Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform

Auteur Topic: Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform  (gelezen 1214663 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

jss179

• VAP-AT
  • Forum gebruiker
Reactie #1510 Gepost op: 7 juni 2014, 16:04:55
Over het gezeik dat Reinier aangaf in zijn post... Van buitenaf dus, niet hier op het forum. Bijvoorbeeld in de comments bij nieuwsberichten over dit onderwerp.

DKAG

• Forum gebruiker
Reactie #1511 Gepost op: 7 juni 2014, 16:33:02
Citaat van: ReinierNH link=msg=1273954 date=1402143935
Ontspan, het nieuwe draagvoorschrift verschijnt vanzelf.

Overigens word ik wel moe van de, voorspelbare, discussie over 'gezag' en 'militairistisch' en bijbehorende oude poep verhalen over hoe vroeger agenten beter waren en steviger waren. Allemaal onzin. De politie in het algemeen heeft gezag ingeleverd door de manier waarop de maatschappij en de politiek en rechterlijke macht de politie toetst en be(ver)oordeelt. Dienders zelf willen echt wel.

Dat geneuzel over stoer, of niet stoer. Het is gewoon praktisch. Of het mooi is mag iedereen voor zichzelf bepalen maar als ik op een site lees dat het lijkt op het Spaanse uniform maar dat ons uniform iets 'eigens' mist dan breekt mijn klomp. Het is volledig ontwikkeld voor en door de NL politie en echt geen goedkope rommel. Voor degenen die het niet geloven kunnen we misschien een Spaans exemplaar bestellen om in te lopen.
Het nieuwe uniform is gewoon net nieuw, het moet een vertrouwd beeld worden wat gewoon een kwestie van tijd is.

Allemaal onzin?? Klinkt mij minachtend in de oren richting de maatschappij, politiek en rechterlijke macht. Dat de diender zelf wel wilt weten we allemaal. Misschien had het uniform wel samen met en door de maatschappij mede moeten worden ontwikkeld dan enkel door de NP? Gezag verkrijg je echt niet door een ander uniform. Het gevaar van een stoerder uniform kan zijn dat je je ook stoerder gaat gedragen. Nou ga ik er helemaal van uit dat dit niet het geval is, maar als ik kijk naar de presentatie zie ik alleen maar stoere gezichten en geen enkele glimlach...ik zie aktiebereid, geen dienstbaarheid. Als dat het uitgangspunt is ... Prima...maar kijk dan niet gek op als de maatschappij daar iets anders van vindt...

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1512 Gepost op: 7 juni 2014, 16:45:03
Citaat van: DKAG link=msg=1274010 date=1402151582
Misschien had het uniform wel samen met en door de maatschappij mede moeten worden ontwikkeld dan enkel door de NP? Gezag verkrijg je echt niet door een ander uniform.
Ja laten we een enquete houden dan krijg je 3 verschillende meningen. Wees blij dat er nu gewoon duidelijk is gekozen voor de werkvloer, deze maken mee wat er mis is en hoe het wel moet met de kleding. En het uniform is hoofdzakelijk voor de herkenning. Gezag krijg je door gedrag, niet hoe je er uit ziet

Citaat van: DKAG link=msg=1274010 date=1402151582
Het gevaar van een stoerder uniform kan zijn dat je je ook stoerder gaat gedragen. Nou ga ik er helemaal van uit dat dit niet het geval is, maar als ik kijk naar de presentatie zie ik alleen maar stoere gezichten en geen enkele glimlach...ik zie aktiebereid, geen dienstbaarheid. Als dat het uitgangspunt is ... Prima...maar kijk dan niet gek op als de maatschappij daar iets anders van vindt...
Men zal nu misschien iets sneller durven door te pakken omdat het uniform niet direct hoef te worden gewisseld na een actie (niet dat men nu niet doorpakt als er wat moet gebeuren). Men zal echter wel wat zekerder in de kleding zitten. En die gezichten, dit was een professionele foto-op. Daarbij krijgt men van te voren te horen hoe men er uit moet zien, worden er tig foto's gemaakt en daar zullen de liefkozende foto's niet snel van verschijnen. Gok dat men volgend jaar als iedereen zo gekleed is het gewend is en dat niemand zich bijna meer kan voorstellen dat ze niet eerder overgestapt zijn.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

black_ice_360

• Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #1513 Gepost op: 7 juni 2014, 16:53:06
Dit soort uniformen worden door heel Europa al jaren gedragen, Nederland liep gewoon hopeloos achter met z'n fanfare outfit. Het is ook een kwestie van wennen, want over een paar maanden hoor je er niemand meer over en is het nieuwe uniform volledig geaccepteerd. En wanneer een burger zich normaal opstelt naar de politie dan zal de dienstbaarheid vanzelf aanwezig zijn, dat zit echt niet in een uniform. Kan een burger dat niet, straalt dit uniform wel uit dat men sneller kan/zal doorpakken. In dat opzicht sluit het nieuwe uniform wel beter aan bij de rol van politie als ordehandhaver.

DKAG

• Forum gebruiker
Reactie #1514 Gepost op: 7 juni 2014, 17:02:10
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1274026 date=1402152303
Ja laten we een enquete houden dan krijg je 3 verschillende meningen. Wees blij dat er nu gewoon duidelijk is gekozen voor de werkvloer, deze maken mee wat er mis is en hoe het wel moet met de kleding. En het uniform is hoofdzakelijk voor de herkenning. Gezag krijg je door gedrag, niet hoe je er uit ziet
Men zal nu misschien iets sneller durven door te pakken omdat het uniform niet direct hoef te worden gewisseld na een actie (niet dat men nu niet doorpakt als er wat moet gebeuren). Men zal echter wel wat zekerder in de kleding zitten. En die gezichten, dit was een professionele foto-op. Daarbij krijgt men van te voren te horen hoe men er uit moet zien, worden er tig foto's gemaakt en daar zullen de liefkozende foto's niet snel van verschijnen. Gok dat men volgend jaar als iedereen zo gekleed is het gewend is en dat niemand zich bijna meer kan voorstellen dat ze niet eerder overgestapt zijn.

