Volgens mij zie ik in het filmpje toch echt af en toe dat het verkeer aanwijzingen krijgt van de begeleiders (niet zijnde handhaving / politie) van de stoet.
Dat lijkt mij niet de taak van deze begeleiders van de stoet.
Daarbij: verkeersregelende taken zijn volgens mij voorbehouden aan (ff heeeul kort samengevat) de daartoe aangestelde en als dusdanig herkenbare ambtenaren en verkeersregelaars.
Wat mij betreft hadden de aanwezige agenten de begeleiders dan ook ter plekke kunnen (moeten) wijzen op hun taak: (waarschijnlijk: ) begeleiding van de stoet; zorgen dat de stoet binnen het afgezette weggedeelte blijft.
De vergunning kan ik helaas op de site van de gemeente niet vinden, ik zou benieuwd zijn of er ergens verkeersregelaars worden genoemd.
Hoe dan ook is het in dit geval, bij gebrek aan verkeersregelaars, een taak van de politie om het verkeer te regelen (of aan de deelnemers om zich aan de verkeersregels te houden).
Ik ben bijna geneigd om het te zien als broodroof: onbevoegden inzetten om het "verkeer te regelen" (zie titel filmpje) terwijl anderen daar hun brood mee verdienen (en dus betaald moeten worden).
Ook zou ik heel benieuwd zijn wat er zou gebeuren als iemand (bijv. automobilist) een aanwijzing van zo'n kanarie (hè, wat onaardig van me
) niet opvolgt.