van ALS en dus ABCDE.
Wanneer we Prehospitaal gaan kijken, kun je de Ambulancehulpverlener vergelijken met de Acute afdelingen, kwa kennis en middelen. Je zou een BLS hulpverlener ( EHBO, VPK, BHV) kunnen vergelijken met de verpleegafdelingen.
In jullie initiatief worden de afdelingen ondersteund in het gebruik van ABCDE teneinde ze hulp kunnen inroepen. Zo zou je de verhouding eerste hulp- Ambu ook kunnen zien.
Ik denk dus dat het vooral belangrijk is om bij "first responders" (ehbo op straat of pleeg op afdeling) awareness te kweken over deze waarden. Overigens gebeurt dit wel steeds meer.
In de Prehospitale ambulancehulpverlening heb je de beschikking over middelen die bijna standaard worden ingezet, lees een saturatiemeting (O2 en pols) en bloeddrukmeting. Ik vermoed (correct me if I am wrong) dat door de directe beschikbaarheid van deze middelen de meer basale metingen minder (/niet) gebruikt worden.
Of dit wel zo zou moeten zijn is een interessante vraag, dan ga je immers vragen of je met die meting wellicht toch meer info krijgt dan met de sat. en bd alleen.
Ambuprofs, zijn jullie bewust bezig met een controle van de AF, of blijft dit meer op het niveau snel, langzaam, oppervlakkig/diep normaal?