Je begrijpt heel goed wat ik bedoel. Jij doet alsof 98% van de jongeren niet om regels geeft of naar de politie luistert met of door obstinaat gedrag. Ik zit midden in die leeftijdsgroep en dat valt gerust best mee. Jij ziet door een paar rotte peren een compleet verotte fruitmand. Ik zal echt niet zeggen dat ze allemaal altijd heilig zijn, maar ik geloof niet dat ze allemaal een vuurwapen of mondeling bevel negeren.
Ps ik zit iedere dag tussen 745 en 830 in de trein en ik woon vlakbij een spoorwegovergang...wie ik het meest zie oversteken als de bomen gesloten zijn? De 40/50 jarigen die het altijd maar beter weten en echt nog de forensentrein moeten halen.
Overigens boeit het me niet wat de opdracht van de agent was. Als welke agent dan ook je een opdracht geeft dan volg je die opdracht op. Zo simpel is het leven. Dus of het handen omhoog is, ga zitten, ga liggen, spring omhoog of doe een vogeltje na is, luisteren is luisteren.
Je hebt het niet helemaal gevolgd, het ging over deze post:
Het zijn nu ook bronnen binnen de politie. Ik hoorde vanochtend al zoiets, maar toen spraken ze alleen over bronnen van buiten de politie. Maar laten we het onderzoek afwachten. Voor de familie is het al erg genoeg dat zij iemand hebben verloren en voor de betrokken collega's is het ook een ernstige ervaring dat zij het vuurwapen hebben moeten gebruiken.
"hebben moeten gebruiken" is een conclusie, want dat wijst op het aanwezig zijn van noodzaak. Maarten legde daarop uit dat hij waarschijnlijk bedoelde dat de agent dacht dat de noodzaak aanwezig was.
Daarop kwam van mij de uitspraak "je moet zeggen wat je bedoelt, dat is wel zo duidelijk".
Ik denk dat je maar eens een testje moet houden en een aantal mensen in je functie als agent moet vragen een vogeltje na te doen onder bedreiging van een vuurwapen. Je zal er een aantal neer moeten schieten vrees ik, ze zullen je niet serieus nemen: "het zal toch niet zo zijn dat een agent mij neerschiet omdat ik weiger een vogeltje na te doen?"
Maar ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat, als de dwarse jongen ook maar een ogenblik had gedacht dat hij dit keer zijn ongehoorzaamheid met de dood zou kunnen gaan bekopen, en dat de bedreiging serieus was, had hij natuurlijk gedaan wat hem gezegd werd, dat ligt voor de hand. Dus meer voorlichting op scholen bijvoorbeeld lijkt mij gepast: doe wat je gezegd wordt, niet alleen in Irak, maar ook in Nederland, anders kan je doodgeschoten worden.