Waarschuwing KNMI en Incidenten gevaarlijk weer (geel) of extreem weer (oranje) 2009

Auteur Topic: Waarschuwing KNMI en Incidenten gevaarlijk weer (geel) of extreem weer (oranje) 2009  (gelezen 41930 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Nee dat is een valide argument. Hoe meer je gaat waarschuwen hoe groter de kans is dat bij een echt ernstige situatie de mensen gaan denken het zal wel. Dat is pas gevaarlijk
Altijd dus nu ook, is een valide argument? ;D
343, never forget.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
En niet waarschuwen of heel weinig om mensen zelf bewust te maken van het feit dat het gevaarlijk is werkt wel? Laten we realistisch blijven: 90% van de bevolking is naïef en denkt dat het wel mee zou vallen. Pas als er echt iets ernstigs gebeurd, begint het geklaag.

Voor mij is het niet de vraag of, alleen wanneer en waar.

Precies dat ben ik helemaal met je eens. 90% van de bevolking denkt zo, omdat die waarschuwingen zelden tot nooit uitkomen. We moesten toen bijvoorbeeld ook zo bang zijn voor een terreuraanslag die nog steeds niet gekomen is. Kortom ik hecht steeds minder waarde aan al die voorspellingen hoe erg het allemaal wordt.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Hoho, het is al lang geen 35 graden meer op de stranden, op dit moment rond de 20-25 graden met een stevig windje. Dat maakt het nog extra koel, bovendien is het ook nog erg droog waardoor je lekker gezandstraald wordt... Voeg daar nog eens alle waarschuwingen bij ... Genoeg redenen om het strand massaal (en vrijwillig) te verlaten lijkt me!

In vakantietijd, met deze temperaturen vind je in het hele land geen enkel leeg strand! En vooral watersporters zie je altijd! Ondanks waarschuwingen.
Kwestie van gezond verstand. Lege stranden zijn er momenteel gewoon niet.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Precies dat ben ik helemaal met je eens. 90% van de bevolking denkt zo, omdat die waarschuwingen zelden tot nooit uitkomen. We moesten toen bijvoorbeeld ook zo bang zijn voor een terreuraanslag die nog steeds niet gekomen is. Kortom ik hecht steeds minder waarde aan al die voorspellingen hoe erg het allemaal wordt.
De overheid, en in dit geval het KNMI dekt zich op een hele goede manier in. De omschrijvingen in de weeralarmen zijn vaak summier. Mocht er een keer geen weeralarm zijn afgegeven en het loopt tóch uit de klauwen, wie krijgt dan de volle laag? Juist... ;)
343, never forget.


Bart S

  • Gast
Hier nog een leuke actuele site:
http://weer.pampasgras.tk/


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Even de standen hier:

Buiten: 32.4 in de schaduw
Buiten: 34.6 in de zon
Binnen (beneden): 25.7
Binnen: (boven): 28.7

Lekker warm dus :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Terecht, onterecht of overtrokken; Morgen weten we het. Het feit blijft dat als het allemaal meevalt morgen de Telegraaf met grote koppen het beleid van het KNMI aanvalt met opmerkingen als paniekzaaien, overtrokken, land op stelten om niets. Als het KNMI niets meldt en het gaat onverhoopt fout, meldt dezelfde Telegraaf dat we gewaarschuwd hadden moeten worden, liever twee maal teveel dan een keer te weining en dat ze in De Bilt te ver van de realiteit afstaan, etc.
Bovenstaande geldt ook voor eventuele acties om stranden te ontruimen. Als er niets gebeurt staan ze op SBS6 te huilen dat een mooie zonnedag aan het einde van de vakantie door de politie is verziekt. Als er wel iets gebeurt had diezelfde politie ze moeten waarschuwen want nu is hun vakantie door de traumatische weersomslag met bijbehorende temperaturen verziekt.

M.a.w. het is nooit goed. De kans op extremen is reeel, dus neem geen risico's en waarschuw. Morgen weten we of de nieuwe lessen die we trekken voor de volgende keer goede of negatieve lessen waren.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Precies dat ben ik helemaal met je eens. 90% van de bevolking denkt zo, omdat die waarschuwingen zelden tot nooit uitkomen. We moesten toen bijvoorbeeld ook zo bang zijn voor een terreuraanslag die nog steeds niet gekomen is. Kortom ik hecht steeds minder waarde aan al die voorspellingen hoe erg het allemaal wordt.
Goed, jouw zieltje is dus niet te winnen ;) Een van de belangrijkste spelregels in de meteorologie is: "Resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst." Geeft het KNMI vandaag een weeralarm af en gebeurd er niks... dan geloven de mensen het niet meer. Geeft het KNMI morgen nogmaals een weeralarm af voor precies de zelfde situatie, dan gaan mensen vast en zeker hun eigen plannen uitvoeren. Maar dan zul je plots zien dat het wél compleet noodweer is en er onnodig mensenlevens verloren gaan. Dit is voorkomen, het is niet de bevolking bang maken. Dit heet preventie. Je weigert toch ook niet om geen brandmelder aan te schaffen, omdat bij jou toch nooit brand uitbreekt, ondanks dat de brandweer er voor waarschuwt?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
De overheid, en in dit geval het KNMI dekt zich op een hele goede manier in. De omschrijvingen in de weeralarmen zijn vaak summier. Mocht er een keer geen weeralarm zijn afgegeven en het loopt tóch uit de klauwen, wie krijgt dan de volle laag? Juist... ;)
Ja dat is dus het kwalijke van de zaak. Het KNMI doet dat om zich in te dekken. Het KNMI is er vooral om het weer te voorspellen, niets meer en niets minder. Daarom kan je in mijn ogen nooit het KNMI verantwoordelijk stellen als er iets mis gaat, omdat er nu eenmaal altijd een onzekerheidsfactor is met het weer. Ik verlang realistische weersvoorspellingen van het KNMI en geen aangedikte voorspellingen uit angst voor schadeclaims of andere dingen.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Zojuist zond de kustwacht op VHF (marifoon) 23 & 83 de volgende waarschuwing uit:

Zierikzee:  west tot zuidwest - kracht 6
Overige distrciten (Vlissingen, Hoek van Holland, IJmuiden, Texel, Harlingen, Rottum, Delfzijl, IJsselmeer, Marken):  west tot zuidwest - kracht 7.