De rang van Gerard Bouman

Auteur Topic: De rang van Gerard Bouman  (gelezen 16902 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Gepost op: 22 december 2012, 20:56:04
Ik citeer uit ons politieblad 24/7: "Minister Ivo Opstelten zal tijdens een officiele ceremonie op donderdag 3 januari de rangonderscheidingstekens die behoren bij de functie van korpschef nationale politie uitreiken aan Gerard Bouman".

Ik gok dat hij een hogere (nieuwe) rang krijgt dan hoofd-commissaris, wat denken jullie? Even speculeren op de zaterdagavond  ^-^




Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #1 Gepost op: 22 december 2012, 20:59:50
Ze gaan echt geen nieuwe rang hiervoor introduceren hoor.

Hij zal gewoon hoofdcomm. worden met een dik salaris en dikke bonussen.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #2 Gepost op: 22 december 2012, 21:00:56
Volgens mij is 'ie al eerder genoemd hier, maar ik gok iets in de trend van 'Commissaris-Generaal', net als bij de Directeur-Generaal en Secretaris-Generaal op ministeries.
Of de nieuwe rang is gelijk aan de functienaam 'Korpschef', aangezien er niet wordt gesproken over een nieuwe rang, maar over de rangonderscheidingstekens. Ben ook erg benieuwd!
Senior GGP / Oost-Brabant


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 22 december 2012, 21:11:31
Let wel dat we rang en functie niet door elkaar halen. De (bijna voormalige) korpschefs (=functie) hadden de rang van hoofdcommissaris. De toekomstige regiochefs hebben dat ook. Evengoed kan de nieuwe landelijke korpschef ook de rang van hoofdcommissaris krijgen, maar dan een schaaltje of wat hoger dan de regiochefs.

Als je een nieuwe rang zou willen introduceren, moet het 'besluit rangen politie'dat daaraan ten grondslag ligt ook worden aangepast. Dat moet denk ik sowieso al, aangezien het niet meer aansluit op de nieuwe situatie.

Artikel 2, lid 1i van het genoemde besluit:
Citaat
hoofdcommissaris voor de functie van korpschef van een regionaal politiekorps en voor de functie van korpschef van het Korps landelijke politiediensten.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #4 Gepost op: 22 december 2012, 21:31:42
Let wel dat we rang en functie niet door elkaar halen. De (bijna voormalige) korpschefs (=functie) hadden de rang van hoofdcommissaris. De toekomstige regiochefs hebben dat ook. Evengoed kan de nieuwe landelijke korpschef ook de rang van hoofdcommissaris krijgen, maar dan een schaaltje of wat hoger dan de regiochefs.

Nu ik de quote van Maxx opnieuw lees hoeft er inderdaad geen nieuwe rang te zijn, maar is de mogelijkheid ook nog niet uit te sluiten.

Citaat
"de rangonderscheidingstekens die behoren bij de functie van korpschef nationale politie"
Senior GGP / Oost-Brabant


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #5 Gepost op: 23 december 2012, 02:03:44
Als je een nieuwe rang zou willen introduceren, moet het 'besluit rangen politie'dat daaraan ten grondslag ligt ook worden aangepast.

Als er nieuwe rang-onderscheidingstekens komen, dan is het ministerieel besluit daartoe inmiddels aangepast, waarschijnlijk inclusief de benaming voor die rang. Na publicatie is het besluit van kracht. In België heet het hoofd van de federale politie commissaris-generaal. Dat zou hier ook zo maar kunnen...
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 23 december 2012, 14:02:55
Als er nieuwe rang-onderscheidingstekens komen, dan is het ministerieel besluit daartoe inmiddels aangepast, waarschijnlijk inclusief de benaming voor die rang. Na publicatie is het besluit van kracht.

In het besluit op wetten.overheid.nl staat bij artikel 3a: 'treedt in werking per 01-01-2013'. Maar dat is niet een artikel dat eventueel betrekking zou kunnen hebben op een nieuwe rang.

Dit sluit niet uit dat andere artikelen niet zouden kunnen wijzigen, maar het ligt wel in de lijn der logica dat bij die andere artikelen dan ook een aankondiging was geplaatst.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0006981

Afijn, we gaan het vanzelf zien.


Goed, een kleine zoektocht tijdens het schrijven van dit bericht levert het volgende op:

Citaat
Het Besluit rangen politie wordt als volgt gewijzigd:


A
Artikel 1, eerste lid, komt te luiden:

1. Voor de ambtenaren, bedoeld in artikel 2, onderdeel a, en b, indien zij zijn belast met de opsporing van alle strafbare feiten, en onderdeel d, van de Politiewet 2012, gelden de volgende rangen:
a. eerste hoofdcommissaris;
b. hoofdcommissaris;
c. commissaris;
d. hoofdinspecteur;
e. inspecteur;
f. brigadier;
g. hoofdagent;
h. agent;
i. surveillant van politie;
j. aspirant.

B
Artikel 2, eerste lid, onderdeel i. komt te luiden:
i. hoofdcommissaris voor de functie van politiechef van een regionale eenheid en voor de functie van het hoofd van een landelijke eenheid;

C
Aan artikel 2, eerste lid, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
j. eerste hoofdcommissaris voor de functie van korpschef.

Bekendmaking in Staatsblad 2012 nr. 510: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2012-510.html

Niet echt de meest spannende benaming als je het mij vraagt. Daar hadden ze wel wat mooiers voor kunnen bedenken, zoals hier geopperd.

Nu nog een plaatje van het ROT erbij :)
(hebben we nog creatievelingen in ons midden die daar wat leuks voor kunnen verzinnen? ::))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #7 Gepost op: 23 december 2012, 14:38:47
Niet echt de meest spannende benaming als je het mij vraagt. Daar hadden ze wel wat mooiers voor kunnen bedenken, zoals hier geopperd.

Inderdaad wel even zoeken en niet echt een mooie benaming. Ik weet dat er binnen de politie enige weerstand is tegen militaire invloeden en dat wellicht daarom niet gekozen is voor 'generaal', maar nu ben ik wel benieuwd wat het rang-onderscheidingsteken wordt, omdat die van een hoofdcommissaris nu al overeenkomsten vertoont met een veldmaarschalk...  ;)
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #8 Gepost op: 23 december 2012, 15:08:07
Inderdaad wel even zoeken en niet echt een mooie benaming. Ik weet dat er binnen de politie enige weerstand is tegen militaire invloeden en dat wellicht daarom niet gekozen is voor 'generaal', maar nu ben ik wel benieuwd wat het rang-onderscheidingsteken wordt, omdat die van een hoofdcommissaris nu al overeenkomsten vertoont met een veldmaarschalk...  ;)
En wanneer had de minister van defensie het laatst een maarschalk onder zijn militair personeel?
Sinds 1914 geen veldmaarschalk(Landmacht) meer en de Marine is in 1956 zijn maarschalkstitel kwijtgeraakt.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Reactie #9 Gepost op: 28 december 2012, 15:34:49
Ja ja en dit is het ROT:



Bron PKN
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)