Overdosis drugs

Auteur Topic: Overdosis drugs  (gelezen 16685 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 31 maart 2005, 10:34:45
Peter,

Met jou welnemen wil ik het als EHBO'er benaderen.
........
En als ze door mijn toedoen een smak geld en een leuke avond door de neus geboord werd, dan heeft ze pech gehad.  Als zij die troep niet geslikt had, dan was niet in deze toestand op de post binnen gebracht.

Prima, dat je het als een eerste hulpverlener benaderd. Maar ook van een eerste hulpverlener die door de evenementenorganisatie word ingezet op een party, mag je een zeer proffesionele houding verwachten..

Ik duid ff op je term "die troep"

Als je wilt dat mensen tijdig gebruik maken van de eerste hulp post, en wilt voorkomen dat ze pas als het "te laat" is worden binnen gebracht, is jouw houding en die van o.a. de security enorm van belang.
Een "eigen schuld dikke bult"-houding help je mensen niet,.
Een eerste hulp post op zo'n evenement heeft kan ook veel aan voorlichting doen, en voorkomen dat er veel zaken echt mis gaan
Dit is ook een van de belangrijkste leerpunten tijdens de EHBdU training.

Met een niet eens zoveel meer kennis, kan je je klanten veel beter bejegenen, en hun weer een leuke avond kan laten bezorgen..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #21 Gepost op: 31 maart 2005, 11:38:15
Vertel mij nu maar de oorzaak van dit keer OUT gaan.. ;)

Het zou bijvoorbeeld een septische shock in de hyperdynamische fase kunnen zijn, totaal niet gerelateerd aan het "uitgaan",  immers niet alle ziektes loop je op op de plaats waar de symptomen zich openbaren, dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien.

Als ik mijn leerlingen vraag wat er aan de hand kan zijn als een duiker bovenkomt met pijn in de borst komen alleen de diverse barotraumata er  vlot uit, alsof een duiker geen gewone hart- op AP aanval kan krijgen ....

Potentieel levensgevaarlijk dus om als EHV'er even een diagnose te stellen en iemand met een banaan en breezer weer op pad te sturen.
leuk dat je wat weet van uitgaans drugs, maar vergeet de overige potentiele oorzaken van de symptomen niet, en weinig niet-artsen die die afdoende kennen.

Kort samengevat, schoenmaker blijf bij je leest !
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 31 maart 2005, 11:53:50
Sterker nog, je bent niet eens bevoegd om een diagnose te stellen ;).


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 31 maart 2005, 16:40:09
Prima, dat je het als een eerste hulpverlener benaderd. Maar ook van een eerste hulpverlener die door de evenementenorganisatie word ingezet op een party, mag je een zeer proffesionele houding verwachten..

Met een niet eens zoveel meer kennis, kan je je klanten veel beter bejegenen, en hun weer een leuke avond kan laten bezorgen..

Als doorsnee EHBO'er met een hekel aan alles wat in de discotheek gebeurd, kom ik tot dezelfde eerste hulp als jij. Onze wegen scheiden zich als ik het aanmeld bij de CPA en jij je eigen protocol afwerkt en uiteindelijk ook de behandeling zelfstandig afrond.

Ik bezit als doorsnee EHBO'er de kennis en kunde niet om dat op verantwoorde wijze op jouw wijze te kunnen doen. Ik heb dat ook tegen de organisatie gezegd. Afgesproken is dat de hulpverlening volgens de richtlijnen van het OK plaatsvindt.

Ik vind alles prachtig, maar toch....

Willem Kamperman (44) uit Bussum is al zo'n 25 jaar actief als EHBO'er. Hij werkt in het dagelijks leven bij een uitvaartverzorgingsbedrijf en is in zijn vrije tijd coördinator verbindingsdienst van het Rode Kruis in Bussum-Naarden. De gewone EHBO-werkzaamheden, zoals hulpverlening tijdens evenementen, doet hij erbij. Kamperman verhaalt over zo'n activiteit, eind 2000, in de Sporthal Zuid in Amsterdam, waar een houseparty was.

"Er waren zo'n 15.000 mensen in de zaal, er gebeurde eigenlijk niet zoveel. Op een gegeven moment waren er meerdere mensen bij de EHBO-post binnen. In de meeste gevallen ging het erom dat ze druivensuiker dronken, vanwege de verlaging van de bloedspiegel. Als ze zelf konden drinken, lieten we ze dat doen.
Er werd een jongeman binnengebracht, die helemaal van de wereld was en niet aanspreekbaar. We hebben hem op de brancard gelegd om even bij te laten komen. Er was een meisje bij. Nadat we de situatie zo'n kwartiertje hadden aangekeken, lieten we de ambulance komen. Dat deden we voornamelijk omdat hij hoge koorts kreeg, later in het ziekenhuis bleek dat 42 graden te zijn. In elk geval is hij heel snel naar het VU-ziekenhuis gebracht, daar werd hij direct gecontroleerd. Hij is niet meer bijgekomen en is 19 uur later overleden".

