Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform

Auteur Topic: Foto's en discussie omtrent het nieuwe politie uniform  (gelezen 1213861 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Bernt

• Senior gebruiker
Reactie #2640 Gepost op: 17 oktober 2014, 17:27:44
Bij de ene uniform licht alles op, bij de andere een streep en de andere niks?

black_ice_360

• Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #2641 Gepost op: 17 oktober 2014, 17:58:16
Op mijn bureau merk ik ook zeker verschillen in de reflectie en de kleuren geel. Sommigen, waaronder ikzelf, lopen met vest waar het geel opgedrukt is en daardoor een vale indruk maakt. Anderen hebben de gestikte versie die beter aansluit bij het geel van de polo. Hiervan lijken sommigen inderdaad te reflecteren en bij anderen weer alleen de blokjes. Maar verder is het uniform top, hoor van veel burgers dat het veel meer uitstraalt O0 En wat ik zelf nog veel belangrijker vind, het zit echt 100x beter dan het oude pak. Ondanks de kritiek vind ik persoonlijk zelfs de cap een verademing vergeleken bij het oude vliegdekschip, maar ik draag hem dan ook alleen wanneer ik lopend de straat op ga ::)

MartinJ

• daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #2642 Gepost op: 17 oktober 2014, 21:33:15
Citaat van: michaelmiata89 link=msg=1302176 date=1413390481
Is de nieuwe broek er ook in een particuliere/NIET-politie uitvoering? Of staat er een merk in waarnaar ik kan zoeken/googlen.
De broeken lijken me wel wat voor ons BIT in het winterseizoen.

Kan je uitleggen waar BIT voor staat? Dan leg ik vast uit dat de broeken gemaakt worden door het Belgische bedrijf Jomex. Deze broek is ontwikkeld nadat we in de voormalige klankbordgroep Basis Politie Uniform een keuze hebben gemaakt uit diverse broeken, die bij andere politiediensten in gebruik waren. De zweedse broek kwam op zicht het beste naar voren. Er is een productbeschrijving gemaakt en op grond daarvan is een aanbesteding gemaakt. Er zijn toen diverse fabrikanten die me hebben gedaan. Een afvaardiging van de klankbordgroep heeft een selectie gemaakt en daar is deze broek uitgerold. Er zijn in het hele land enkele honderden collega's geweest die de proefversie enkele maanden hebben gedragen. Nav de test zijn aanpassingen gedaan: kontzakken iets lager, omdat er bij het dragen van de koppel niet bij kon, logo's op de kleppen van de dijbeen zakken en donkerder geverfd. Aanvankelijk mochten er eerste nieuwe broeken worden ingevoerd. Vandaar een aparte aanbestedingsprocedure.
De aanpassing van kleding of invoering van iets nieuws ging jaren lang heel stroperig en heb wel eens het idee gehad de pijp aan Maarten te geven. Als donderslag bij helder hemel kwam opeens het bericht dat de Minster instemde met de invoering van een compleet nieuw uniform voor het werk op straat. Dat is nog geen twee jaar geleden en dan is het toch prachtig te weten dat inmiddels bij de helft van de beoogde collega's in het nieuw loopt.

Vooral op dit forum is te lezen dat de niet alles vlekkeloos verloopt. Dat is natuurlijk jammer maar gezien het logistiek proces niet verwonderlijk. Weet wel dat in de eenheid Den Haag, om een voorbeeld te nemen, 93% van de colleag's met het complete pakket naar huis is gegaan.
Ik wist via dit forum al dat er collega's zonder softshell en all weather jack naar huis moesten. Dat gebeurde op 3 oktober, toen we in Eersel bij de uitrol vergaderden, ook. Omdat het slechte weer zijn intrede deed is ad hoc besloten dat collega's die deze kleding niet kregen, hun blouson voorlopig mochten houden en blijven dragen..

Mocht je gebreken aan je kleding ontdekken, meldt dat in ieder geval in Apeldoorn. De DPU meldt dat aan de fabrikant en net als in een gewone winkel wordt er voor vervangende kleding gezorgd. Alleen klachten via dit forum uiten draagt niet bij aan verbetering van het product.

Vooral is te lezen dat over de polo's klachten zijn. Te korte en te krappe mouwen en snel onaangenaam ruikend. Er is nog geen geschikte onderkleding te bestellen door perikelen met oude contracten, maar er komen speciale shirts voor onder de kleding. Een termijn durf ik niet te noemen.

Terecht wordt gemeld dat de lange mouwen wel erg lang zijn. Dat wordt besproken met de fabrikant en dit wordt aangepast . Heb je te lange mouwen dan kan je ze inlaten korten.

