SBS filmde Huizense zonder toestemming

Auteur Topic: SBS filmde Huizense zonder toestemming  (gelezen 4708 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 29 december 2012, 12:19:01
SBS filmde Huizense zonder toestemming

HUIZEN - Een cameraploeg van SBS6 heeft in een woning van een Huizense die op het punt stond met een ambulance vervoerd te worden opnamen van haar gemaakt zonder dat ze toestemming had gegeven.

Dat blijkt uit vragen die het CDA-raadslid Kees de Kok heeft gesteld aan het gemeentebestuur. Dat had eerder laten weten geen bezwaren te hebben tegen opnames voor het programma Trauma.nl op voorwaarde dat voorafgaand toestemming zou worden gevraagd en de privacy niet geschonden zou worden. Uit de toelichting blijkt dat de vrouw gedeeltelijk ongekleed was.

De Kok wil weten wat voor exacte afspraken er tussen partijen zijn gemaakt. Tenslotte vraagt hij zich welke stappen het gemeentebestuur gaat zetten om de samenwerking tussen het regionaal ambulancevervoer en SBS6 te stoppen.
http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article19837533.ece/SBS-filmde-Huizense-zonder-toestemming

Er schijnt dus nog steeds gefilmt te worden zonder toestemming, terwijl dit wel afspraken kunnen zijn.

RamonVersteeg

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 29 december 2012, 12:38:12
Zoiets is ooit ook in Kootwijkerbroek geweest. Alleen dit was met wegmisbruikers:

Boerin boos op sbs 6

KOOTWIJKERBROEK - Een boerin uit Kootwijkerbroek (Gelderland) is boos op de makers van het SBS-programma Wegmisbruikers en wil ze voor de rechter slepen.
De vrouw was zelf niet in overtreding. Een van haar huurders wel. Er werd gefilmd op haar erf en de vrouw bemoeide zich met de zaak. De beelden, waarbij ze een hooivork in de hand hield, werden door SBS gebruikt in promotiefilmpjes van het programma. Het gezicht van de vrouw was onherkenbaar gemaakt, maar ze zegt dat iedereen wist dat het om haar ging. Dat meldt Villamedia.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/20486174/__Boerin_boos_op_sbs_6__.html

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2013, 09:42:36
Ambulancedienst Gooi weert cameraploegen
Huizen, 02-01-2013
Er zullen de komende tijd geen cameraploegen meerijden in de ambulances in het Gooi en de Vechtstreek. Dat zegt directeur René Ton van het Regionaal Ambulance Vervoer (RAV) in De Gooi – en Eemlander.

Onlangs maakte een cameraman van het SBS programma Trauma.nl ongevraagd opnamen van een vrouw uit Huizen. Zij stond op het punt met de ambulance te worden vervoerd. De vrouw zocht later contact met het CDA Huizen. Raadslid Kees de Kok heeft inmiddels naar aanleiding van dit incident vragen gesteld aan het college.

Volgens directeur Ton zijn er heldere afspraken gemaakt met het produktiebedrijf. Als er geen toestemming is moet de cameraman rechtsomkeer maken. Het RAV onderzoekt de zaak. Het TV programma wil een beeld geven van personeel en patiënten in de ziekenhuizen.

http://www.6fm.nl/nieuws/38172/Ambulancedienst_Gooi_weert_cameraploegen.html?refer=twitter

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2013, 09:44:16
Ambulancedienst Gooi weert cameraploegen ’Trauma.nl’ van SBS 6
januari 2013 8:09

HUIZEN - Er zullen de komende week geen cameraploegen meerijden in ambulances in het Gooi en de Vechtstreek. ,,We hebben besloten een time-out in te lassen’’, zegt René Ton, directeur van het Regionaal Ambulance Vervoer (RAV). De instelling wil eerst goed uitzoeken wat er onlangs in Huizen is gebeurd.

Op 14 december werden door een cameraman opnamen gemaakt in de woning van een Huizense die op het punt stond met de ambulance vervoerd te worden. Zij zegt daar geen toestemming voor te hebben gegeven. De opnames werden gemaakt ten behoeve van het programma ’Trauma.nl’, dat vanaf 7 januari door SBS 6 op de buis wordt gebracht. Het CDA-raadslid Kees de Kok heeft er vragen over gesteld.

,,Ik had van tevoren niet gedacht dat er zoveel toestanden over zouden ontstaan’’, zegt Ton. Hij stelt dat er heldere afspraken zijn gemaakt met het bedrijf I Care Producties, dat de opnamen maakte. ,,De verpleegkundige moet aan betrokkenen vragen of er opnames mogen worden gemaakt. Als dat niet het geval is, moet de cameraman rechtsomkeert maken.’’ Hij gaat ervan uit dat die afspraken ook zijn nagekomen, totdat uit nader onderzoek het tegendeel zou blijken.

