Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257401 keer)

0 gebruikers (en 75 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1200 Gepost op: 1 maart 2013, 21:42:30
De informatie die in het citaat dik gedrukt is. (aantoonbaar getraind)
Precies. Mooie reclame, maar het is niet helemaal juist!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1201 Gepost op: 1 maart 2013, 22:06:53
Bij dit soort 'burgerparticipatie-projecten' zal je toch altijd afweging moeten maken tussen aan de ene kant professionaliteit en aan de andere kant de hoeveelheid mensen die je erbij wilt betrekken en bereiken.

Tuurlijk we kunnen in NL het concept "Community First Responder" uit de UK overnemen. Waarbij een, door de ambulancedienst getrainde, vrijwilliger bij een melding wordt meegepiept en met een uitgebreide uitrusting ter plaatse komt in ambulance kleding. Soms zelfs met een dienstauto met alles erop en eraan, soms op de fiets met een traumatas op de rug. Maar schiet je hiermee niet het doel voorbij?

Als het doel is om zo snel mogelijk (het liefst binnen seconden) basale medische hulpverlening ter plaatse te krijgen, zal je toch zoveel mogelijk mensen moeten laten participeren. Hoe meer eisen je aan de lekenhulpverleners gaat stellen, hoe minder mensen je zal aantrekken. Je zal hier toch op een of andere manier een middenweg in moeten vinden en dat is iets waar goed (lees: beter) over nagedacht moet worden ben ik bang.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1202 Gepost op: 1 maart 2013, 22:33:40
Bij dit soort 'burgerparticipatie-projecten' zal je toch altijd afweging moeten maken tussen aan de ene kant professionaliteit en aan de andere kant de hoeveelheid mensen die je erbij wilt betrekken en bereiken.

Tuurlijk we kunnen in NL het concept "Community First Responder" uit de UK overnemen. Waarbij een, door de ambulancedienst getrainde, vrijwilliger bij een melding wordt meegepiept en met een uitgebreide uitrusting ter plaatse komt in ambulance kleding. Soms zelfs met een dienstauto met alles erop en eraan, soms op de fiets met een traumatas op de rug. Maar schiet je hiermee niet het doel voorbij?

Als het doel is om zo snel mogelijk (het liefst binnen seconden) basale medische hulpverlening ter plaatse te krijgen, zal je toch zoveel mogelijk mensen moeten laten participeren. Hoe meer eisen je aan de lekenhulpverleners gaat stellen, hoe minder mensen je zal aantrekken. Je zal hier toch op een of andere manier een middenweg in moeten vinden en dat is iets waar goed (lees: beter) over nagedacht moet worden ben ik bang.

Dan moet je als RAV gewoon de burgers laten weten dat het gaat om lekenhulpverleners, of aangeven dat je via HartslagNU geen flauw benul hebt wie er op komen dagen, hoeveel er op komen dagen, wat ze kunnen, etc.

De burgers via persbericht laten weten dat het gaat om goed getrainde mensen is gewoon volksverlakkerij.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #1203 Gepost op: 1 maart 2013, 23:58:08
Community First Responder a lá Engels model vind ik een betere oplossing dan de huidige AED projecten.
De huidige AED-ers (en zelfs EHBO-ers) staan letterlijk machteloos als er iets anders dan reanimatiehandelingen moet worden verricht. EHBO-ers worden heden ten dage massaal belachelijk simpel en te eenvoudig opgeleid, het woord belachelijk is zelfs nog overgewaardeerd. Wat leren en kunnen ze tegenwoordig nog (zonder app !!!!!!!!!!!).
De kwaliteit van de EHBO in Nederland ten opzichte van andere landen is dus dramatisch slecht.
Goed getraind = aantoonbaar met alleen NRR of EHBO papiertje !  098uo   :'(
Ja, persberichten kan je op vele manieren opstellen om te trachtten de boodschap geloofwaardig te maken. Jammer dat velen dat doorzien.

Een Community First Responder systeem kan pas in Nederland worden ingevoerd als aan een aantal belangrijke punten wordt voldaan:
1) De ambulance wereld en politiek dienen zich te realiseren en vooral te accepteren dat hulp van en door leken cruciaal is voor de overlevingskans bij levensbedreigende stoornissen en dat eerstehulpverlening niet is voorbehouden aan profesionals.
2) EHBO opleidingen moeten beter aansluiten op de ambulancezorg en ziekenhuis, iets waar het Oranje Kruis totaal mee in gebreke blijft omdat de EHBO vooral simpel en eenvoudig moet zijn.
3) Het opleidingsniveau van EHBO-ers kan vele malen beter dan het huidige "simpel en eenvoudig". Deze denkwijze wordt in stand gehouden door het Oranje Kruis en haar volgers die hiermee ingaan tegen de eigen principes van wat effectieve EHBO door leken zou moeten zijn. Totaal verouderde denkbeelden als men kijkt naar de EHBO opleidingen in het buitenland.

Het Engelse First Responder systeem werkt daar goed omdat er - in tegensteling tot Nederland - de leken eerstehulpverlener vele malen meer wordt gewaardeerd juist door een hoger opleidingsniveau en kennis, en niet als in Nederland generalistisch wordt afgeschilderd als "in de weg lopend en weet niet beter". Soms lijkt het er op dat Nederlandse EHBO-ers voor, of als dom worden aangezien door profesionals, wellicht juist door onze gebrekkige EHBO opleidingen.
Dat "dom houden" wordt bovendien extra gevoed door het Oranje Kruis, met de visie van IEDEREEN simpele en eenvoudige EHBO, maar ook vanuit het (soms minachtende) cultuurgedrag in de ambulancezorg naar leken EHBO-ers toe.
Het kringetje is rond.

AED-ers en EHBO-ers rukken in Nederland uit met een relatief zeer eenvoudige opleiding en te weinig kennis.
Als er sprake moet zijn van ECHTE assistentie aan de ambulancezorg dan zal er drastisch moeten worden gesleuteld aan inzichten, opleidingen en hulpverleningsstructuren en zeker aan het cultuurgedrag van de ambulancezorg en zal de leken EHBO-er beter (lees: anders) moeten worden opgeleid.
Niet iedereen kan natuurlijk als Community First Responder a lá Engeland worden opgeleid, alleen diegene die door een zware toelatings en geschiktheids test rolt. De criteria zullen dan streng moeten zijn, maar dan heb je ook een stukje kwaliteit waaraan je echt iets hebt.

Zolang er in Nederland (te) veel eilandjes en er persoonlijke belangen zijn en dito dwarsliggers die tegen alles wat met vernieuwing te maken heeft vecht, zal de kwaliteit van de leken eerstehulp in Nederland zeer ver achterblijven ten opzichte van het buitenland en is en blijft Nederland steeds het "lachertje van Europa" op leken EHBO.
(zoals 3%, je weet wel).

En de huidige (ongeval)slachtoffers, die krijgen nu absoluut onvoldoende kwaliteit leken EHBO aangeboden en wie is daar dan uiteindelijk verantwoordelijk voor?
 98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1204 Gepost op: 2 maart 2013, 03:25:45
Het is absolute onzin dat we in Nederland community first responders nodig zouden hebben. Pomp dat geld in een adequate ambulancedekking.
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1205 Gepost op: 2 maart 2013, 11:10:20
Het is absolute onzin dat we in Nederland community first responders nodig zouden hebben. Pomp dat geld in een adequate ambulancedekking.

Ik ben het eens dat we in Nederland eens moet gaan zorgen voor een fatsoenlijke ambulancedekking.

Aangezien in Nederland vooral de RAV's erg actief zijn met burgerhulpverleningsprojecten is het niet vreemd om de Engelse Community First Responders aan te halen. Als de keuze moet zijn AED-lekenhulpverlening vs. Community First Responders kies ik voor het laatste.

Ik kan me grotendeels vinden in het betoog van Willem D. echter is een Community First Responder na zijn opleiding geen lekenhulpverlener meer. Het is een vrijwillig (beperkt inzetbare) professional. Er is ook niemand in Nederland die een vrijwillig brandweerman een lekenhulpverlener noemt.

Soms neem ik de moeite om de lange betogen van managers uit de ambulancesector te lezen als ik de slaap niet kan vatten. Het lezen daarvan werkt immers beter dan de combinatie van twee flessen wijn met een voordeelpak Dormicum. Structureel gaat het over de ambulancedekking die niet op orde is en men gaat hangen op hartstilstanden. Het komt er op neer dat ze zeggen dat de ambulancedekking helemaal niet op orde hoeft te komen maar men in geval van een hartstilstand op een andere manier de burger wil voorzien van snelle hulp (first responders of burgerhulpverleners), waarbij de burger vooral moet gaan geloven dat de door de RAV gealarmeerde burgers deskundig en goed getraind zijn.

