IMO keurt nieuwe routes voor de scheepvaart op de Noordzee goed

Auteur Topic: IMO keurt nieuwe routes voor de scheepvaart op de Noordzee goed  (gelezen 2245 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Persbericht Rijkswaterstaat. 3 december 2012
IMO keurt nieuwe routes voor de scheepvaart op de Noordzee goed
De scheepvaartroutes op het Nederlandse gedeelte van de Noordzee worden aangepast. De IMO (International Maritime Organisation) heeft vorige week het plan voor aanpassing van de scheepvaartroutes goedgekeurd dat Rijkswaterstaat samen met belanghebbenden heeft opgesteld.
Scheepvaartverkeer veiliger
De Nederlandse Noordzee is een van de drukst bevaren zeeën ter wereld. Ook wordt de Noordzee voor steeds meer doeleinden gebruikt, waaronder windmolenparken. De aanpassing van de routes is nodig om het scheepvaartverkeer veiliger te maken en de ruimte op de Noordzee efficiënter te gebruiken. Zo komt er nu ook in het aanloopgebied naar IJmuiden een verkeersscheidingsstelsel. Verder liggen de scheepvaartroutes straks verder uit de kust en gaan deze elkaar minder vaak kruisen, waardoor het verkeersbeeld rustiger wordt. Ook verschuiven ankergebieden en vindt er een herinrichting plaats rondom objecten als mijnbouwplatforms.
Aanvraag goedgekeurd
De aanvraag voor het veranderen van de routes heeft Rijkswaterstaat zorgvuldig voorbereid met gebruikers van de Noordzee, zoals vergunninghouders van windmolenparken op zee en de havenbedrijven Rotterdam en Amsterdam. Ook de Kustwacht, de Dienst der Hydrografie, het Loodswezen, reders, visserij- en mijnbouworganisaties zijn betrokken bij de aanpassingen. In nauw overleg is een plan opgesteld dat op 28 november werd goedgekeurd door de IMO. Dat betekent dat de uitvoeringsfase nu kan worden gestart.
Invoering
De nieuwe routes gaan in op 1 augustus 2013. Het omzetten van de oude situatie naar de nieuwe is een complexe operatie die in enkele dagen moet gebeuren. In de komende maanden wordt gewerkt aan het informeren van alle gebruikers van de Noordzee (nationaal en internationaal), het aanpassen van de zeekaarten, het opstellen van een operationeel plan voor het verleggen van de betonning en aan maatregelen om de veiligheid tijdens de overgangsperiode te waarborgen. Het verplaatsen van de scheepvaartroutes gebeurt samen met de havenbedrijven, de Dienst der Hydrografie en de Kustwacht.
www.kustwacht.nl




T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #1 Gepost op: 9 december 2012, 18:31:49
Dit jaar geen nieuwe kaart vragen van de kerstman, maar een goede permanent marker om de BAZ te verwerken.  :D

Je kan je verlanglijstje nu nog aanpassen.  998765


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 9 december 2012, 18:58:34
Hoe vaak worden die routes aangepast? En aan wat voor aanpassingen moet ik dan denken? Worden dan compleet andere routes in kaart gebracht?


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #3 Gepost op: 9 december 2012, 20:59:02
Die routes worden niet zo vaak aangepast. Je moet de wijzigingen meer dan 6 maanden van te voren aankondigen bij het IMO, de UN-organisatie voor de scheepvaart.
Een land of groep landen moet aantonen dat ze rekening heeft gehouden met alle partijen: andere landen, reders, olie- en wind-industrie, visserij etc. etc. Anders gaat de IMO die partijen zelf eerst consulteren.
Meestal duurt het dan nog langer...
  
In dit geval wordt o.a. de route naar de IJgeul naar Ijmuiden als het ware tweebaans met middenberm...
Ook komen de vaarroutes wat verder naar buiten te liggen. En de routes komen onderling wat handiger te liggen, minder kruisingen. Details zijn nog niet bekend.
Wel komen de betreffende 1800-kaarten pas in de zomer uit (als alle wijzigingen bekend zijn).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 9 december 2012, 21:07:09
Die routes worden niet zo vaak aangepast. Je moet de wijzigingen meer dan 6 maanden van te voren aankondigen bij het IMO, de UN-organisatie voor de scheepvaart.
Een land of groep landen moet aantonen dat ze rekening heeft gehouden met alle partijen: andere landen, reders, olie- en wind-industrie, visserij etc. etc. Anders gaat de IMO die partijen zelf eerst consulteren.
Meestal duurt het dan nog langer...
  
In dit geval wordt o.a. de route naar de IJgeul naar Ijmuiden als het ware tweebaans met middenberm...
Ook komen de vaarroutes wat verder naar buiten te liggen. En de routes komen onderling wat handiger te liggen, minder kruisingen. Details zijn nog niet bekend.
Wel komen de betreffende 1800-kaarten pas in de zomer uit (als alle wijzigingen bekend zijn).
Dank voor de info O0
Ik ben op het gebied van die vaarroutes een absolute leek, ja ik weet dat er routes zijn. Maar ik vindt het wel interessant om te lezen hoe het een en ander ontstaat op dat gebied.
Wie neemt hier het voortouw in om die routes aan te passen, is dit op aanvraag van de rederijen die gebruik maken van de routes, of zijn daar andere instanties voor?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #6 Gepost op: 9 december 2012, 21:46:21
Ook wel aardig om te weten dat grote schepen zich ook aan die routes houden...

In 2008 in totaal 325 verkeersovertredingen gesignaleerd, bij jaarlijks 260.000 scheepsbewegingen op de Noordzee ofwel
gemiddeld per dag op zee 336 schepen, dus een overtredingsfrequentie van < 1%, of wel een nalevingsniveau van > 99%.
Kom daar maar eens om aan de wal  0098

Bedenk ook dat vrijwel al deze schepen via AIS gevolgd kunnen worden... 998765


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 9 december 2012, 22:07:10
Nou krijg je ook geen bon van een paar tientjes als je deze regels uit het BVA niet volgt, overigens is het zo dat deze 'verkeersscheidingsstelsels' een van de weinige verplichte zaken is qua navigatie op zee. Als je met je auto boodschappen gaat doen ben je aan meer regels gebonden..