verstikking bij kinderen

Auteur Topic: verstikking bij kinderen  (gelezen 9990 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Gepost op: 20 december 2012, 15:47:59
Dr. Henry Heimlich zegt zelf dat er bij verstikking in de buik van het kleine kind (baby) gedrukt moet worden.
Diverse reanimatierichtlijnen spreken dit tegen.
Wat vinden wij hiervan en waarom?


Aiding Choking Infants

Citaat
Aiding Choking Infants

Incorrect Instructions for Aiding Choking Infants Dangerous, But Still Used

Incorrect instructions as to how to perform the Heimlich Maneuver® on choking children and infants under one year of age are still appearing in newspapers and are taught in CPR/first aid classes. Consequently, the death of an infant in New Jersey, August of 2000, may be due to wrong information given to the child's mother by a 911 dispatcher. The case is currently under investigation.

On August 30, 2000, Gail Iarrapino called Bridgewater 911 and begged the dispatcher to give her instructions for performing the Heimlich Maneuver on her two-year old daughter who was choking on a toy.

The dispatcher told the woman to make a fist and press on the child's breastbone. According to the 911 tapes, the dispatcher also told the woman to "bang her on the back between her... between her shoulder blades."

After unsuccessful attempts to dislodge the obstruction, the child was taken to the hospital by ambulance and died the next day.

The Heimlich Maneuver was determined safe and effective for all ages of choking victims by the U.S. Surgeon General in 1985. However, incorrect instructions, such as delivering back blows are still reaching the public. Back slaps are not recommended for any choking victim, although these instructions are still sometimes taught for use on infants. The practice is likely to cause more damage by forcing the object deeper into the throat.

The American Red Cross teaches the Heimlich Maneuver correctly for children and adults. However, their instructions for infants under the age of one call for five back slaps and two-finger chest thrusts on the breastbone.

Those instructions, says Dr. Henry Heimlich, are "absolutely wrong."

The Heimlich Maneuver is effective because pressing the diaphragm upward provides an even compression of the lungs, which causes a flow of air. That air provides energy necessary to push a choking object out through the mouth.

Goed om te lezen is ook The Heimlich maneuver: best technique for saving any choking victim's life. (1990)




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1 Gepost op: 21 december 2012, 12:20:44
Het is 2012, ik neem aan dat het onderzoek tegen de 911-telefoonjuf afgerond is. Ik was niet van plan om in dit topic te gaan posten, echter na ontvangen van een PM van de starter van dit topic, deel ik zijn mening dat het nooit verkeerd is om dit soort onderwerpen samen te bespreken. Ik kan hooguit aangeven wat ik zou adviseren:

Babies < 1 jaar

* Gaan zitten, baby over de onderarm met gezicht omlaag, met de andere handpalm stevig (niet te hard en niet te zacht) in het midden van de rug van de baby tikken (5 keer). Door combinatie van de tikken en zwaartekracht kan het voorwerp los komen.
* Indien de eerste stap niet succesvol is. Baby op de onderarm laten liggen, omdraaien zodat gezicht omhoog wijst, onderarm dusdanig bewegen dat hoofdje iets lager komt dan de borst. Met twee vingers 5 snelle borstcompressie geven.

Als het niet werkt de bovenstaande handelingen herhalen en 112 bellen.

Reanimatie voor babies beginnen zodra de ademweg vrij is.


Saanniee

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 21 december 2012, 14:45:23

Babies < 1 jaar

* Gaan zitten, baby over de onderarm met gezicht omlaag, met de andere handpalm stevig (niet te hard en niet te zacht) in het midden van de rug van de baby tikken (5 keer). Door combinatie van de tikken en zwaartekracht kan het voorwerp los komen.
* Indien de eerste stap niet succesvol is. Baby op de onderarm laten liggen, omdraaien zodat gezicht omhoog wijst, onderarm dusdanig bewegen dat hoofdje iets lager komt dan de borst. Met twee vingers 5 snelle borstcompressie geven.

Als het niet werkt de bovenstaande handelingen herhalen en 112 bellen.

Reanimatie voor babies beginnen zodra de ademweg vrij is.

Hoe het hier beschreven is, kan ik me wel in vinden. Zo is het mij ook in de opleiding geleerd een aantal jaren geleden.


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 21 december 2012, 17:14:45
Zo leer ik het; hoofd naar beneden en "slaan" op rug --> geen succes --> omdraaien en drukken op sternum --> geen succes --> Heimlich


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #4 Gepost op: 21 december 2012, 17:31:01
Zo leer ik het; hoofd naar beneden en "slaan" op rug --> geen succes --> omdraaien en drukken op sternum --> geen succes --> Heimlich

Ik heb daar geen enkel probleem mee, ik heb al beschreven wat ik zou adviseren, als het niet werkt moet men de handelingen borst/rug herhalen. Wie ben ik om een bezwaar te maken tegen Heimlich als bij herhaling blijkt dat de methodes via borst en rug niet succesvol waren.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 22 december 2012, 02:46:16
Ik heb hem ook geleerd als blijven afwisselen van hoofd naar beneden en 5x op de rug slaan, 5x sternum drukken en herhalen net zo lang tot het voorwerp omhoog gekomen is of bewustzijn verloren. In dat laatste geval beademen in de hoop dat er lucht langs kan door ontspannen van de luchtpijp als gevolg van bewustzijn verlies of je het wellicht verder blaast en heel cru gezegd, tenminste wat lucht in de longen krijgt. Na 5 initiële beademingen verder met 15/2.

Ik kan me zo eigenlijk helemaal niet voor de geest halen hoe ik een hiemlich op een klein kind zou uitvoeren (vasthouden, 1 hand, 2 handen etc.)
Wel heb ik mee gekregen, als je hiemlich succesvol om een groter kind hebt toegepast. Toch altijd nog naar de huisarts/SEH want je hebt geen idee of je nog nevenschade hebt veroorzaakt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 22 december 2012, 10:08:14
Ik heb hem ook geleerd als blijven afwisselen van hoofd naar beneden en 5x op de rug slaan, 5x sternum drukken en herhalen net zo lang tot het voorwerp omhoog gekomen is of bewustzijn verloren. In dat laatste geval beademen in de hoop dat er lucht langs kan door ontspannen van de luchtpijp als gevolg van bewustzijn verlies of je het wellicht verder blaast en heel cru gezegd, tenminste wat lucht in de longen krijgt. Na 5 initiële beademingen verder met 15/2.

Ik kan me zo eigenlijk helemaal niet voor de geest halen hoe ik een hiemlich op een klein kind zou uitvoeren (vasthouden, 1 hand, 2 handen etc.)
Wel heb ik mee gekregen, als je hiemlich succesvol om een groter kind hebt toegepast. Toch altijd nog naar de huisarts/SEH want je hebt geen idee of je nog nevenschade hebt veroorzaakt.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #7 Gepost op: 22 december 2012, 10:49:58

Ik heb hem ook geleerd als blijven afwisselen van hoofd naar beneden en 5x op de rug slaan, 5x sternum drukken en herhalen net zo lang tot het voorwerp omhoog gekomen is of bewustzijn verloren. In dat laatste geval beademen in de hoop dat er lucht langs kan door ontspannen van de luchtpijp als gevolg van bewustzijn verlies of je het wellicht verder blaast en heel cru gezegd, tenminste wat lucht in de longen krijgt. Na 5 initiële beademingen verder met 15/2.

Ik kan me zo eigenlijk helemaal niet voor de geest halen hoe ik een hiemlich op een klein kind zou uitvoeren (vasthouden, 1 hand, 2 handen etc.)
Wel heb ik mee gekregen, als je Heimlich succesvol om een groter kind hebt toegepast. Toch altijd nog naar de huisarts/SEH want je hebt geen idee of je nog nevenschade hebt veroorzaakt.


Hallo Auditor,

In antwoord op je posting, heb ik het deel van wat ik ter discussie wil stellen, cursief gemaakt. Eerlijk gezegd geloof ik daar niet zoveel van. Even voor alle duidelijkheid; we spreken hier over een corpus alienum in de luchtweg van het kind, dat niet kan worden verwijderd met de voorgestelde handelingen.

Pogingen om lucht in te blazen, in de hoop dat er iets van passage zal plaatsvinden zijn invoelbaar. Het argument dat de luchtwegen zich ontspannen als gevolg van diep bewustzijnsverlies zijn hypothetisch en helaas een te eenvoudige voorstelling van zaken. Een corpus alienum ergens in het traject van de luchtweg geeft een per-acute reactie welke gepaard gaat met zeer veel slijmvorming. Dit zal de luchtweg nog verder compromitteren. Er bestaat zelfs een reëel gevaar op air-trapping. Eventueel gepasseerde lucht, die met positieve druk wordt ingeblazen, kan niet meer ontsnappen. Dit zal de situatie nog verder verslechteren.

Daarnaast zal iemand die stikt, doordat dat de luchtweg is afgesloten, in eerste instantie een zeer krachtige inspiratiedrive hebben. Dit is een soort primitieve overlevingsdrang die leidt tot zogenaamd negatief longoedeem. Zo is het ontstaan van longoedeem als complicatie van een acute bovenste-luchtwegobstructie is een bekend fenomeen bij kinderen met epiglottitis en laryngotracheobronchitis. Zelf omschrijf ik dit als de "Wet van behoud van ellende".

Het enige wat te doen staat is te volharden in de door jou benoemde pogingen om de luchtwegobstructie op te heffen. Dit is ook voor professionele hulpverleners een geweldige uitdaging met niet zelden een dramatische uitkomst.

Expert.


helm

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 23 december 2012, 10:53:19
...Het enige wat te doen staat is te volharden in de door jou benoemde pogingen om de luchtwegobstructie op te heffen. Dit is ook voor professionele hulpverleners een geweldige uitdaging met niet zelden een dramatische uitkomst.

Dus bij bewusteloosheid niet overgaan op reanimeren maar doorgaan met pogingen om de ademweg vrij te maken?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 23 december 2012, 11:29:43
Rene, bewustelooosheid is toch geen reden om te gaan reanimeren? Ik ben nog van de oude stempel die gaat reanimeren bij een circulatiestilstand. In deze casus gaat het om babies < 1 jaar met een secundaire circulatiestilstand. De ademweg vrij maken is de enige (mogelijk) levensreddende handeling buiten het ziekenhuis. Als bij herhaling de rug / buik methode faalt, is Heimlich een alternatief. Als we dan toch spreken over beroemde, oude dokters: "Heimlich is prima maar Magill is in deze situatie dringend gewenst."