Klopt. De trein werd geduwd door loc RRF 10x naar de PCT-Terminal. Doordat de loc er geduwd heen moet(anders staat de locomotief ingesloten), staat de rangeerder op de voorste wagen. De rangeerder staat in verbinding met de machinist dmv een portofoon. Deze heeft gewerkt, want dit moet altijd beproefd worden op deze afstand. Dat hierdoor de rangeerder gewond is geraakt, is dus wel te "begrijpen". Hij heeft geen echte bescherming om zich heen, staat enkel op een traptrede en houdt zich aan een kleine reling vast.
Wat jij nu zegt is enkel speculatie de trein kan ook door middel van radiografische bediening worden bediend als er sprake is van een geduwde rangeerbeweging. Dat een portofoon getest moet worden op een specifieke afstand is onzin, deze dient ten alle tijde voor gebruik getest te worden, ongeacht de afstanden, het kan voorkomen dat de verbinding wegvalt, mede door gebouwen of constructies waarin veel staal verwerkt zit.
De rangeerder heeft hier het geluk gehad dat de voorste wagon waarop deze stond leeg was en hierdoor een "vluchtweg" bood voor deze man, als de wagon beladen was geweest had deze collega als een rat in de val gezeten, (spreek helaas uit eigen ervaring van een bijna aanrijding) hoop dat de beste man er zonder al te ernstig letsel vanaf komt.