Bekeuren: hoe ga je er mee om?

Auteur Topic: Bekeuren: hoe ga je er mee om?  (gelezen 7199 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #30 Gepost op: 10 mei 2013, 10:50:43
DDV?

Ik weet niet of je beseft hoeveel jeugd er nog rondrijden zonder fatsoenlijk licht op de fiets, maar dat is nog behoorlijk wat.
Ik werk bij het verkeershandhavingsteam en fietsverlichting dat is (vooral in de donkere wintermaanden) een van onze speerpunten.
Niet omdat we zo graag op een hoekje staan (want van liggen worden we vies) maar voor de verkeersveiligheid voor deze jongeren,
ik wordt er zelf niet rijker van en je zou ook een setje fietsverlichting uit kunnen reiken, maar er zijn bij de staandehouding nog genoeg
jongeren die het licht op de fiets gewoon niet aan zetten (ondanks dat het gewoon prima werkt) en als je dan zegt "waarom men het niet
aan heeft gezet", dan krijg je te horen dat ben ik vergeten of het trapt te zwaar enz...., "Ja daaaaaaaaaaaaag".
Ik schrijf daar dan voor, beter een pv dan dat je straks aan de ouders kunt gaan vertellen dat hun kind op weg naar school onder de auto
is gekomen (met alle gevolgen van dien) omdat men hun niet heeft gezien doordat het licht van de fiets het niet deed.
Neemt niet weg dat dit ook een verantwoordelijkheid van de ouders is om hier op toe te zien, maar helaas zijn de meningen daar over verdeeld.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #31 Gepost op: 11 mei 2013, 11:21:52
Mensen, mensen. DDV is duidelijk iemand die het niet heeft op de gemeentelijke BOA. En die denkt dat de politie er alleen maar is om boeven te vangen. Of zoals ik ook weleens heb gehoord: overtreders van de wet.

Maar laten we wel wezen als je met 2 man bent en er komt nog een overtreder langs. Als de situatie rustig is, dan kan je die rustig ook bekeuren. Op het moment dat je het niet doet, dan kan de discussie komen waarom ik wel en hij niet. Is het niet veilig om even solo te gaan, doe het dan niet. Denk hierbij aan een drukke weg, dat de 2e man het verkeer in de gaten kan houden of tijdens een horeca-dienst dat je de omstanders in de gaten kan houden.

Fietsers zonder licht, zouden eigenlijk veel meer bekeurd moeten worden. Mijn persoonlijke mening is ook dat tijdens een ongeval mocht blijken dat de fietser geen verlichting voerde, terwijl dit verplicht was. Dan is de fietser sowieso 90% schuldig. Ook als het om een kind gaat.

@Sylvester:

Ik ben geen BOA, maar een OA. Maar ik vind dat dit geen verschil moet zijn in het handelen. Geen ID bij je, is aanhouden. Je moet toch  iemand zijn identiteit vaststellen. Als je dat niet doet, dan kan iemand in bezwaar gaan en zeggen dat was ik niet. Daar ben ik nooit geweest. Iemand heeft mijn naam vals gebruikt. Hoe wil jij dan aantonen dat het toch echt wel die persoon was? Je mag namelijk ook niet zomaar een foto maken van iemand. Als je dat wilt doen, moet je hem aanhouden en overdragen aan de politie.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 11 mei 2013, 12:28:28
Ik ben het met jou eens Pully, geen ID is aanhouden, maar ik zie soms voorbeelden voorbij komen waarvan ik denk???
Dan krijg je dus het geval zoals jij verder al aangeeft.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #33 Gepost op: 11 mei 2013, 12:52:31
lastige discussie...    Denk dat het ook te maken heeft met persoonlijke ervaringen. Persoonlijk heb ik een hoge pet op van de politie maar niet van gemeentelijke handhavers in mijn woonplaats.  Reden:
Het bijna pesterig bekeuren van mensen in de buitenwijken op bijvoorbeeld een koopzondag, omdat ze geen parkeerkaartje hebben terwijl er in de buitenwijken geen parkeeroverlast is.  Ander voorbeeld: Het  bekeuren van mensen die op het milieuperron bijvoorbeeld hun bonte drinkfles in de bak voor wit glas gooien. En dat alles in het kader van????
Natuurlijk moet dit allemaal kunnen terwijl hun dienstvoertuig hufterig midden op straat staat waardoor geen hond meer doorkomt. Heb ik een vertroebeld beeld van gemeentelijke handhavers? Zou kunnen, maar het zijn wel persoonlijke ervaringen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 11 mei 2013, 13:00:37
In welke plaats Jos?


Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #35 Gepost op: 11 mei 2013, 14:13:37
Hoi Jos,

Ik kan me aan één kant wel een beetje je gedachtegang voorstellen, maar aan de andere kant doen hun ook maar gewoon hun werk.
Ze zullen voor die dingen verbaliseren waar ze voor bevoegd zijn al lijken sommige dingen op het gebied van parkeren en milieu soms een beetje
vreemd, maar daar kunnen de BOA's persoonlijk ook niks aan doen, dat wordt hun ook opgedragen / voorgeschreven door de betreffende gemeente.
Wij (van het VHT) hebben altijd een briefing en dan gaan we de straat op en wordt er volgens de planning op één van de speerpunten gecontroleerd, maar in principe wordt alles wat interessant is gecontroleerd en waar het nodig is voor verbaliseerd.
Ik kan me voorstellen dat de gemeente BOA's ook een soort planning hebben van waar wat meer op gecontroleerd moet worden in
betreffende gebieden / wijken en dat dit i.o.v. iemand gaat, maar dat zal een van de collega's van handhaving misschien beter toe kunnen lichten.
Wij proberen wel altijd te zorgen dat de dienstvoertuigen zo staan dat we altijd weg kunnen indien nodig en deze ook niet hinderlijk staan geparkeerd want daar is altijd wel een plekje voor te vinden en dat scheelt ook weer de (on)nodige reacties en frustraties van de burgers.  0098


sylvester1986

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 11 mei 2013, 14:43:00
Ik weet van een aantal collega's dat zij per gemeente weten wat zij moeten doen. Moet een collega bijvoorbeeld naar gemeente A, dat is hij/zij belast met de parkeercontrole, moet de collega naar gemeente B, dan is het hondenbeleid een controlepunt en voor gemeente C is milieu een controlepunt. Ikzelf  ben momenteel toezichthouder in de Noordelijke provincies en ook ik weet per project wat ik moet doen, inderdaad door een briefing op 1 van de BE's of specifieke mail van een opdrachtgever. Doordat ik een groot werkgebied heb zie ik veel verschillen, de 1 waarschuwt totaal niet, terwijl de ander heel veel waarschuwt. Erg interessant allemaal.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #37 Gepost op: 11 mei 2013, 14:47:03
Hoi Jos,

Ik kan me aan één kant wel een beetje je gedachtegang voorstellen, maar aan de andere kant doen hun ook maar gewoon hun werk.
Ze zullen voor die dingen verbaliseren waar ze voor bevoegd zijn al lijken sommige dingen op het gebied van parkeren en milieu soms een beetje
vreemd, maar daar kunnen de BOA's persoonlijk ook niks aan doen, dat wordt hun ook opgedragen / voorgeschreven door de betreffende gemeente.
Wij (van het VHT) hebben altijd een briefing en dan gaan we de straat op en wordt er volgens de planning op één van de speerpunten gecontroleerd, maar in principe wordt alles wat interessant is gecontroleerd en waar het nodig is voor verbaliseerd.
Ik kan me voorstellen dat de gemeente BOA's ook een soort planning hebben van waar wat meer op gecontroleerd moet worden in
betreffende gebieden / wijken en dat dit i.o.v. iemand gaat, maar dat zal een van de collega's van handhaving misschien beter toe kunnen lichten.
Wij proberen wel altijd te zorgen dat de dienstvoertuigen zo staan dat we altijd weg kunnen indien nodig en deze ook niet hinderlijk staan geparkeerd want daar is altijd wel een plekje voor te vinden en dat scheelt ook weer de (on)nodige reacties en frustraties van de burgers.  0098

Je zegt dus kort gezegd dat het werk van BOA's enkel bonnen schrijven is?... Nou met die gedachtegang wordt Nederland een stuk veiliger schat ik zo :-\


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #38 Gepost op: 12 mei 2013, 03:05:10
In welke plaats Jos?

Maastricht, Sylvester
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #39 Gepost op: 12 mei 2013, 09:49:15
Nee Joost, het werk van een BOA is niet alleen maar bonnen schrijven, ze kunnen mensen ook advies geven, in bepaalde buurten en gebieden misstanden signaleren en die mits men deze zelf niet direct kan oplossen) naar de betreffende instanties doorzetten die daar verder iets mee kunnen enz...., verbaliseren is een onderdeel van hun werk.
Verder hebben ze ook een toezichthoudende taak, daarom heten ze in de diverse gemeentes ook Toezicht en Handhaving, zoals dit al aangeeft houden ze toezicht en zullen ze daar waar nodig repressief op treden.
Misschien nu wel het idee dat het bijdraagt aan een stukje veiligheid?