Verkeersregelaar mag niet stoppen op vluchtstrook van WIS (Weginspecteur)

Auteur Topic: Verkeersregelaar mag niet stoppen op vluchtstrook van WIS (Weginspecteur)  (gelezen 26525 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #20 Gepost op: 23 december 2012, 12:46:24
Onderstaande staat ook in een ander topic maar is hier ook relevant

Een maandje geleden rijd ik vanaf het tunnelwassen terug naar huis met de Bots en kom een auto tegen op de spits/vluchtstrook die buiten werking was ongeveer 10 voor de afrit 2 Almeerderzand. Ik ga er achter staan met de Bots open omdat je daar net van de brug afkomt en een auto met gevaarlichten gewoon makkelijk over het hoofd ziet. Zitten de vier heren er vrolijk in met de radio aan te wachten op een vriendje met een andere auto. Toen ik vroeg of ze ook zagen hoe de auto's op hun afkwamen omdat ze zo dicht op de afrit stonden antwoorden ze:"Ja, maar we gaan toch niet buiten in de regen staan!". Ik heb toen de centrale gebeld en gevraagd of we de stap inspecteur konden overslaan ivm de veiligheid. Dit was de centralist gelijk met mij eens en hij zette gelijk een snelheidslimiet op de matrixborden. Binnen een kwartier was alles opgeladen en reden we weer weg. (Overigens was ook de berger blij dat er een Bots stond, hij had al eens een aanrijding meegemaakt op datzelfde punt)

De weginspecteur die ik een paar dagen later tegenkwam had die avond ook dienst gehad en was blij dat er VKR's en wegafzetters zijn die wel weten hoe het hoort en wat veilig is. Hij geloofde ook de discussie niet dat er zoveel weginspecteurs zijn die goede bedoelingen afblaffen.

En eerlijk gezegd, of het nu politie, brandweer of welke HV dienst ook is hier in Flevoland ik ben nog nooit onheus behandeld omdat ik stop. Ik stop ook niet overal voor, maar ik denk ook niet dat iemand stopt voor een auto met de motorkap open op een "veilige" vluchtstrook.

juist goed verwoord Harm,meer is het niet.

goed gedaan toen O0
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #21 Gepost op: 23 december 2012, 20:34:53
(...)
Ik was er als burger echter wel in VKR kleding omdat ik van het werk onderweg naar huis was.
(...)
Het is wel zo netjes om na je klus of tijdens de koffiepauze de opvallende verkeersregelaarsjas uit te trekken. Zo voorkom je dat er misverstanden bestaan over of je nu wel of niet in functie bent en of mensen wel of niet naar je aanwijzingen moeten luisteren. Oplossing voor als je zo af en toe nog wel eens uit de auto wilt of moet en toch wilt opvallen: leg een RWS-norm geel of oranje vest of jack op de achterbank en doe je verkeersregelaarsjas in de kofferbak. Zo kun je altijd een opvallend kledingstuk grijpen en aantrekken, en kun je nog snel genoeg bij je verkeersregelaarsjas als het toch nodig is.

Zeker bij ongevallen en pechgevallen op snelwegen, waar een weginspecteur vaak snel ter plaatse is, heb je er meer aan dat je "gewoon" een RWS-jack aan hebt. Een weginspecteur of politieman ziet direct dat je een passerende automobilist bent die alleen maar hulp wil verlenen. Je kunt je altijd nog kenbaar maken als verkeersregelaar en dan de bijbehorende jas aantrekken.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #22 Gepost op: 23 december 2012, 20:37:20
Het is wel zo netjes om na je klus of tijdens de koffiepauze de opvallende verkeersregelaarsjas uit te trekken. Zo voorkom je dat er misverstanden bestaan over of je nu wel of niet in functie bent en of mensen wel of niet naar je aanwijzingen moeten luisteren.

Heel eerlijk gezegd vind ik dit dus ook verkeerd aan de RWS uniformen. Bij wat ze ook doen staan ze op de weg met een VKR jas aan. En voor het publiek is het echt niet bekend dat die blauwe band een aparte betekenis heeft.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #23 Gepost op: 23 december 2012, 20:44:59
Er is geen enkel verkeerd ding aan de jas voor weginspecteurs. Ja, ik ben het er helemaal mee eens dat het publiek niet weet wat de blauwe band betekent. Maar dat maakt ook niet uit, de blauwe band is met name bedoeld voor de IM-partners om een onderscheid te kunnen maken tussen RWS en reguliere verkeersregelaar.

Het is bovendien ook heel goed dat de weginspecteur altijd die jas draagt: hij is immers in functie. Zowel rijdend als wanneer hij uitstapt. Een transportbegeleider draagt in zijn auto tijdens een begeleiding ook de verkeersregelaarsjas. Hij is dan immers ook in functie. Een reguliere verkeersregelaar die onderweg is naar huis, is niet in functie. En dus zou hij zijn jas of hes uit moeten doen, om verwarring te voorkomen.

