Het is maar goed dat hier zo nu en dan ook nog mensen lezen die zelf OvD zijn. Kan tenminste ook nog even vanaf die kant een mening worden gegeven
. Jammer genoeg heeft niet iedereen even veel op met OvD's
.
Er zijn naar mijn mening best goeie redenen te bedenken om niet volledig gekleed bij een brand(je) te staan. Ik heb het zelf ook wel eens: ben je onderweg naar een melding of je komt aan, is de boel al onder controle of wordt er al weer ingepakt. Verder voor de OvD dan dus niets te doen. Meestal maak ik er dan een sociale uitruk van: toch even doorrijden (prio 3), praatje maken met de mensen die het echte werk doen
, politie een handje geven, nog even kijken of echt overal aan gedacht is en dan weer lekker terug. In zo'n situatie trek ik niet mijn hele pak aan, maar blijf gewoon in uniform. Zolang ik niet dichterbij kom dan de politie, die er net zo bij loopt, kan dat naar mijn mening prima! Toch?!
Zodra er echter van mij ook nog wat verwacht wordt, dan alleen in compleet uitruktenue (incl. helm dus). En ja, wat komt zo'n OvD dan doen? Bij kleine inzetten vooral de randzaken regelen, zoals contact met politie, ambulance, salvage, burgemeester, plaatselijk commandant en checken of overal aan gedacht is. Die bevelvoerder weet echt wel hoe hij een brand of een ongeval aan moet pakken. Dus dat laat ik dan ook lekker aan hem/haar over.
Vanaf middelbrand/hv of bij OGS wordt er, in ieder geval in onze regio, toch wel van de OvD verwacht dat ie echt de leiding neemt. Bij meerdere TS'en (en dus bevelvoerders) is het toch wel handig dat er enige coördinatie is. Daarnaast blijft de veiligheid altijd een belangrijk aandachtspunt: zolang ik nog steeds brandweermensen langs losse gevels zie lopen, er geknipt wordt in auto's zonder de bril op, mensen in de rook staan zonder ademlucht, binnenaanvallen worden gedaan in panden waarbij toch niets meer te redden is, etc., kunnen we nog niet zonder OvD's!
Oh ja, wie moeten we nu bellen? Kan er zo wel een rijtje opnoemen: meldkamer, burgemeester, commandant en ook het thuisfront (zet het eten maar in de magnetron). Ik loop zelf trouwens gewoon met een normale brandweerhelm rond, oortje in met bluetooth, prima te doen. Zodra het draadje begint te smelten, weet ik dat ik te dicht bij sta.....