"Dat is heel erg. De jongen bleek van alles ingenomen en -gespoten te hebben. Overigens was er op die avond in het geheel geen pillencontrole. Mijn collega, met wie ik samen die zaak had gedaan, werd door de politie gebeld. Of hij even bij het politiebureau in Amsterdam kon komen. Hij moest vertellen, zeiden ze door de telefoon, hoe die hulpverlening was gelopen. Toen hij daar was, kon hij zijn spullen inleveren, werd vastgehouden, en moest blijven want hij werd verdacht van dood door schuld. Wat bleek: dat betreffende meisje, dat overigens verder niets met die overleden jongen te maken had gehad, had ons beschuldigd van te weinig verzorging. Ze had nota bene geklaagd dat die jongen een uur op de brancard in de Rode Kruispost gelegen had en pas toen was opgehaald. Terwijl hij al na een kwartier bij ons door de ambulance naar het ziekenhuis was vervoerd!"

"Mijn collega heeft gelijk zijn vrouw gebeld en er is een advocaat van het Rode Kruis bijgekomen. Maar hoe je het ook noemt: hij was verdachte! En daar gaat het nu om: je helpt naar beste weten en kunnen en ineens ben je verdachte. Zo'n meisje wordt gelijk geloofd door de politie. Bovendien brengen ze hiermee ook nog eens het Rode Kruis in diskrediet".

"Ik moest ook op het bureau komen en werd uitgebreid verhoord. Ze vroegen alles over onze taken en de hulpverlening en ze zaagden me helemaal door over dat ene geval. Ik werd natuurlijk uitgehoord om te kijken wat nu de waarheid was. Inmiddels was er ook een tweede collega van me uitgebreid verhoord. En ook het meisje werd nog eens ondervraagd. Gelukkig was het daarna vrij snel afgelopen het meisje verklaarde namelijk dat het wel 2 a 3 uur had geduurd voordat de ambulance kwam. Eerder verklaarde ze een uur waardoor ze niet meer geloofwaardig was. Ik kreeg thuis een telefoontje van de officier van justitie, waarin mij werd meegedeeld dat ik ontslagen was van rechtsvervolging voor het delict dood door schuld. M'n collega die een nacht had gezeten mocht gelukkig weer naar huis".

"Toch is het een onbevredigende zaak. Je raakt zoiets ook nooit meer kwijt. Je bent er als vrijwilliger juist om anderen te helpen en dan gebeurt je dit. Het blijft bij je. Je voelt je absoluut niet lekker meer. Je wordt ook terughoudend bij dit soort hulpverleningen, jammer. Het meisje heeft overigens nooit meer haar excuses aangeboden Zo gaan die dingen dan".

(Overgenomen uit het EHBO-Magazine 2e jaargang no. 6 bladzijde 5)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #24 Gepost op: 31 maart 2005, 16:46:39
Laat dit verhaal een waarschuwing zijn tegen allerlei hobby projecten tijdens de hulpverlening ....

Overigens vind ik het prima en zorgvuldig wanneer een hulpverlening achteraf doorgelicht wordt. Niet alleen om een eventuele schuldigen aan te wijzen maar zeker ook om de hulpverlening daar waar mogelijk te verbeteren.

Het is dan wel erg kort door de bocht om gelijk als verdachte beschouwd te worden (iemand tegen wie een redelijk vermoeden van schuld bestaat), maar ik weet natuurlijk niet of deze hulpverleners vanuit justitie als verdachte zijn gekenmerkt of dat men dat zelf zo heeft opgevat.

Verder verwacht ik bij een dergelijk groot evenement minimaal 1 arts en verpleegkundige die de leiding hebben over de hulpverlening, maar of dat zo was verteld het verhaal niet
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 31 maart 2005, 18:15:38
Jacques,

Je hebt gelijk, dat je niet zomaar moet hobbyen, maar dat is nu precies het verschil tussen getraind en gelijktijdig bekwaam te zijn en dat niet..

bij dit soort evenementen zijn ook artsen en verpleegkundigen, onderzoekers een aanvullend getrainde eerste hulpverleners... Dus niet zomaar eerste hulpverleners en rode kruizers..

Maar wat ik aangeef, is dat je weldegelijk kennis van zaken moet hebben, anders maak je van een "mug" een "olifant", en van een Olifant een vliegje..

Een voorbeeld van een acute levensbedreigende situatie die enorm onderschat word is de Acute opwindingstoestand.
verschijnselen :
  • Motorische onrust, opwinding, agressie
  • Verstoorde werkelijkheidsbeleving
  • Geen contact
  • Stopt niet bij overheersing/fixatie
Vaak zie dat meer dan 5 man politie en security dit soort mensen probeert mee te nemen. Maar als je niet uitkijkt sterven deze mensen in de cel.
Dit is een ziektebeeld en niet een zomaar doorgedraaid iemand..

Een hulpverlener op zo'n evenement moet niet alleen geschoold zijn een goede eerste of gevorderde hulp, maar moet helemaal een goede professionele niet belerende houding hebben en onbevoordeeld kennis hebben van de doelgroep.

Cijfers van 2004 van Educare..
Op 36 dancefeesten [en ruim 10 andere events]
dance ruim 4000 patiënten (plus < 2000 hoofdpijn)
Gemiddelde leeftijd leeftijd 23.5 (SD 6.3), M/V 54/46
De gemiddelde leeftijd en de SD nemen in de loop der jaren toe. Dus je komt ook mensen van in de 40 tegen.
De verhouding tussen mannetjes en vrouwtjes blijft gelijk.
Van alle incidenten zijn de 17% non-acuut, is slechts 31% middelengerelateerde incidenten
Waarvan slechts 2% verwijzen ziekenhuis 2% en slecht 1% via de ambulance


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 31 maart 2005, 18:39:26
Het is duidelijk: drugs zijn gevaarlijk en worden gebruikt. Het zijn niet "zomaar" vergiftigingen, al kunnen ze wel op die manier behandeld worden. Een goed drugsongevallen getrainde hulpverlener kan een gebruiker mogelijk weer aan het feesten helpen, waar een ongetrainde hulpverlener het slachtoffer naar huis stuurd. Dit is mijn inziens weinig meer dan het prikken en afplakken van blaren. Het is beter om naar huis te gaan en de blaar te laten verdwijnen, maar men wil doorgaan, en dus helpen wij deze mensen. Het risico van drugs is uiteraard vele malen groter dan die van blaren, het principe is hetzelfde... Vind ik.
Arts  www.alphalog.nl


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #27 Gepost op: 31 maart 2005, 20:23:54
Klopt. Net zoals ze op een geblesseerde enkel het liefst weer willen doorhossen. En of ik dat nu wel of niet zelf zo zou doen... zo is het feit.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #28 Gepost op: 31 maart 2005, 21:11:06
Peter,

"Met is ïets meer kennis .." is wel erg kort door de bocht als je dat een aantal berichten verder vervolgens precisieert met

"bij dit soort evenementen zijn ook artsen en verpleegkundigen, onderzoekers een aanvullend getrainde eerste hulpverleners... Dus niet zomaar eerste hulpverleners en rode kruizers..

Maar wat ik aangeef, is dat je weldegelijk kennis van zaken moet hebben, anders maak je van een "mug" een "olifant", en van een Olifant een vliegje..

Een voorbeeld van een acute levensbedreigende situatie die enorm onderschat word is de Acute opwindingstoestand....

... Vaak zie dat meer dan 5 man politie en security dit soort mensen probeert mee te nemen. Maar als je niet uitkijkt sterven deze mensen in de cel.
Dit is een ziektebeeld en niet een zomaar doorgedraaid iemand....

... Een hulpverlener op zo'n evenement moet niet alleen geschoold zijn een goede eerste of gevorderde hulp, maar moet helemaal een goede professionele niet belerende houding hebben en onbevoordeeld kennis hebben van de doelgroep...."

Ik zal elk slachtoffer, of het een "normaal" ongeval is of iemand die met zijn zatte kop bomen ging plukken en daarbij andere mee genomen heeft, proberen te helpen naar beste eer en geweten te helpen. Ik zal zelfs proberen de begane stommitiet niet breed uit te gaan meten. Maar ik vind echt dat wie zijn gat verbrand zelf op de blaren moet zitten en ik verdom het om me plaatsvervangend schuldig te voelen, omdat ik met mijn kennis en kunde in een situatie geen adequate hulp kan verlenen.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #29 Gepost op: 31 maart 2005, 22:20:34
Is het geen goed plan om iemand van de GGD te vragen die verstand heeft van drugs om mee te gaan naar een dergelijk evenement? Ik weet niet of iedere arts of verpleegkundige er verstand van hebben...

Christian