Ik denk dat vooral oudere mensen het uniform van nu meer gezag vinden uitstralen. Ikzelf (en ik denk heel wat jongere mensen met mij) loop niet echt warm voor een overhemd dat 3 maten te groot is en een stropdas met nette pantalon. Het ziet er vooral netjes uit (voor achter een bureau), maar uitstraling heeft het niet en het toont ook weinig gezag naar mijn idee. Als ik naar bepaalde andere (Europese) uniformen kijk, en dan vooral de functionele, heeft dat wat mij betreft veel meer uitstraling. Een nette blouse met pet en stropdas geeft geen gezag meer in de wereld van vandaag, waar groepen hangjongeren je uitlachen als je ze aanspreekt in je nette pantalon. Respect zoals vroeger misschien vanzelfsprekend was is niet meer, en gezag krijg je alleen door te laten zien dat ze niet met je moeten f*cken, dat jij de baas bent. (Hiermee doel ik niet op onnodig geweld toe passen, al valt het mij wel op dat in bepaalde andere Europese landen veel criminelen en hangjongeren de politie liever mijden). Harder optreden, in combinatie met een uniform dat gezag eist draagt hierbij zeker bij naar mijn mening. Daarom ben ik zeer benieuwd hoe het nieuwe uniform eruit gaat zien, maar ben er zeker van dat het een enorme verbetering in uitstraling gaat worden voor de politie!