Uitblijven weeralarm KNMI zorgt voor ophef
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/451579/2009/12/17/Uitblijven-weeralarm-KNMI-zorgt-voor-ophef.dhtml
17/12/09 22u30
DEN HAAG - Het uitblijven van een weeralarm door het KNMI is CDA-Tweede Kamerlid Joop Atsma in het verkeerde keelgat geschoten. ,,Ze hebben de wijsheid in pacht, maar dat is niet uitgekomen'', zei Atsma donderdag.
Hij doelde erop dat commerciële weerstations, zoals dat van Piet Paulusma. woensdag wel al het barre winterweer zagen aankomen en een weeralarm afgaven. Hij vindt dat het weerinstituut moet samenwerken met zulke private partijen.
Atsma heeft vragen gesteld aan staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer), onder wie het KNMI valt. Ook omdat die deze zomer de Kamer regionale weeralarmen toezegde. Atsma vraagt zich af waarom die uitblijven. ,,Als je nu ziet dat in Friesland het openbaar vervoer eruit ligt, scholen dicht zijn, de post niet wordt bezorgd en er lange files zijn.'' De Fries Atsma bereidde zich voor op een lange thuisreis. ,,Ze voorspellen nu al dat we vijf uur onderweg zijn.'' (ANP)
VenW/KNMI/1638
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/Images/8cd80e1d-1034-4ae8-bf20-934fd5c44b66_tcm195-271611.pdfDe voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Datum 21 januari 2010
Onderwerp Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Atsma heeft gesteld over het weeralarm.1. Heeft u ervaren wat de weersomstandigheden in grote delen van Nederland waren op donderdag 17 december?
1. Ja.
2. Kunt u aangeven wat de gevolgen waren van het slechte weer dat grote delen van het land trof?
2. In de ochtendspits ontstonden files met een totale lengte van meer dan 600 km en de treinenloop was door het hele land ernstig verstoord. In het noorden van het land waar de sneeuwval het hevigst en langdurigst was nog aangevuld met het onderbreken van de busdiensten. Een aantal scholen werd gesloten. Kortom een beeld van aanzienlijke overlast. Overigens merk ik hierbij op dat de weersomstandigheden niet zodanig extreem waren dat de opgetreden verstoring van de mobiliteit op voorhand verwacht mocht worden. De eerste sneeuw van het winterseizoen en de daarmee gepaard gaande onwennigheid van weggebruikers en openbaar vervoer organisaties alsmede de drukte horend bij een laatste werkdag voor de vakantie, speelden ook een rol.
3. Herinnert u zich het algemeen overleg met de Tweede Kamer over de evaluatie van de Wet op het KNMI?
3. Ja.
4. Wat is tot nu toe gedaan met de uitkomsten van het bewuste overleg?
4. Zoals daar meegedeeld heb ik voor het einde van het jaar de Kamer de criteria en protocollering voor een nieuw weeralarm doen toekomen.
Op 22 december 2009 heeft u hierover een brief ontvangen.
5. Wat is de reden dat reeds op woensdag 16 december private weerbedrijven wel en het KNMI niet spraken over een weeralarm?
5. Door alle partijen is ruimschoots gewaarschuwd in de dagen voorafgaand aan 17 december op grond waarvan door vele organisaties preventieve maatregelen genomen konden worden. Allen repten over te verwachten - grote - overlast als gevolg van de sneeuwval. Geen van de berichtgevers beschreef een situatie die een weeralarm waardig was. De reden hiervoor was dat het niet de verwachting was dat de weeralarmcriteria voor zware sneeuwval (3cm/uur, dan wel 6cm/10uur, in een gebied van 50x50 km), of sneeuwjacht (sneeuwval of driftsneeuw bij windkracht 6 of 7 in een gebied van 50x50 km) zouden worden overschreden.
6. Waarom is nog steeds geen sprake van het door de Kamer en u bepleite regionale weeralarm?
6. Ik verwijs u naar mijn brief van 21 december 2009 en de daarbij horende brochure. Een geregionaliseerd weeralarm zal worden ingevoerd vanaf 1 februari 2010.
7. Bent u bereid op de kortst mogelijke termijn met het KNMI afspraken te maken over de gewenste aanpassingen in het beleid en bij de uitwerking ook private marktpartijen te betrekken?
7. Ook voor het antwoord op deze vraag verwijs ik u naar de eerder genoemde brief en brochure. Hierin is aangegeven dat conform uw wens in overleg met marktpartijen en maatschappelijke stakeholders een set van criteria is ontwikkeld en waarborgen voor de betrokkenheid van deze partijen zijn ingebouwd in het geval zich een weeralarmsituatie voordoet met behoud van de noodzakelijke single tone of voice.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa