Promotiefilm "Veilig binnentreden"

Auteur Topic: Promotiefilm "Veilig binnentreden"  (gelezen 8416 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 12 december 2012, 11:07:58
Twee vragen:

- Wat is de meerwaarde van het aan de buitenzijde koelen van rookgassen terwijl de buitenlucht deze gassen ook koelt?

De buitenlucht koelt de rookgassen wel, maar direct bij de deur kunnen ze nog zo heet zijn dat ontbranding prima mogelijk is. Door het geven van de shotjes bouw je een stukje extra veiligheid op omdat de rookgassen die het dichts bij je zijn dan al deels gekoeld zijn. Daarbij: in de buitenlucht -waar in dit filmpje voor gekozen is om de handelingen zo duidelijk mogelijk te kunnen laten zien- zijn de shotjes op de kieren al belangrijk, maar wat denk je bij een deur ín een pand? Het is dan absoluut van belang om de rookgassen in de ruimte waar geen brand is te koelen om te voorkomen dat de flashover volledig over je heen slaat. Kortom; je bouwt extra veiligheid in doordat de rookgassen die 'achter' je liggen niet meer heet genoeg zijn om zelf te ontbranden. Natuurlijk kan door de stuwing van de rook en de kracht van de explosieve verbranding de flash-over een stukje over je heen komen, maar wij hebben laatst in Zweden aan den lijve ondervonden dat de terugweg dan gewoon 'veilig' is doordat de gekoelde rookgassen niet verder ontbranden.

- Hoe werkt de koeling van rookgassen door een deur van 40mm heen?

Niet. Het eerste shotje is om te zien of de deur heet is (droogt de deur op, dan is de deurprocedure zeker aan te raden) en de shotjes in de hoeken voor 'externe' rookgaskoeling. De koeling in de brandruimte, of in ieder geval binnen, zal je moeten doen door het toepassen van de goede straalpijptechniek. Een flash-over is ook niet altijd te voorkomen, maar ik denk zeker dat er heel veel onveilige situaties voorkomen kunnen worden door de juiste (en vooral eenduidige) toepassing van straalpijptechnieken en (deur)procedures.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

ernst

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #11 Gepost op: 12 december 2012, 11:38:08
idd wat danny al zegt, eigenlijk moet je deze deur nu zien als een deur die binnen in het pand zit. Bijvoorbeeld in een kleine hal, je geeft dan de 2 shotjes op/boven de de deur om zo de rookgassen te koelen die er hangen voordat je de deur zelf open maakt. Zo hebben wij het laatst ook nog geleerd in barneveld. ik denk dat het wat lastig filmen wordt in dit geval als je dus in een pand de deur procedure uitvoerd.
Wat al eerder opgemerkt werd is dat ook wij niet geleerd hebben om de deur zo ver open te doen en zo te gaan zitten als in het filmpje. gewoon een klein stukje open zodat je naar binnen kan spuiten met de straal en niet veel verder.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #12 Gepost op: 12 december 2012, 11:47:28
idd wat danny al zegt, eigenlijk moet je deze deur nu zien als een deur die binnen in het pand zit. Bijvoorbeeld in een kleine hal, je geeft dan de 2 shotjes op/boven de de deur om zo de rookgassen te koelen die er hangen voordat je de deur zelf open maakt. Zo hebben wij het laatst ook nog geleerd in barneveld. ik denk dat het wat lastig filmen wordt in dit geval als je dus in een pand de deur procedure uitvoerd.
Wat al eerder opgemerkt werd is dat ook wij niet geleerd hebben om de deur zo ver open te doen en zo te gaan zitten als in het filmpje. gewoon een klein stukje open zodat je naar binnen kan spuiten met de straal en niet veel verder.