Ik heb wel eens meegemaakt dat een verkeersregelaar langs de kant van de weg met een ander stond te praten, terwijl hij niet in functie was. In het gesprek wees hij plotseling naar een zijstraat. De auto die er aan kwam rijden dacht in eerste instantie ook nog dat dit voor hem bedoeld was. Kortom: doe je als verkeersregelaar niet mee en ben je ook niet van plan dat te gaan doen (denk aan wachten tot je erop moet), doe dan je jas of hes uit en zonodig een andere opvallende jas aan.  :)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #24 Gepost op: 23 december 2012, 22:16:06
Het is wel zo netjes om na je klus of tijdens de koffiepauze de opvallende verkeersregelaarsjas uit te trekken.
Lt.Col.Me ik snap wat je bedoelt maar het e.e.a. is niet werkbaar.

Tijdens koffiepauze een andere jas aan doen is 1 van de dingen wat niet gaat werken omdat je vaker niet dan wel
koffiepauze hebt en als ik dan een shaggie wil draaien moet ik weer naar me ander jas om me shag te pakken.
Gaat me gsm en wil ik die beantwoorden moet ik weer naar me andere jas grijpen om me gsm te pakken.
Geen goed plan dus.

Sterker nog bij sommige klussen mag je al blij zijn dat je rustig kan eten en niet op de weg staat.
Kost je ook nog eens 30 minuten wat niet betaald wordt bij een hoop opdrachtgevers en elke Euro is er 1 tenslotte.

Klein voorbeeld is afgelopen week waarbij men bomen moest snoeien en er een om en om regeling was op de
provincialeweg. De werklui zitten in de afzetting in hun voertuig te lunchen en wij staan op de weg en tussendoor
pak ik uit de kofferbak wat brood en flesje melk.

Zo voorkom je dat er misverstanden bestaan over of je nu wel of niet in functie bent en of mensen wel of niet naar je aanwijzingen moeten luisteren.
Lijkt me totaal niet relevant of men weet of ik wel of niet in functie ben voor een verkeersdeelnemer.
Als ik iemand een aanwijzing geef doe ik dat niet omdat de Kerstman het zo leuk vind maar omdat dat op dat
moment nodig is.

Oplossing voor als je zo af en toe nog wel eens uit de auto wilt of moet en toch wilt opvallen: leg een RWS-norm geel
of oranje vest of jack op de achterbank en doe je verkeersregelaarsjas in de kofferbak.
Zo kun je altijd een opvallend kledingstuk grijpen en aantrekken, en kun je nog snel genoeg bij je verkeersregelaarsjas als het toch nodig is.
Het zal best netjes zijn om voor en na je dienst geen VKR jas aan te hebben maar ook dat is niet makkelijk want je loopt weer met een jas extra te sjouwen. Heb dat geprobeerd maar werkt voor mij niet. Veel te onhandig.
Daarbij komt dat ik ook klussen erbij heb dat je van locatie naar locatie ga en bij aankomst de ene keer gelijk de
weg op moet stappen en de andere keer niet.
Dat betekent in jou voorbeeld dat ik meerdere keren per dag een andere jas moet aantrekken.
Ergo zoals jij het schrijft zou ik met een burger jas moeten reizen met een jas conform RWS-eisen geel of oranje
op de achterbank en me VKR-jas in de kofferbak. Zou het nodig zijn dan kan ik een RWS-jas aantrekken als het nodig is.
Dus burgerjas uit, RWS-jas aan. Klaar dan RWS-jas uit en burgerjas aan en op het werk burgerjas uit en VKR-jas aan.
Sorry maar ik ben gekken Henkie niet Lt.Col.Me ik vertek in me VKR-jas naar me werk en huis en onderweg heb ik die aan tenzij het lekker lente of zomer weer is dan hangt het over me stoel voor het grijpen.

Zeker bij ongevallen en pechgevallen op snelwegen, waar een weginspecteur vaak snel ter plaatse is, heb je er meer aan dat je "gewoon" een RWS-jack aan hebt. Een weginspecteur of politieman ziet direct dat je een passerende automobilist bent die alleen maar hulp wil verlenen. Je kunt je altijd nog kenbaar maken als verkeersregelaar en dan de bijbehorende jas aantrekken.

Als er op de snelweg iets gebeurt en er een WIS is dan vind ik het al lang best en vertrouw ik op zijn of haar kunnen.
Of het moet een flinke klapper zijn met op het oog meerdere slachtoffers en hij/zij staat er alleen voor dan zal ik
vragen wat ik voor hem/haar kan betekenen en bij negatief bericht weer doorgaan.