De contracten zijn zodanig afgesloten dat er een voortdurend evaluatie met de fabrikanten plaats vindt en dat er aanpassingen gedaan kunnen worden zonder dat er contractueel geneuzel moet gebeuren. Daarbij hebben de fabrikanten ook de mogelijkheid om nieuwe technieken en materialen te gebruiken. Het OPU kan dus voortdurend vernieuwd worden zonder af te doen aan de stijl.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.

michaelmiata89

• Forum gebruiker
Reactie #2643 Gepost op: 17 oktober 2014, 21:59:23
Beste Martin,

BIT staat voor Burger Inventie Team/ Wijk Preventie team. Ons BIT is actief in Den Haag in oa de wijk Houtwijk. Wij vallen onder de verantwoordelijkheid van Politie Den Haag Bureau Loosduinen.
Een Wijk preventie team is een groep vrijwilligers die dagelijks de extra oren en ogen zijn op straat voor de politie. Ieder avond (7 dagen per week/365 dagen per jaar) wandelen er teams van 2-3 man/vrouw door de wijk heen en staan via de portofoon in contact met de wachtcommandant.
Wij zijn herkenbaar gekleed met een gele jas met reflecterende strepen. Verder hebben wij geen kleding voorschriften. Echter uit het oogpunt van professionele uitstraling lijken mij de dergelijke broeken een goede optie. (mits deze redelijk betaalbaar zijn (vrijwilligers))

Ik kijk uit naar een reactie.

Michael
Motorbegeleider, evenementen verkeersregelaar en actief in wijk preventie team

MartinJ

• daco/opco, lid vakredactie BLAUW, kerninstr. C2000/Portogewoon/MEOS, schipper, embleemverzamelaar
  • Forum gebruiker
  • EPP-schutter
    • Police Patch Collection
Reactie #2644 Gepost op: 17 oktober 2014, 23:09:59

Het is me duidelijk. De winterbroeken hebben een soort flanel laagje aan de binnenkant en zijn m.i. uitermate geschikt om er in de winter mee uiten te lopen. Het totale uniform is echter auteursrechtelijk beschermd. De enige mogelijkheid om er achter te komen wat de mogelijkheden zijn is door e.e.a. na te vragen bij de DPU in Apeldoorn
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2645 Gepost op: 18 oktober 2014, 01:38:07
Heb als civiele totaal geen op- of aanmerkingen op het nieuwe OPU.
Het staat bij wat ik tot nu tot gezien heb in Rotterdam bij elke agent goed, zelfs bij de agenten die wat minder sportief gebouw zijn lees die minder slank zijn.
Verder ziet het uniform er veel daadkrachtiger uit dan het vorige kantooruniform. Dit is echt een hele goede zet geweest.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Golf-10

• Brigadier, schipper (ME), kerninstructeur Portogewoon, Decentrale Beslagbeheerder
  • Forum gebruiker
Reactie #2646 Gepost op: 18 oktober 2014, 09:30:35
Ik lees dat er regelmatig kleding of vesten niet op voorraad zijn. Hopelijk, als wij aan de beurt zijn (december) is alles wel aanwezig want het lijkt me niet prettig als m.n. de softshell en de all weatherjas niet voorradig zijn, gezien de tijd van het jaar en dus de lagere temperaturen... :( :( :(

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #2647 Gepost op: 18 oktober 2014, 12:34:44
Martin,
Goed om te horen dat in Den Haag 93%  van de collega's met alles naar huis ging. Bij ons in de eenheid (Zeeland-West Brabant) weet ik zeker dat het niet gehaald is, de collega's van mijn bureau die alles compleet hebben zijn in ieder geval dik in de minderheid.
Geeft niets, het is een hele logistieke operatie en iedereen kan hier begrip voor opbrengen. Wat ik wel jammer vind is de onduidelijkheid over levertermijnen, ik heb bijvoorbeeld mijn vest niet en ik heb geen flauw idee hoelang het duurt voordat die geleverd wordt. Ik snap best dat er geen specifieke datum gegeven kan worden, maar een richting zou al heel fijn zijn.

De één zegt 3 maanden, de ander zegt een half jaar....
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

flowcop

• Gen. GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #2648 Gepost op: 18 oktober 2014, 12:58:42
Citaat van: silque link=msg=1302668 date=1413628484
Martin,
Goed om te horen dat in Den Haag 93%  van de collega's met alles naar huis ging. Bij ons in de eenheid (Zeeland-West Brabant) weet ik zeker dat het niet gehaald is, de collega's van mijn bureau die alles compleet hebben zijn in ieder geval dik in de minderheid.
Geeft niets, het is een hele logistieke operatie en iedereen kan hier begrip voor opbrengen. Wat ik wel jammer vind is de onduidelijkheid over levertermijnen, ik heb bijvoorbeeld mijn vest niet en ik heb geen flauw idee hoelang het duurt voordat die geleverd wordt. Ik snap best dat er geen specifieke datum gegeven kan worden, maar een richting zou al heel fijn zijn.

En ik kreeg weer bericht dat er een levering was binnen gekomen voor ZWB waardoor we afgelopen week ons vest hadden moeten krijgen, maar je raadt het al waarschijnlijk.... Geen vest :(

Toevallig gisteren wel mijn softshell binnen gekregen!

Hoorde trouwens ook van collega's dat medewerkers van het POPU team aangaven dat er geen naleveringen meer binnen kwamen bij de pas locatie in Eersel omdat ze de week erop toch in Amersfoort zouden staan...?
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant

Cabo

• Senior gebruiker
Reactie #2649 Gepost op: 18 oktober 2014, 15:06:07
Citaat van: silque link=msg=1302668 date=1413628484
Martin,

Achja, ik heb een carriere switch gemaakt naar de NP en moest gelijk de straat op en ik heb nog helemaal geen vest, schoenen of een jas. Vanaf maandag staat mijn eenheid gepland voor het nieuwe uniform en ook daarvoor heb ik nog geen datum haha.