Bewoners appartementen boven uitgebrande garage Veldhoven afgelopen nacht niet naar huisLaatst gewijzigd: vrijdag 28 december 2012 - 07:40 | Auteur: Hessel Rippe
VELDHOVEN - Zo'n zeventig bewoners van de appartementen boven de parkeergarage die donderdagavond uitbrandde aan het Hagerpad in Veldhoven, mogen
voorlopig niet naar huis. Dit omdat bij de brand onder meer de
riolering en een deel van de elektra van de flat sneuvelden. De
kelder moet gestut worden. De getroffen bewoners slapen bij familie of vrienden en in noodgevallen in een hotel in Eindhoven.
In de parkeergarage
vatte rond kwart over zes donderdagavond vermoedelijk drie auto's vlam. Deze
werden geblust, maar vlogen daarna weer in brand. Ook wordt rekening gehouden met kortsluiting. De garage biedt ruimte aan ongeveer vijftig auto's. Na ruim een uur werd het sein 'brand meester' gegeven. Zeven wagens raakten zwaar beschadigd.
'Even schrikken'Het appartementencomplex, bestaande uit zestig woningen, werd ontruimd. Niemand raakte gewond. Wel hebben ambulancemedewerkers een omstander geholpen die ademhalingsmoeilijkheden had door het inademen van rook. De bewoners van de appartementen zijn in een nabijgelegen kinderdagverblijf opgevangen.
"Het was wel even schrikken", laat een bewoonster weten. "Opeens bonkte de brandweer op de voordeur." Ik ben op mijn sokken naar buiten gegaan. Maar nu heb ik gelukkig een paar kaplaarzen te leen dus kunnen m'n voeten weer opwarmen." Een andere bewoner dacht dat hij kortsluiting had in z'n tv toen hij een vreemde lucht rook. "Toen ik binnen niks raars kon vinden ben ik buiten gaan kijken. Daar stond een buurvrouw te roepen dat er brand was in de parkeergarage.
De bewoners hoopten dat ze vanavond weer naar huis mogen, maar dat is niet het geval. De burgemeester van Veldhoven heeft hen bijgepraat over de stand van zaken. Vrijdagochtend om elf uur worden ze bijgepraat door de gemeente en horen ze welke consequenties de brand verder voor hen heeft.
'Heel veel zwarte rook'De ventilatieroosters van de garage zijn vanaf de buitenkant uit de garage gehaald. Hiervoor is een gat gezaagd. Er kwam veel rook uit de ingang. De brandweer heeft schuim tegen de buitenwanden van de parkeergarage gespoten. De brandweer gaat meten of er gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen. Een getuige spreekt van 'heel veel zwarte rook'. Veel mensen kwamen een kijkje nemen bij de brand.
Bron en lees verder:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/186055902/Bewoners+appartementen+boven+uitgebrande+garage+Veldhoven+afgelopen+nacht+niet+naar+huis.aspx