6-8 minuten duurt erg lang als je op de brandweer staat te wachten, het lijkt wel een 1/2 uur. Vooral in de eerste minuten van een brand gebeurt er 'erg' veel. Ik heb het zelf eens meegemaakt met een autobrand waar ik toevallig als eerste bij was. Het duurt echt lang voordat de brandweer terplaatse was (ik was er dan wel maar met een poederblusser uit een DA richt je weinig uit
)
Als vaak de politie zeer snel aanwezig is (omdat die meestal in de buurt rond rijden) snap ik dat ze vinden dat het (te) lang duurt voordat de brandweer er is. Als er dan nog slachtoffers staan (te schreeuwen) kan je door je adrenaline een (verkeerde) beslissing nemen om toch naar binnen te gaan.
Als het verkeerd afloopt moet de brandweer niet één maar twee slachtoffers gaan zoeken.... Ik neem aan dat moeders de vrouw jullie ook weer thuis wil zien
Daarnaast (ff brandpreventief
) ieder woning houdt minstens 20 minuten de brand en rook tegen voordat er doorslag/overslag naar een andere woning is. Bij nieuwbouw is het zelfs 60 minuten dus de noodzaak om binnen 8 minuten wat te doen is er vaak niet... (al vinden de slachtoffers dat natuurlijk niet
)
Vooral bij portieken heeft het totaal geen zin omdat je mensen via een rokerig portiek gaat ontruimen. Je kan beter wachten op de ladderwagen van de brandweer of op brandweermannen(/vrouwen
) die een vluchtmasker bij zich hebben voor de slachtoffers.