Nut van bepalen ademhalingsfrequentie prehospitaal

Auteur Topic: Nut van bepalen ademhalingsfrequentie prehospitaal  (gelezen 12076 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #30 Gepost op: 19 november 2012, 16:04:44
En dit soort opmerking niet professioneel.
Onzin.
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #31 Gepost op: 19 november 2012, 18:55:02
Onzin.

Misschien iets meer uitleg dan? ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #32 Gepost op: 19 november 2012, 19:23:02
Meten is absoluut weten en gissen is absoluut missen!

Ik heb al meerdere keren gehad dat ik een ademfrequentie schatte, en dan bleek ik er toch flink naast te zitten.
En ja, ik doe dat al best een paar jaar dus heb er ervaring in.

Dus wat dat betreft: geen onzin.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #33 Gepost op: 27 november 2012, 21:23:34
Meten is absoluut weten en gissen is absoluut missen!

Ik heb al meerdere keren gehad dat ik een ademfrequentie schatte, en dan bleek ik er toch flink naast te zitten.
En ja, ik doe dat al best een paar jaar dus heb er ervaring in.

Dus wat dat betreft: geen onzin.
Duidelijk, dat motiveert om er persoonlijk op te letten vrijwel altijd wel daadwerkelijk de ah te tellen.


Barn

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • ALS / PALS / PHTLS
Reactie #34 Gepost op: 9 december 2012, 20:19:47
In het Maxima Medisch Centrum is sinds vorig jaar de implementatie gestart van het Early Warning System. Ook daar speelt de Ademhalings Frequentie een belangrijke rol in en is mede bepalend voor de code inschaling (rood = acuut gevaar, oranje = let op: dreigend gevaar - arts op hoogte stellen, groen stabiel).
Volgens de intensivist die het project coördineerde kan het wel degelijk een verschil uit maken om de ademhalingsfrequentie mee te nemen in de controles (bleek ook uit zijn casussen).
Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #35 Gepost op: 10 december 2012, 19:54:50
Dat is in het kader van het VMS, veiligheids Management Systeem, en dan het onderdeel Spoed InterventieTeam?

Ik ben hier inderdaad in het ziekenhuis ook mee bezig geweest, en als de EWS uitgevoerd wordt zoals hij geadviseerd is dan speelt de AH inderdaad een belangrijke rol.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Barn

  • Verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • ALS / PALS / PHTLS
Reactie #36 Gepost op: 11 december 2012, 17:49:27
Dat is in het kader van het VMS, veiligheids Management Systeem, en dan het onderdeel Spoed InterventieTeam?

Ik ben hier inderdaad in het ziekenhuis ook mee bezig geweest, en als de EWS uitgevoerd wordt zoals hij geadviseerd is dan speelt de AH inderdaad een belangrijke rol.
Klopt, Hoefhaan! Helaas zijn er altijd plegen die op eigen inzichten of minder frequent blijven controleren. Ik stond destijds op chirurgie en heb een patiënt geleidelijk en sluipend achteruit zien gaan. Het overzicht van de controles weergegeven in een kleur diagram was dan achteraf erg duidelijk. Dus gebrek aan frequentie en alertheid ontbrak helaas. Bovendien is het systeem meer een ondersteunende  tool. En in combinatie met een zesde zintuig / intuïtie kan het denk ik wel letsel / complicaties voorkomen, tijdig herkennen en hopelijk terugdringen.

Wat me wel opviel is dat sommige mensen echt belabberd waren in het tellen van de AF (verwarrend, AF is bij bekend als atriumfibrilleren)
Healing is a matter of time, but it is sometimes also a matter of opportunity.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #37 Gepost op: 11 december 2012, 19:04:49
Wordt tijd dat EHV/BHV-ers ook Afreq en pols doorgeven bij 112 meldingen, wel zo handig voor de triage door de verpleegkundig centralist.

Iemand die zich verpleegkundig centralist noemt en niet in staat is triage toe te passen als een melder spreekt over langzame ademhaling, rochelende ademhaling, snelle ademhaling of geen ademhaling kan beter ambulances gaan poetsen in plaats van de telefoon aan te pakken.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #38 Gepost op: 11 december 2012, 23:14:49
Iemand die zich verpleegkundig centralist noemt en niet in staat is triage toe te passen als een melder spreekt over langzame ademhaling, rochelende ademhaling, snelle ademhaling of geen ademhaling kan beter ambulances gaan poetsen in plaats van de telefoon aan te pakken.

Geen idee waar jij die onwijsheid vandaan haalt, maar nergens is gezegd dat de centralist in kwestie niet zijn/haar best heeft gedaan om die gegevens te verkrijgen -
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #39 Gepost op: 11 december 2012, 23:16:54
Klopt, Hoefhaan! Helaas zijn er altijd plegen die op eigen inzichten of minder frequent blijven controleren. Ik stond destijds op chirurgie en heb een patiënt geleidelijk en sluipend achteruit zien gaan. Het overzicht van de controles weergegeven in een kleur diagram was dan achteraf erg duidelijk. Dus gebrek aan frequentie en alertheid ontbrak helaas. Bovendien is het systeem meer een ondersteunende  tool. En in combinatie met een zesde zintuig / intuïtie kan het denk ik wel letsel / complicaties voorkomen, tijdig herkennen en hopelijk terugdringen.

Wat me wel opviel is dat sommige mensen echt belabberd waren in het tellen van de AF (verwarrend, AF is bij bekend als atriumfibrilleren)

Afib en Afreq  is handiger als afkorting, voor AF zijn er iets teveel mogelijkheden die verwarrend kunnen zijn als alleen de AF -afkorting gebruikt wordt.

En of het altijd verpleegkundigen zijn die ''op eigen inzicht of minder frequent blijven controleren'', geen idee, er is een verscheidenheid aan personen werkzaam in de zorg.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod