Zeer grote brand (sportcentrum Bellevue) Apeldoornsestraat - Voorthuizen 25-12-2012

Auteur Topic: Zeer grote brand (sportcentrum Bellevue) Apeldoornsestraat - Voorthuizen 25-12-2012  (gelezen 11590 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Naar ik heb begrepen hebben de TSsen van Voorthuizen en Garderen wel op 2 verschillende OBK afgelegd maar waarschijnlijk zitten deze wel op 1 waterleiding.
Dan gaat het verhaal ook niet meer op, de brandkraan zal daar al moeite hebben gehad om 1 TS bij te kunnen sloffen laat staan 2. Zeker als beide kranen ook nog eens op dezelfde leiding zitten, en gezien het buitengebied verhaal is die kans zeer aannemelijk. De woningen die er naast staan zullen of bruin water of geheel geen water meer hebben gehad. ;) >:D

Daarom staat er ook:
Dus in jou voorbeeld word dat dus 2 tot 2,5 minuten.
Je hebt gelijk, tijd voor koffie. e050 ;)


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Naar ik heb begrepen hebben de TSsen van Voorthuizen en Garderen wel op 2 verschillende OBK afgelegd maar waarschijnlijk zitten deze wel op 1 waterleiding.

Klopt


Firefighter100

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Dat ligt er aan waarmee je blust met een waterkanon à 2000 liter/minuut kun je 2 minuten blussen met 4000 liter als maximaal geeft.
Met een lagedruk straalpijp à 250 liter/minuut kun je 7 à 8 minuten blussen gedeeld door het aantal stralen wat je inzet.
Met een hogedruk straalpijp à 125 liter/minuut kun je 15 minuten blussen gedeeld door het aantal stralen wat je inzet

4000/250= 16 minuten


Firefighter100

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
De eerste TS trok inderdaad direct hoge druk uit, Dit was met de gedachte dat er onderzocht werd of ze nog naar binnen konden. Toen dit niet kon werd HD direct aan de kant gelegd en LD uitgelegd. De tweede TS heeft nooit Hoge druk gebruikt. Zij hebben meteen Lage druk afgelegd.

Wil je bij zo'n object nog wel naar binnen? Ik weet niet hoe het object er van binnen uit ziet, maar gezien de vuurbelasting en ontwikkeling van de brand ga je met hoge druk al niet redden.

Op foto's is te zien dat bij de 2e TS ook HD slang is uitgerold.

Waarom niet gelijk 1 straal lage druk afleggen voor afschermen, eventueel iets later een tweede straal.
Dan kan je namelijk afschermen en de intensiteit van de brand iets af laten nemen.
Je hebt dat 8 tot 16 minuten de tijd om je waterwinning op te bouwen. De 2e TS kwam volgens mij ook redelijk snel ter plaatse? Waarom de 2e TS niet de waterwinning op laten bouwen en in aanjaagverband gaan staan? Dan heb je als 1e TS de tank van de 2e TS tot je beschikking.
Vanuit de 1e TS kan je dan je verdeelstuk en eventueel je waterkanon opbouwen.

Naar mate je meer bluswater tot je beschikking hebt ga je van defensief buiten, naar eventueel offensief buiten.

Is er altijd voldoende water beschikbaar geweest met het pendelen? Wat als de brand groter had geworden, was er dan ook nog genoeg bluswater beschikbaar? Want dan ga je met pendelen ook achter de feiten aan lopen..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Wil je bij zo'n object nog wel naar binnen? Ik weet niet hoe het object er van binnen uit ziet, maar gezien de vuurbelasting en ontwikkeling van de brand ga je met hoge druk al niet redden.


Wil je met zo,n object nog veilig een binnenaanval doen zul je het geluk moeten hebben dat er een fatsoenlijke brandscheiding in het pand aanwezig is, waar je dan een stoplijn zou kunnen proberen te maken.
Kom je meteen bij de 2e vraag, wil je dit met lage druk of hoge druk doen? Gezien de vuurbelasting kies ik voor lage druk, komt meteen de derde vraag naar voren. Je waterwinning, een binnenaanval met lage druk op de tank van het voertuig is naar mijn mening onverantwoordt.

Dus eigenlijk is je eerste beeld en conclussie bij aankomst alles bepalend. Kom je als eerste bevelvoerder ter plaatse, en zie je al een uitslaande brand met een flinke vuurbelasting, heb je een lastige waterwinning. Tja, dan moet je  denk ik al snel besluiten om het pand op te geven en je bezig te gaan houden met waterwinning opbouwen, en je lage druk gaan opbouwen. In de tussentijd heb je een extra TS terplaatse die daarbij kan gaan helpen. Daarna is het zaak om zo snel mogelijk op te schalen om je algehele waterwinning op te gaan bouwen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Dan gaat het verhaal ook niet meer op, de brandkraan zal daar al moeite hebben gehad om 1 TS bij te kunnen sloffen laat staan 2. Zeker als beide kranen ook nog eens op dezelfde leiding zitten, en gezien het buitengebied verhaal is die kans zeer aannemelijk. De woningen die er naast staan zullen of bruin water of geheel geen water meer hebben gehad. ;) >:D
Je hebt gelijk, tijd voor koffie. e050 ;)

Zomers zitten er in dit stuk van het Voorthuizen's buitengebied ongeveer 3X zoveel mensen als in Voorthuizen zelf. Het lijkt mij dus dat er een aardige waterstroom die hoek in ligt. Waarschijnlijk is er dan ook wel iets meer dan op gewoon buitengebied.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Dan gaat het verhaal ook niet meer op, de brandkraan zal daar al moeite hebben gehad om 1 TS bij te kunnen sloffen laat staan 2. Zeker als beide kranen ook nog eens op dezelfde leiding zitten, en gezien het buitengebied verhaal is die kans zeer aannemelijk. De woningen die er naast staan zullen of bruin water of geheel geen water meer hebben gehad. ;) >:D


Ik ben net nog langs gereden heb direct maar eens gekeken wat de diameter is van de waterleiding ter plaatse, die zal met een 300mm best wel een paar TSen kunnen voeden indien zij op 2 verschillende OBKen staan.;) >:D


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Dank voor link en uitleg! O0


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Ik ben net nog langs gereden heb direct maar eens gekeken wat de diameter is van de waterleiding ter plaatse, die zal met een 300mm best wel een paar TSen kunnen voeden indien zij op 2 verschillende OBKen staan.;) >:D
Mnja 300mm is inderdaad een flinke leiding, 1 van de zeldzame leidingen in een buitengebied. Dan zou het kunnen om 2 TSen erop te zetten, mits de leiding alsnog genoeg druk levert. ;)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Mnja 300mm is inderdaad een flinke leiding, 1 van de zeldzame leidingen in een buitengebied. Dan zou het kunnen om 2 TSen erop te zetten, mits de leiding alsnog genoeg druk levert. ;)

Tja, op de Apeldoornsestraat en de zijwegen ervan zitten zomers 30.000 mensen vakantie te vieren. Het is dan wel buiten de bebouwde kom, maar kwa waterleidingen denk ik dat je iets anders zit dan tussen de gewone weilanden. Die 30.000 campingsgasten moeten namelijk ook water hebben.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens