OVD

Auteur Topic: OVD  (gelezen 1877 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 10 juli 2007, 21:45:00
dan heeft ie binnen als het goed is ademlucht op en belt hij ook niet ;)

RalfW

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2007, 22:24:49
tja dat klopt... waarom word er dan wel moeilijk gedaan over het dragen van een helm aangeizen hij toch niet dicht bij het pand komt ;)

Just'in

• Forum gebruiker
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2007, 22:33:45
tja dat klopt... waarom word er dan wel moeilijk gedaan over het dragen van een helm aangeizen hij toch niet dicht bij het pand komt ;)

Omdat hij op deze foto, wel dicht bij het pand is  :-X

Vraag ik mij toch af met wie een OvD tijdens een inzet moet bellen ???

Iemand al een idee?
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2007, 23:33:24
Omdat hij op deze foto, wel dicht bij het pand is  :-X

Iemand al een idee?

De meldkamer om de ether niet te belasten met lange gesprekken ???

Of moeder de vrouw, dat ie voor het eten niet thuis is :P
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2007, 08:47:04
gewoon je bbv gebruiken! (boeren brandweer verstand!)
Iedereen die bij de brandweer is is volwassene en heeft diverse brandweeropleidingen gehad. hierbij kan een ieder wel inschatten of de situatie redelijk veilig is of helemaal niet veilig is. uiteraard waneer de druk van een incident af is. Wanneer er een situatie is waarbij de bevelvoerder een andere beeld heeft dan even aangeven en iedereen weer zijn helm op of zorgen dat je buiten het gevaren gebied blijft. en ja die ovd kan zelf wel een keuze maken wat hij moet doen. hij heeft met alle respect niets met de directe brandbestrijding te maken! idem met de chauffeur. maar ook weer afhankelijk van hoever je b ij het oand vandaan bent.

even ander vraagje.... als je iemand naar buiten haalt en je gaat reanimeren ben je ook redelijk dicht in de buurt van het pand. hou je dan ook alles op?

gebruik je BBV!!!!!!!!!!!!

ffemt19

• Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #15 Gepost op: 13 juli 2007, 14:01:54
Dus even samengevat:
De OVD moet zijn helm op zetten, maar mag niet te dicht bij komen en zeker niets doen. Want dat is de taak van de bevelvoerders en de manschappen, correct?
Maar dan heb ik een vraagje, wat komt die OVD dan doen?
Beetje de ramptoerist met een voorkeursbehandeling uithangen??

Denk dat er een beetje teveel gezevert wordt en teweinig rationeel gedacht, iedereen zal toch wel genoeg verstand hebben om te weten wanneer hij wat moet dragen?
Als P alles bij de hand, maar hoeft toch niet aan, want er hoort niets meer op je kop te kunnen vallen met al die ARBO regels.
En zonder helm een pand betreden met adembescherming is denk ik in de meeste gevallen niet meer mogelijk want dan kan je de beugles van je masker nergens achter doen.
Bii ons gaat zo veel mogelijk uit wanneer het mogelijk is. Je moet ook een beetje rekening houden met allerhande gevaren die je loopt door het dragen van onze geweldige beschermkledij.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't

Siebert

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 14 juli 2007, 17:48:42
Het is maar goed dat hier zo nu en dan ook nog mensen lezen die zelf OvD zijn. Kan tenminste ook nog even vanaf die kant een mening worden gegeven  :P. Jammer genoeg heeft niet iedereen even veel op met OvD's  :(.

Er zijn naar mijn mening best goeie redenen te bedenken om niet volledig gekleed bij een brand(je) te staan. Ik heb het zelf ook wel eens: ben je onderweg naar een melding of je komt aan, is de boel al onder controle of wordt er al weer ingepakt. Verder voor de OvD dan dus niets te doen. Meestal maak ik er dan een sociale uitruk van: toch even doorrijden (prio 3), praatje maken met de mensen die het echte werk doen  ;), politie een handje geven, nog even kijken of echt overal aan gedacht is en dan weer lekker terug. In zo'n situatie trek ik niet mijn hele pak aan, maar blijf gewoon in uniform. Zolang ik niet dichterbij kom dan de politie, die er net zo bij loopt, kan dat naar mijn mening prima! Toch?!
Zodra er echter van mij ook nog wat verwacht wordt, dan alleen in compleet uitruktenue (incl. helm dus). En ja, wat komt zo'n OvD dan doen? Bij kleine inzetten vooral de randzaken regelen, zoals contact met politie, ambulance, salvage, burgemeester, plaatselijk commandant en checken of overal aan gedacht is. Die bevelvoerder weet echt wel hoe hij een brand of een ongeval aan moet pakken. Dus dat laat ik dan ook lekker aan hem/haar over.
Vanaf middelbrand/hv of bij OGS wordt er, in ieder geval in onze regio, toch wel van de OvD verwacht dat ie echt de leiding neemt. Bij meerdere TS'en (en dus bevelvoerders) is het toch wel handig dat er enige coördinatie is. Daarnaast blijft de veiligheid altijd een belangrijk aandachtspunt: zolang ik nog steeds brandweermensen langs losse gevels zie lopen, er geknipt wordt in auto's zonder de bril op, mensen in de rook staan zonder ademlucht, binnenaanvallen worden gedaan in panden waarbij toch niets meer te redden is, etc., kunnen we nog niet zonder OvD's!