Maar ik betwijfel of zoals ik het in me 1e bericht heb geplaatst uit had gemaakt wat voor jas ik aan had gehad.
Verwacht niet dat de persoon in kwestie anders had gereageerd op me behalve dat hij dan niet woorden in de trant van
"Je hebt hier geen bevoegdheden" had kunnen zeggen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


WIS IM+

  • Iets met asfalt en witte strepen erop
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • IM is geweldige uitvinding
Reactie #25 Gepost op: 24 december 2012, 09:44:13
Wat een discussie hier zeg......

ten 1e; volgens telt ten allen tijde "eigen veiligheid eerst" en volgens mij is de vluchtstrook de meest gevaarlijke plek van de snelweg, dus ja wil je daar wel stoppen? en ik geef VRK gelijk met de zin "bellen is ook helpen" !!!

ten 2e; I.d.d. op je pas staat dat je op de snelwegen alleen mag handelen onder direct supervisie van een weginspecteur, dus qua bevoegdheid is dat dan nu ook behandeld.

ten 3e; Uiteraard doe je je dingen uit alle goede bedoelingen van de wereld, maar bedenkt even hoe jij er in zou staan als er 2 agenten en 3 weginspecteur van de stoep af stappen en in een keer jouw kruizing overnemen en het verkeer gaan regelen....... Zoals eerder gezegd "schoenmaker blijf bij je leest".

ten 4e; Dit is even een zijstapje, een WIS staat in de vernieuwde wet alszijnde "zodanig herkenbaar en bevoegd ambtenaar" ook zijn de beveiligers van de KMAR nu apart benoemd. Dit zal in de toekomst gaan zorgen mijn inziens dat de herkenbaarheid van deze groepen ambtenaren zal veranderen. Er zit nu te weinig verschil in voor de burger ! Mijn bevoegdheid vanuit de wet op beheersing rijswaterstaatwerken en mijn ontheffing vanuit de IM geven veel meer bevoegdheden en plichten dan een reguliere VKR.

en als laatste wil ik hierover kwijt; de toon maakt de muziek.!!! 10sec. praten is vaak al genoeg, ff afstemmen en bedanken. Maar wel als het op een veilige locatie is. Op een niet veilige locatie zal een ieder de situatie zo snel mogelijk veilig willen maken, en dat zal in mijn geval altijd zakelijk doch netjes gebeuren.

Ik wens iedereen hier een fijne kerst en een mooi 2013 !
Multidiciplinair zorgen voor een goede afloop  *** Alle uitspraken op dit forum zijn mijn persoonlijke uitspraken en meningen. ***


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #26 Gepost op: 24 december 2012, 14:40:58
En nu eindelijk AMEN en hopend iedereeen tevreden, gewoon werken met kerst(als WIS)
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #27 Gepost op: 24 december 2012, 14:52:38
Werkse met de kerst Blusdebrand. Hoop dat het geen gekkenhuis wordt voor jullie.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #28 Gepost op: 24 december 2012, 14:55:42
@Enrico: ik snap best dat er een grijs gebied is ten aanzien van "in functie" en "niet in functie". Een boterham opeten terwijl je wel verkeersregelend op de weg staat is voor mij dan ook geen echte pauze, dan ben je in functie. Het gaat mij puur om de duidelijke gevallen waarin je niet in functie bent als verkeersregelaar. Onderweg van huis naar werk en omgekeerd, na je werk nog even boodschappen doen, uitgebreid aan de kant van de weg koffie staan drinken, enzovoort. Dit kan mensen verwarren omdat men niet weet of je daar nu je werk staat te doen of in eigen tijd bezig bent. Vandaar ook dat er vaak een punt wordt gemaakt van verkeersregelaars die afzettingen staan op te bouwen of andersoortige werkzaamheden aan het doen zijn (zie de CROW publicatie). Regelen ze nu het verkeer? Of toch niet? En dat nog afgezien van dat je verkeersregelaarsjas er nog smerig van wordt ook, en dus minder veilig.

Ik vind het ook bijzonder vreemd dat je niet standaard een "gewoon" veiligheidsvest of jack bij je hebt en alles met je verkeersregelaarsjas doet. Ok, hoeft niet noodzakelijkerwijs RWS te zijn, maar als je ook werkzaamheden op rijkswegen verricht is een RWS-jack aan te raden. Dat je een burgerjas er bij betrekt is niet nodig (lijkt me een terecht punt van je). Je kunt ook besluiten dat je werkkleding bestaat uit je reguliere veiligheidsbroek met veiligheidsjack, en dit aantrekt als je op pad gaat. Op locatie is het dan nog vroeg genoeg om te bekijken wanneer je je verkeersregelaarsjas nodig hebt. Het is maar net hoe je zelf wilt overkomen...  0098

Overigens was het alleen maar een tip. Je moet lekker doen wat je zelf goed vindt  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #29 Gepost op: 31 december 2012, 15:01:54
Ik was er als burger echter wel in VKR kleding omdat ik van het werk onderweg naar huis was.
Dus je had ook je Jas/Hesje aan met de welbekende 3-hoek?

zo ja, dan gaat het daar mis..

Ook ik ben uiteraard wel eens gestopt bij een ongeval/pechgeval ook met bedrijfskleding aan
maar ik trek NOOIT mijn regelaarshes/jas aan. Uiteraard wel een gele of oranje jas/hesje met reflectie
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV