Ik zou nog even je vestje bij je houden, het vest voldoet namelijk niet aan de normen voor zichtbaarheidskleding, zelfs niet aan het minimale... Was er al bang voor en had het projectteam hier al over gemaild. Al hadden ze maar de strepen verticaal in plaats van horizontaal gedaan, hadden ze al in ieder geval aan de minimale eisen voldaan. Dit betekent dat bij het werken langs de weg, gewoon nog een zichtbaarheidsvest gedragen moet worden over het VHV heen. Doe je dit niet voldoe je niet aan de ARBO eisen voor het werken langs de weg en het spoor. Bij een incidetn waar schade of letsel uit volgt, heb je geen gebruik gemaakt van een juist PBM en heeft de verzekering redenen om niet uit te keren. En bij controle ben je zelf volledig verantwoordelijk voor een eventueel opgelegde boete.
Voor meer info over de norm zie:
http://www.stichtingimn.nl/aanbesteding/pdf/veiligheidskleding_nen-en_471_rijkswaterstaat_normklasse_2.pdf
Deze norm is inmiddels aangepast naar een nieuwe norm, maar daar kan ik zo snel niets over vinden. De eisen zijn daarin in ieder geval niet naar beneden bij gesteld.
Het is toch om simpel van te worden....
Er zijn van meerdere kanten dezelfde signalen richting het projectteam gegaan, als je nu (met het huidige uniform) ziet hoe veel collega's het gele hesje ''vergeten'' of gewoon niet aan trekken zou je júist met de invoering van het nieuwe uniform moeten gaan voor een soort ''geen keus'' hoes voor het veiligheidsvest.
Wordt meteen landelijk uitgerold, mooi om al die oude troep landelijk eens de prullenbak in te laten verdwijnen....
We zagen het met de verplichte contourmarkering ook, die was namelijk al in de stripingsvoorschriften voordat/tegelijkertijd met de uitrol van de HONAC- Touran's en Transporters. Hadden ze ook gelijk heel Nederland in het nieuw gestoken gehad.
Al ben ik bang dat het vest zowiezo te kort is en dat je zowiezo niet aan de waardes gaat komen