gesprek discipline

Auteur Topic: gesprek discipline  (gelezen 2081 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Traindriver

  • Machinist op de trein
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Do or do not, there is no try! ( Yoda )
Gepost op: 21 december 2012, 01:17:18
Wat is bij jullie de gesprek discipline ?
sinds 1 december moeten wij bij duplex verbindingen "over"en "uit"zeggen en cijfers los van elkaar zeggen ... dus trein nummer 80461 ( rijdt normaal van Den haag HS naar Leiden )  in de middag wordt in plaats van de oude en duidelijke manier  80 4 61  nu  8-0-4-6-1  
Nu ontstaat er in de communicatie op het spoor al regelmatig induidelijkheden, mede daardoor springen "oudere" werknemers zeer snel terug naar de oude communicatie ...
Ik vraag me af of dat bij de brandweer/politie/ambu ook al zo is ... bijvoorbeeld wagen 1-5-1-0-6 of dat het nogsteed sis 15 - 106




Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #1 Gepost op: 22 december 2012, 11:19:41
Bij het Rode Kruis zijn er afdelingen die 80 4 61 zeggen en andere afdelingen maken er 80 46 1 van. Ik vind het afroepen van 5 cijfers los van elkaar erg verwarrend.
Primair vind ik belangrijk dat het helder en duidelijk is voor iedereen en een goede discipline is afgesproken. Het gebruik van "over" en "uit" geeft duidelijkheid en vind ik indien juist gebruik een must.
Persoonlijk vind ik dat je cijfers moet zeggen hoe je het normaal uitspreekt bv.
Bij een 3 cijferige getal bv 245 spreek je uit als 2 honderd 45, wordt voor mij 2-45.
Bij een 4 cijferige getal bv 4567, spreek je uit als 45 honderd 67, wordt voor mij 45-67.
Bij een 5 cijferige getal bv 45678, spreek je uit als 45 duizend 6 honderd 78, wordt voor mij 45-6-78
Als de een na laatste cijfer een 0 is, dan moet je dit anders uitspreken.
204, wordt voor mij dan 2-0-4.
8901, wordt voor mij dan 89-0-1.
25607, wordt voor mij dan 25 -6-0-7.

Wat is de redenen geweest dat jullie dit zo moeten zeggen? O0
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 22 december 2012, 13:54:33
Volgens mij heeft het uitspreken van cijfers alles te maken met het functionele gebruik ervan (althans, dat zou zo moeten zijn).

Bijvoorbeeld:
brandweervoertuigen in Rotterdam hebben een nummer op basis van tweecijferig kazernenummer + volgnummer. Vb: 46-1. Spreek je dat uit als 4-61 gaat niemand dat snappen.
In Hollands Midden is er een ééncijferig districtsnummer + volgnummer. Vb: 5-43. Ga je dat uitspreken als 54-3 gaat niemand dat snappen.
En zo zijn er nog zat andere voorbeelden te bedenken.

Ik ken het functionele gebruik van nummers bij de spoorwegen niet, maar als in dit voorbeeld:
dus trein nummer 80461 ( rijdt normaal van Den haag HS naar Leiden )  in de middag wordt in plaats van de oude en duidelijke manier  80 4 61  nu  8-0-4-6-1

80 het treintype is en 4-61 het volgnummer, dan is het veel logischer om het ook als zodanig uit te spreken. Met losse nummers moet de luisteraar zelf combinaties gaan maken en daar moet je langer over nadenken. Terwijl nummers juist bedoeld zijn om het makkelijker te maken.

Sowieso is dat wel iets om kritisch over na te denken: wanneer gebruik je nummers en wanneer namen of afkortingen?
Bijv: iedereen bij de brandweer weet dat de afkorting voor tankautospuit TS is. In Rotterdam wordt dat ook in de roepnummers gebruikt (vb: TS [tango sierra] 46-1).
In het landelijke nummerplan is er een cijfer om 'tankautospuit' aan te duiden, dus moet je zelf de koppeling maken tussen tankautospuit en een nummertje (31 dacht ik). Je kunt je afvragen wat handiger is.

Hetzelfde geldt voor plaatsnamen. Soms is het handiger om gewoon de plaatsnaam + volgnummer te gebruiken in plaats van een tweeledig nummer.

Af en toe maken we het voor onszelf onnodig ingewikkeld, is mijn mening.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #3 Gepost op: 26 december 2012, 11:10:40
In principe moeten wij cijfers los van elkaar uitspreken. Dus geen 'achtentachtig' maar 'acht'  ' acht' .

Verder wordt wel aangeleerd om 'over' te zeggen maar men doet het sinds C2000 amper omdat je op de porto kan zien dat iemand gestopt is met praten dus het gebeurd nog weinig. De meldkamer doet het vaak nog wel. "Uit" is een term die uitsluitend door de meldkamer geroepen mag worden.

Verder is het qua etherdiscipline wel zo dat je in principe niet vrijuit de MK mag roepen. Je moet een aanvraag spraakcontact doen. Onderling brabbelen mag eigenlijk ook niet zomaar maar de meeste centralisten vinden dat niet erg.