Maar volgens mij is het wel wenselijk om te kijken wat er achter de deur bevindt, dat en het voelen of je shotjes effect hebben (temperatuursverlaging), dus enigzins in de deuropening bevinden ja, absoluut, maar wel laag bij de grond, en  niet zo diep in de opening als op het filmpje te zien is....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 12 december 2012, 12:51:31
Het doel is zoals men zegt een eenduidige deurprocedure, zodat iedereen hetzelfde doet.
Volgens mij moet de brandweerman/vrouw de kennis in huis hebben om afhankelijk van de situatie een veilige deurprocedure uit te voeren.
De RSTV scan, de postie van de deur, de ruimte die je hebt voor de deur etc maken het soms verdomd lastig om een deurprocedure "standaard" uit te voeren.
En dus moet de ploeg afhankelijk van die gegevens een veilige procedure doen, en dat kan naast de deur blijven of meer voor de deur en dat kan zijn één puls naar binnen, of misschien wel drie pulsen, misschien hoog midden laag, of misschien wel links rechts midden etc etc.  
Maar ik wacht de komplete video wel af, we zien nu maar één onderdeel, en misschien hebben meneer FSP en het NIFV in het land nog wat andere ideeen en procedures "geleend".
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 12 december 2012, 13:46:55
Het doel is zoals men zegt een eenduidige deurprocedure, zodat iedereen hetzelfde doet.
Volgens mij moet de brandweerman/vrouw de kennis in huis hebben om afhankelijk van de situatie een veilige deurprocedure uit te voeren.
De RSTV scan, de postie van de deur, de ruimte die je hebt voor de deur etc maken het soms verdomd lastig om een deurprocedure "standaard" uit te voeren.
En dus moet de ploeg afhankelijk van die gegevens een veilige procedure doen, en dat kan naast de deur blijven of meer voor de deur en dat kan zijn één puls naar binnen, of misschien wel drie pulsen, misschien hoog midden laag, of misschien wel links rechts midden etc etc.  
Maar ik wacht de komplete video wel af, we zien nu maar één onderdeel, en misschien hebben meneer FSP en het NIFV in het land nog wat andere ideeen en procedures "geleend".

De brandhaard kan inderdaad ook zomaar achter de deur zitten en dan is het natuurlijk weer veel makkelijker het vuur te verstikken door de ruimte vol stoom te zetten. Ach, dat is bij vrijwel alles dat je bij de brandweer doet: het is een combinatie van eigen interpretaties en aangeleerde trucjes. Zonder deurprocedure zou naar binnen gaan een stuk minder veilig zijn, maar als jij zelf inschat dat om welke reden dan ook (slachtoffers, elektriciteit achter de deur) de deurprocedure niet handig is zou dat ook prima kunnen.

Tegenwoordig wordt daar op de cursus Manschap A behoorlijk goed mee omgegaan. Het leren interpreteren van de situatie (RSTV) in combinatie met de procedures die in de opleiding geleerd zijn. Nu nog iets actiever met repressief ventileren...... :P
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

laksappie

• Manschap A
  • Forum gebruiker
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #15 Gepost op: 12 december 2012, 13:55:56
Twee vragen:

- Wat is de meerwaarde van het aan de buitenzijde koelen van rookgassen terwijl de buitenlucht deze gassen ook koelt?
- Hoe werkt de koeling van rookgassen door een deur van 40mm heen?

1.je zet een koudeblok op mooi genoemd.rookgas is het gevaarlijkst om je heen.

2. een deur kiert tocht altijd en anders gebeurt het door de warmte wel dat rubbbers wegsmelten.
 dus tocht zeg maar.

laksappie

• Manschap A
  • Forum gebruiker
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #16 Gepost op: 12 december 2012, 13:57:32
En hoever doen jullie de deur open bij de eerste uitleg met rook en hitte? Jullie gaan toch niet zoals in het filmpje in de deuropening zitten?

Een klein kiertje zodat je HD net binnen kan komen.
In een hoek van 60 graden uit mn hoofd.
 Naar gelang hoogte van de ruimte aanpassen natuurlijk,zodat je echt in de rookgas koelt.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 12 december 2012, 16:44:56
Een klein kiertje zodat je HD net binnen kan komen.
In een hoek van 60 graden uit mn hoofd.
 Naar gelang hoogte van de ruimte aanpassen natuurlijk,zodat je echt in de rookgas koelt.
Kijk, en zo willen we het zien. O0

laksappie

• Manschap A
  • Forum gebruiker
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #18 Gepost op: 12 december 2012, 19:11:37
Kijk, en zo willen we het zien. O0

Wij oefenen realistsch in Wijster Bon Holding,
Daar hebben we een hele dag RSTV-G gedaan en Straalpijpvoering.
Dus ook deurprocedure 2.0 om hem een mooie naam te geven.
Daar heb ik een hoop van geleerd, Maar nu ben ik ook een dag met de collega's van Kampen heen geweest
naar Risk Barneveld.
Straalpijpvoering met de Gas Nozzle Container. 1 ding kan ik wel concluderen straalpijpvoering ansich prima, Realistisch totaal niet!!!!