Sintrale wol ambulānsesliden
Published on Nov 13, 2012 by OmropFryslan
De iiswegesintrale fan it eardere Wymbritseradiel wol ambulānsesliden om earste help te ferlienen op it iis. By de drokte op it iis yn febrewaris rūnen in soad riders ferwūnings op en wie it dreech om harren by de helpferlieners te bringen. De marren en fearten fan de iiswegesintrale binne min te berikken foar ambulānses. Bytiden moast de ambulānse dwers troch de greiden om by in slachtoffer op it iis te kommen. Mei in slide, lykas de saneamde bananen dy't yn wintersportgebieten brūkt wurde, soe dat makliker wurde.
Gelukkig spreek ik een aardig woordje fries....
Maar voor zover ik het e.e.a. begrijp hoor ik toch wat rare dingen. Zo wil de ambulancedienst zelf de controle over alles houden, ik dacht dat het idee was dat de burger meer zelfredzaam zou moeten worden? Ik ben ook zeer sceptisch over het "ambulanceboot" verhaal en dit lijkt toch weer op een soort prestige project van de RAV Friesland...
Dus als de volgende keer iemand met een fractuur etc op het ijs ligt, zouden we die moeten laten liggen totdat de ambu er is en de ambulance-scooter terplaatse is, niet dat we die hier hebben overigens.
Hier is bij vervoer over het ijs de ambulancedienst aangewezen op omstanders, de lokale boer met een quad en/of de reddingsbrigade...
Het zou niet de bedoeling zijn dat de lokale ijsclub met zelf aan de slag gaat met voertuigen. Ik snap niet helemaal wat daar nou het probleem mee is. Vorig jaar hebben we hier het e.e.a. getest met het vervoeren van slachtoffers op het ijs, nou zijn we hier afhankelijk van de lokale boer met een quad met bak erachter, aangezien we niet met eigen voertuigen het ijs op mogen, maar dit werkt wel. Bij ernstige gevallen wordt er uiteraard samengewerkt met de verschillende diensten, maar als het allemaal niet zo spannend is... Gewoon zsm van het ijs af om onderkoeling te voorkomen, met een voertuig of handmatig...
Wat is er daarnaast geregeld op het gebied van ijstraining en persoonlijke beschermingsmiddelen
Er kunnen levensgevaarlijke situaties onstaan voor het personeel als je niet voldoende getraint ben, niet helemaal weet waar je mee bezig bent of onvoldoende beschermende kleding draagt...
Ik ben zeker niet negatief over dit initatief, voor een vorm van hulpverlening wat nog redelijk in de kinderschoenen staat. Ik denk echter wel dat men niet geheel naar het grote plaatje gekeken heeft en dat men dit zoveel mogelijk zou moeten overlaten aan waterhulpdiensten voor zover dat mogelijk is. Buiten het feit dat wij meer kunnen op het gebied van ijshulpverlening, zoals ijsreddingen en dergelijke, zijn we hier beter voor uitgerust en op getraint over het algemeen. Ik zou graag meer investeringen en ontwikkeling zien op dit gebied...
Schoenmaker blijf bij je leest...
(Ik ben overigens wel zeer benieuwd naar meer informatie en/of rapporten hierover, om deze kennis te gebruiken bij het ontwikkelen van nieuwe werkwijzen bij de reddingsbrigade
)