Oh ja, wie moeten we nu bellen? Kan er zo wel een rijtje opnoemen: meldkamer, burgemeester, commandant en ook het thuisfront (zet het eten maar in de magnetron).  Ik loop zelf trouwens gewoon met een normale brandweerhelm rond, oortje in met bluetooth, prima te doen. Zodra het draadje begint te smelten, weet ik dat ik te dicht bij sta.....

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #17 Gepost op: 14 juli 2007, 22:27:28
Het is maar goed dat hier zo nu en dan ook nog mensen lezen die zelf OvD zijn. Kan tenminste ook nog even vanaf die kant een mening worden gegeven  :P. Jammer genoeg heeft niet iedereen even veel op met OvD's  :(.

Er zijn naar mijn mening best goeie redenen te bedenken om niet volledig gekleed bij een brand(je) te staan. Ik heb het zelf ook wel eens: ben je onderweg naar een melding of je komt aan, is de boel al onder controle of wordt er al weer ingepakt. Verder voor de OvD dan dus niets te doen. Meestal maak ik er dan een sociale uitruk van: toch even doorrijden (prio 3), praatje maken met de mensen die het echte werk doen  ;), politie een handje geven, nog even kijken of echt overal aan gedacht is en dan weer lekker terug. In zo'n situatie trek ik niet mijn hele pak aan, maar blijf gewoon in uniform. Zolang ik niet dichterbij kom dan de politie, die er net zo bij loopt, kan dat naar mijn mening prima! Toch?!
Zodra er echter van mij ook nog wat verwacht wordt, dan alleen in compleet uitruktenue (incl. helm dus). En ja, wat komt zo'n OvD dan doen? Bij kleine inzetten vooral de randzaken regelen, zoals contact met politie, ambulance, salvage, burgemeester, plaatselijk commandant en checken of overal aan gedacht is. Die bevelvoerder weet echt wel hoe hij een brand of een ongeval aan moet pakken. Dus dat laat ik dan ook lekker aan hem/haar over.
Vanaf middelbrand/hv of bij OGS wordt er, in ieder geval in onze regio, toch wel van de OvD verwacht dat ie echt de leiding neemt. Bij meerdere TS'en (en dus bevelvoerders) is het toch wel handig dat er enige coördinatie is. Daarnaast blijft de veiligheid altijd een belangrijk aandachtspunt: zolang ik nog steeds brandweermensen langs losse gevels zie lopen, er geknipt wordt in auto's zonder de bril op, mensen in de rook staan zonder ademlucht, binnenaanvallen worden gedaan in panden waarbij toch niets meer te redden is, etc., kunnen we nog niet zonder OvD's!

Oh ja, wie moeten we nu bellen? Kan er zo wel een rijtje opnoemen: meldkamer, burgemeester, commandant en ook het thuisfront (zet het eten maar in de magnetron).  Ik loop zelf trouwens gewoon met een normale brandweerhelm rond, oortje in met bluetooth, prima te doen. Zodra het draadje begint te smelten, weet ik dat ik te dicht bij sta.....

volgens mij voel je je aangevallen maar dit is van mijn kant uit niet het geval!
ik prober alleen maar aan te geven dat je niet altijd bij elk incident je altijd alles aan moet.
en over het werk van de ovd ja die hebben ook wel dingen te doen maar niet de inzet zelf maar de coordinatie. maar hou dat ook bij de dingen die ze moeten doen en ga niet als ovd een bevelvoerer proberen te spelen...... en een ovd heeft hetzelfde met een hovd en die op zijn beurt weer met een cvd etc etc.

Siebert

• Forum gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 15 juli 2007, 12:44:44
volgens mij voel je je aangevallen maar dit is van mijn kant uit niet het geval!

Valt wel mee hoor! Tis een forum, dus daar mag iedereen zijn mening hebben.