Ik denk dat toch dat dit iets te simpel gesteld is, maar de tijd zal het leren. De maatschappelijke discussie is net gestart. Kan alle kanten uit. Voor wat betreft het draagcomfort, mogelijkheden etc werd het echt tijd om naar de werkvloer te luisteren, maar omdat het een publieke functie betreft spelen er wel wat meer factoren mee. De vraag is of die voldoende meegewogen zijn. De NP is niet van de NP...de NP is van en voor iedere burger.

DKAG

• Forum gebruiker
Reactie #1515 Gepost op: 7 juni 2014, 17:06:13
Citaat van: black_ice_360 link=msg=1274030 date=1402152786
Dit soort uniformen worden door heel Europa al jaren gedragen, Nederland liep gewoon hopeloos achter met z'n fanfare outfit. Het is ook een kwestie van wennen, want over een paar maanden hoor je er niemand meer over en is het nieuwe uniform volledig geaccepteerd. En wanneer een burger zich normaal opstelt naar de politie dan zal de dienstbaarheid vanzelf aanwezig zijn, dat zit echt niet in een uniform. Kan een burger dat niet, straalt dit uniform wel uit dat men sneller kan/zal doorpakken. In dat opzicht sluit het nieuwe uniform wel beter aan bij de rol van politie als ordehandhaver.

Daar heb je zeker een goed punt vwb de wenfactor. Vwb de dienstbaarheid en benaderbaarheid/toegankelijkheid hoop ik dat je gelijk hebt.

HAVP

• Blauw
  • Senior gebruiker
Reactie #1516 Gepost op: 7 juni 2014, 20:47:13
Waar maken we ons toch druk om? Ons werk en werkhouding is niet veranderd. Alleen de verpakking is wat naar de huidige tijd bijgesteld.

Het is me een raadsel waarom mensen allemaal direct menen iets te moeten vinden als het woord politie valt. Toen de Landmacht een nieuw tenue kreeg heb ik niemand gehoord en de postbodes lopen nu ook in PostNL korte broek. Hoor ik ook niks over.

Kom op mensen, aan het werk maar weer!

En @DKAG, wat mij betreft is de NP er zeker vóór de burger (graag zelfs) maar de NP is zeker niet ván de burger. Zo kun je alle overheidsinstellingen wel van de burger noemen. Lijkt me te kort door de bocht en tevens dat er dan een onwenselijke situatie ontstaat.

MNL-5200

• Senior gebruiker
Reactie #1517 Gepost op: 7 juni 2014, 23:52:34
En weer even tijd voor het uniform :

http://www.youtube.com/watch?v=gaEdJyWVvuc

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #1518 Gepost op: 7 juni 2014, 23:55:33
Citaat van: DKAG link=msg=1274032 date=1402153330
De maatschappelijke discussie is net gestart. Kan alle kanten uit.
Welke maatschappelijke discussie? Die paar klagers op die nieuwssites? Die zijn nauwelijks representatief te noemen. En als je verwacht dat een miljoeneninvestering nu wordt teruggedraaid door wat klagers, dan denk ik dat je de plank mis slaat.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

MartinJ

• daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #1519 Gepost op: 8 juni 2014, 00:56:51
Citaat van: Tony-cc link=msg=1273831 date=1402125763
http://www.l1.nl/nieuws/257698-presentatie-nieuw-politie-uniform-maastricht
2 filmpjes van L1 waarbij er op het eerste filmpje vooral het uniform besproken wordt (en met name met betrekking tot de wat 'flinkere' agenten). Overigens, in het filmpje wordt ook over 'stoerder' gesproken al zegt de agente betrokken bij het nieuwe uniform, er wel duidelijk bij dat dát nooit de insteek is geweest...

Bron: L1 Nieuws

Heb ze gisteren ook 'live' gezien en moet zeggen dat het er echt 200% beter uitziet dan het oude uniform. Veel meer uitstraling ! op één heel groot minpunt na (mijn mening), en dat is als ze in of bij hun auto staan, tjee wat vloekt dat op elkaar ! Hoe super het nieuwe uniform is, zeker door gebruik van die kleur, hoe 'ouderwets' de striping van de voertuigen ertegen af steekt... En nu las ik vorige week, op een pagina van politie.nl, dat er binnen nu en 'afzienbare' tijd de huidige striping van de politievoertuigen ook op de schop zouden gaan juist i.v.m. het nieuwe uniform/kleur !? (Kan helaas die pagina niet meer vinden...  e050)

Als ik voor mezelf, als lid van het programmateam, spreek, dan is voor mij altijd de insteek geweest een uniform dat praktischer is voor het werk op straat en dat ook prettig. Volgens mij en iedereen die aan de presentatie heeft meegewerkt. Is dat doel in ieder geval bereikt. Of je stoer overkomt of dienstbaar dat bepaal je zelf door je gedrag en daar verandert m.i. niets aan.

De uitspraken over een meer daadkrachtig ogende politie komen van de korpsleiding. Dat valt ook op te maken uit de uitlating van KC Bouman. De tijd van oom agent moet over zijn.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.