Tja aan de andere kant, als de KNRM daar weer een station opent, krijgen we hier weer te lezen dat zij ook daar weer alles "overnemen".
Tevens denk ik niet dat het echt allemaal te dekken is. Er is in dit land zoveel water.
Dan krijg je misschien wel zo'n situatie als met bergers op de snelweg. Iedereen een IM gebied.
Daar gaat het wat mij betreft niet helemaal om hier, het maakt mij niet zozeer uit of uiteindelijk de RB, KNRM of de brandweer het werkt doet. Ik zie in de toekomst het liefst één landelijke waterhulpdienst met een wettelijke taakstelling, maargoed dat is nog toekomst muziek...
Het gaat er hier vooral om dat de overheid (lees: veiligheidsregio's) vrijwel niks geregeld heeft op het gebied van calamiteitenbestrijding op het binnenwater. Met alle respect, maar een gemiddeld brandweerkorps kan met een auto in de plomp nog net uit de voeten, maar een groot incident op het water... Zeker niet meer na het afschaffen van de duikteams/brw vaartuigen, het klinkt heel leuk dat oppervlakteredding op de TS, totdat de stront de ventilator een keertje écht raakt.
Op enkele plekken is nog een reddingsbrigade actief, vaak op kosten van de gemeente, die het e.e.a. kan uitvoeren, daarnaast vaart de waterpolitie en RWS rond die kijk hebben op de zaak, maar daar houdt het wel een beetje bij op. Er zijn nergens concrete afspraken over grootschalige inzet bij rampen op het (kleinere) binnenwater...