,,De gefilmden krijgen een brief en kunnen dan alsnog hun eerder verleende toestemming intrekken. En daarnaast zien wij de uitzending van tevoren ook nog.’’ Volgens de directeur wordt ’Trauma.nl’ een ’rustige, geen sensationele’ uitzending. Het RAV hoopt dat de kijker door het programma een beter beeld krijgt van het werk van ambulancepersoneel. ,,Zodat we de agressie waarmee we geconfronteerd worden, kunnen voorkomen. Er is te veel onbegrip over onze werkwijze.’’ Ton vermoedt dat alle ophef over opnames die vorig jaar werden gemaakt in het VU Medisch Centrum in Amsterdam een rol heeft gespeeld bij de reacties uit Huizen. ,,Ik had niet verwacht dat er zo’n wantrouwen zou ontstaan bij het publiek.’’ I Care Producties distantieert zich volledig van de werkwijze van Eyeworks, het bedrijf dat de opnames bij de VU maakte.
http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article19890853.ece/Ambulancedienst-Gooi-weert-cameraploegen-Traumanl-van-SBS-6?lref=sll

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2013, 21:19:19
Geen opnames meer in Gooise ambulances

HUIZEN - Het Gooise ambulancevervoer (RAV) stopt de medewerking aan het SBS-programma Trauma Centrum. Er worden door het productiebedrijf I Care geen opnames meer gemaakt van patiënten in of bij ambulances

Aanleiding is een voorval in Huizen waarbij discussie ontstond over de opnames die waren gemaakt. Het RAV zegt dat niet voor honderd procent uitgesloten kan worden dat zo'n situatie zich weer voordoet. ,,En de privacy gaat te allen tijde voor." Het contract is bëëindigt. SBS zegt het besluit te respecteren. Het RAV verleende aanvankelijk medewerking om op die manier begrip te kweken bij het publiek voor de moeilijke omstandigheden waaronder medewerkers taken verrichten. Gemaakte opnames zijn vernietigd. SBS filmt bij een aantal ambulancevoorzieningen en ziekenhuizen in het land

http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article20146633.ece/Geen-opnames-meer-in-Gooise-ambulances?lref=sll

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2013, 10:56:46
Nu maar wachten tot de volgende klacht bij een andere RAV of zorg instelling.
Dan kunnen ze daar ook roepen: "had van te voren nooit verwacht dat er zo veel ophef over de privacy van de patiënt zou zijn."
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2013, 11:25:30
Heeft veel overeenkomsten met de zaak die in het VUMC speelde
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1117087

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2013, 15:52:00
Wat ik mij afvraag is dat als deze mensen gelijk krijgen of dat geen staartje gaat krijgen voor programma's als bodw en wm.

Enige verschil dat ik zie is dat de mensen ook in hun huis worden gefilmd, echter mijn auto valt binnenin ook onder mijn heem.

Wanneer men het gooit onder nieuwsgaring dan vind  ik het ook een farce, want wat is het voor nieuws dat iemand naar het ziekenhuis moet? En wat is het voor een nieuws dat iemand een boete krijgt? Als deze twee feiten nieuwswaarde zouden hebben zou eigenlijk elke boete op film moeten staan zo ook elke ambulance, brandweer of douane actie.....

Ik zou zo'n rechtszaak met interesse volgen dat weet ik wel.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2013, 17:14:06
Wat ik mij afvraag is dat als deze mensen gelijk krijgen of dat geen staartje gaat krijgen voor programma's als bodw en wm.

Enige verschil dat ik zie is dat de mensen ook in hun huis worden gefilmd, echter mijn auto valt binnenin ook onder mijn heem.

Wanneer men het gooit onder nieuwsgaring dan vind  ik het ook een farce, want wat is het voor nieuws dat iemand naar het ziekenhuis moet? En wat is het voor een nieuws dat iemand een boete krijgt? Als deze twee feiten nieuwswaarde zouden hebben zou eigenlijk elke boete op film moeten staan zo ook elke ambulance, brandweer of douane actie.....

Ik zou zo'n rechtszaak met interesse volgen dat weet ik wel.

Daar zijn in het verleden al rechtszaken over geweest, en besproken op dit forum.
Kan ze nu even niet opzoeken, maar het kwam erop neer dat het educatieve belang zwaarder woog dan het belang van de persoon die de zaak aangespannen had.
(Waarbij ook een rol speelt dat het meeste gefilmd wordt op de openbare weg.)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2013, 17:57:10
Daar zijn in het verleden al rechtszaken over geweest, en besproken op dit forum.
Kan ze nu even niet opzoeken, maar het kwam erop neer dat het educatieve belang zwaarder woog dan het belang van de persoon die de zaak aangespannen had.
(Waarbij ook een rol speelt dat het meeste gefilmd wordt op de openbare weg.)

Ook hier wordt bezwaar gemaakt tegen de beelden opgenomen vanaf de openbare weg.

Er is op dit moment bij mijn weten nog geen bodemprocedure op gevoerd, maar wanneer het filmen van het werk van ambulancepersoneel niet valt onder die educatie ik niet twijfel dat een advocaat dit mee zal nemen. En als ik wm soms zie dat is er zeker een onderscheid tussen educatie en aan de schandpaal nagelen.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.