Aanpassingen aan ME-uniform na klachtenhttp://www.politie.nl/nieuws/2013/december/10/00-aanpassingen-me-uniform.htmlLaatste update: 10-12-2013 | 14:10
Den Haag - Het ME-uniform wordt aangepast. Het veiligheidsvest wordt vervangen en de uitwaseming van de beschermingsstukken wordt verbeterd. Om de klachten voor de warmteproblemen te verhelpen krijgen de ME-ers moderne thermische onderkleding en extra draaginstructie.
De politie heeft het ME-uniform door TNO laten onderzoeken nadat enkele ME-ers bevangen raakten door de warmte tijdens een oefening. Uit dit onderzoek blijkt dat de overmatige warmte die ontstaat bij het gebruik van het uniform het gevolg is van een combinatie van factoren. Het gaat om de combinatie van het niet-vochtdoorlatende veiligheidsvest met de overige beschermingsstukken (armen en benen).
Ook de weersomstandigheden, de manier waarop het uniform wordt gebruikt en de duur van het gebruik hebben invloed op de mate waarin warmteproblemen ontstaan.
Het ME-uniform was voor de introductie uitgebreid getest. Tijdens deze draagproeven waren geen klachten over wamteproblemen. De aanpassingen aan het uniform zullen enige tijd in beslag nemen.