Er zijn programma's waarbij ze mensen volgen die een militaire opleiding doen (KMar en/of leger) waarbij ze meteen worden gestraft als ze niet gekleed zijn volgens de voorschriften. En dan bedoel ik niet een officiële waarschuwing o.i.d. maar direct naar de grond en opdrukken met die handel. Geloof me, dan leer je het wel af hoor.
Als jij denkt dat dit effect heeft bij iemand van 30+. Ik betwijfel het.
Bovendien heb ik zelf in de AMBV (waar jij op doelt) gezeten en daar word je wel een beetje gevormd op deze manier, maar ik neem aan dat je op de PA ook je tenue in orde hoort te hebben? Misschien hoef je daar niet op te drukken of iets dergelijk, maar ik kan me niet voorstellen dat ze er daar maling aan de docenten/begeleiders hebben.
De leeftijd van mensen die bij Defensie gaan is tussen de 16,5 en 24 jaar. Bij de politie worden mensen aangenomen die al boven de 30 zijn. Vanaf bepaalde leeftijden is een aanpak met mensen laten opdrukken echt niet zo succesvol.
Daar komt nog bij dat het probleem al bestaat dat mensen er maling aan hebben.
Wat is bedoel is dat er bij de opleiding van Marechaussee's veel meer discipline wordt aangeleerd (of ingestampt indien nodig). Die luisteren naar wat hun leidinggevende zegt. Als zij een veiligheidsvest moeten dragen, dan dragen ze dat. Ze zullen waarschijnlijk niet eens proberen om tegendraads te zijn.
En bij de Politie lijkt het alsof de draagplicht geen plicht meer is.
Als mijn leidinggevende zegt dat ik mijn veiligheidsvest aan moet doen dan doe ik dat helemaal niet omdat hij dat zegt, maar omdat het wel of niet in de voorschriften staat. Ik draag mijn tenue zoals het hoort, omdat mijn collega's en ik er hetzelfde kwa uniform uit dienen te zien. Bovendien wordt je hier gewoon gecorrigeerd door anderen.
Er wordt erg gehamerd op eenheid van tenue. Of met zijn alle de baret af, of met zijn alle de baret op. Zelfde geldt voor het gele veiligheidsvest.
En ook binnen de KMar zijn er mensen die hier geen gehoor aan geven wanneer de leiding uit beeld is, maar goed. Gelukkig zijn er dan weer andere collega's die hen stimuleren dit wel te doen.
Is iets wat bij de politie ook gewoon kan, maar dan zal de leiding toch echt zelf het goede voorbeeld eerst moeten geven.