Parkeren aanhanger op invalidenparkeerplaats.

Auteur Topic: Parkeren aanhanger op invalidenparkeerplaats.  (gelezen 3606 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Gepost op: 19 november 2012, 07:56:14
Beste allemaal.

Ik heb een vraag voor de politiemensen onder jullie.
Wij hebben voor onze woning een invalidenparkeerplaats op kenteken voor de auto van mijn vrouw.
Wij willen een speciaal aangepaste aanhanger aanschaffen om de scootmobiel in te vervoeren zodat
we er ook in andere plaatsen en tijdens vakantie gebruik van kunnen maken.
Deze aanhanger krijgt het zelfde kenteken als de auto en staat ook geparkeerd op de invaliden parkeerplaats.
mag dit?

Vriendelijke groet 6301.

Zie nu dat dit in vraagbaak had moeten staan.
Willen de mods dit verplaatsen? bijv. dank


Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #1 Gepost op: 19 november 2012, 08:00:20
Is het een invalide parkeerplaats waar jullie een vergunning voor hebben? Dus op jullie naam staat? Zoja, dan kun je beter informeren bij de vergunningverlener, in dit geval de gemeente. De gemeente heeft de vergunning verleend en moet hierop ook handhaven.


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #2 Gepost op: 19 november 2012, 08:03:51
Bedankt. O0
Hij staat inderdaad op onze naam.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 19 november 2012, 11:28:54
Misschien ook even handig om foto van de situatie te plaatsen hierbij? Lijkt mij als leek namelijk erg knap auto en aanhanger op 1 parkeerplek!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #4 Gepost op: 19 november 2012, 11:41:32
Misschien ook even handig om foto van de situatie te plaatsen hierbij? Lijkt mij als leek namelijk erg knap auto en aanhanger op 1 parkeerplek!

Zo knap is dat niet, de meeste ip hier in Lelystad zijn zo groot dat je er een vrachtauto trekker op kunt plaatsen. Maar als je een busje hebt voor je werk sta je vaak met de bumper op de rijbaan.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #5 Gepost op: 19 november 2012, 11:55:14
Als de vraag is, mag beide, ja lijkt me wel aangezien de aanhanger bij het voertuig hoort (d.w.z. het voertuig heeft toestemming om, icm met het onderbord op een parkeerplaats met E6 te staan). Echter uitsluitend de aanhanger dan weer niet, omdat parkeren op een invalide parkeerplaats alleen mag i.c.m. een invalidenparkeerkaart welke niet aan een aanhanger kan worden afgegeven!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #6 Gepost op: 19 november 2012, 12:49:00
Als de vraag is, mag beide, ja lijkt me wel aangezien de aanhanger bij het voertuig hoort (d.w.z. het voertuig heeft toestemming om, icm met het onderbord op een parkeerplaats met E6 te staan). Echter uitsluitend de aanhanger dan weer niet, omdat parkeren op een invalide parkeerplaats alleen mag i.c.m. een invalidenparkeerkaart welke niet aan een aanhanger kan worden afgegeven!
Dit is geen algemene invalidenparkeerplaats, maar een invalidenparkeerplaats op kenteken. Dan is de IPK niet nodig.


Citaat
Artikel 26 RVV1990:
1. Op een gehandicaptenparkeerplaats mag slechts worden geparkeerd:
    a. een gehandicaptenvoertuig, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van een gehandicapte;
    b. een motorvoertuig op meer dan twee wielen waarin een geldige gehandicaptenparkeerkaart duidelijk zichtbaar is aangebracht,
        indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van de gehandicapte aan wie de kaart is verstrekt,
        dan wel met het vervoer van een of meerdere personen die in een instelling verblijven, indien de kaart aan het bestuur
        van die instelling is verstrekt; of
    c. indien de gehandicaptenparkeerplaats is gereserveerd voor een bepaald voertuig, dat voertuig.


Alleen een losse aanhanger mag daar niet worden geparkeerd, want een aanhanger is geen voertuig:


Citaat
Artikel 1 RVV1990 (Definities)
al. voertuigen: fietsen, bromfietsen, gehandicaptenvoertuigen, motorvoertuigen, trams en wagens;


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #7 Gepost op: 19 november 2012, 13:15:52
erdebee was me net te snel af met de definities...

Wat ook nog speelt: In de meeste APV's staat vermeld dat een aanhangwagen:
Citaat
Artikel 1 RVV1990 (Definities)
a.
aanhangwagens: voertuigen die door een voertuig worden voortbewogen of kennelijk bestemd zijn om aldus te worden voortbewogen, alsmede opleggers;
(toch nog een  098uo)

Meestal niet langer dan zoveel dagen aan de openbare weg geplaatst mag worden.


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #8 Gepost op: 21 november 2012, 08:05:11
Iedereen bedankt voor de info O0
Hier kunnen we wel wat mee.
De invailieden parkeerplaats is inderdaad lang.
Er kunnen met gemak 2 Opel Agila s achter elkaar
geparkeerd worden. Dus een kleine aanhanger kan er makkelijk achter.
Ik ga wel even bij de gemeente langs om te kijken of er een ontheffing kan worden verleend.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.