Waar men aan voorbij gaat is dat er niets is voor ernstig ontregelde diabeten, epileptisch insulten, meldingen waarbij direct duidelijk is dat het slachtoffer bewusteloos is of ernstige ademhalingsproblemen heeft.

In alle hierboven omschreven situaties komt het er op neer dat je iets langer moet wachten op de ambulance en de first responders/aed-hulpverleners niets kunnen doen.
De Engelse vrijwilligers zijn wel inzetbaar.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #1206 Gepost op: 3 maart 2013, 12:05:43
Afgesplitst uit dit topic en hier samengevoegd

Gisteravond een alert gehad en daar vielen een aantal dingen op. Waardoor je zou gaan denken dat discussie over hoe om te gaan met de hulpverleners, zowel leken als profs langzaam maar zeker vruchten begint te werpen.
Niet alleen tussen de verschillende HV "groepen" onderling maar ook naar het SO en diens naasten en omwonenden.

Allereerst was het alert op nog geen 100 meter van mijn huis en hoewel ik binnen 2 minuten aanwezig was behoorde ik n9et tot de eerste 5 AED-ers. Ik kwam nagenoeg gelijk aan met het eerste politie voertuig en toen begonnen de opvallende zaken....

- Politie betreed met AED de lokatie
- Burger AED-ers die nog buiten waren bleven zonder enige aanwijzing netjes buiten
- Nog arriverende burger AED-ers werden netjes opgevangen door de collega leken HV-ers en onderling bedankt
- een aantal van de eerst aanwezige nam vervolgens verschillende taken opzich:
* Opvangen overige leken HV-ers
* Gidsen aankomende profs
* Route voor de profs vrijhouden (keurig opgevolgd door o.a. een taxibusje)
* ISM politie ruimte scheppen voor de later vertrekkende ambu door bij omwonenden te vragen geparkeerde voertuigen te verplaatsen (keurig opgevolgd) aan gezien de ambu achteruit een krappen draai moest maken.
* 2e Ambu gevraagd of er hulp nodig was om eventueel zaken mee te nemen naar het adres aangezien deze vanwege de beperkte ruimte in de straat langs de doorgaande weg achter bleef op zo'n 80 meter van het SO

In het geheel geen onvertogen woord tussen de profs, de leken of de politie alles werd in harmonieuze samenwerking opgepakt en afgehandeld met respect onderling. M.I. een voorbeeld van hoe het eigenlijk altijd zou moeten gaan.

Je merkt dat er kennelijk via de discussie hier verschillende personen in verschillende plaatsen mee lezen en kennelijk de goede dingen meenemen naar herhalingscursussen en nazorg gesprekken waardoor er langzaam maar heel zeker meer structuur in de burger HV komt en betere verstandshoudingen tussen de leken, politie en de prof HV-ers ontstaan.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1208 Gepost op: 4 maart 2013, 10:36:21

In het geheel geen onvertogen woord tussen de profs, de leken of de politie alles werd in harmonieuze samenwerking opgepakt en afgehandeld met respect onderling. M.I. een voorbeeld van hoe het eigenlijk altijd zou moeten gaan.


Samen staan we sterk


p.i.m.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #1209 Gepost op: 4 maart 2013, 11:29:26
Allen,

Als geregeld bezoeker van Schotland in de loop der jaren, is mij wel duidelijk geworden dat de community responders aldaar een belangrijke medische taak hebben, aangezien de 1e ambu met a1 toch al snel(schrik niet) 45 minuten rijden is over onverlichte, geen reflectorpaaltjes omgeven, bochtige enkelbaanswegen voordat men ter plaastse is, in schotland is de gewoonte niet in miles maar in tijd te rekenen, het is normaal om even te zeggen ik ga de boodschappen doen en pas 3 uur later op zijn vroegst terugkomt, even omrijden omdat een weg is afgesloten ivm wegwerkzaamheden is rap 80 mile om....ik wil er mee stellen dat buiten zelfredzaamheid, responders, helpende burgers, de brandweer heeft zelfs bergreddingsteams, allen vrijwilligers maar daar zitten politieagenten, evt de lokale huisarts, vervoer: dan is het leger er ook nog, eventueel wordt de raf gevraagd; alles loopt daar anders, wordt lokaal (binnen de kleine gemeenschappen)informeel geregeld en is compleet niet te vergelijken met dichtbehuisd Nederland....en denk niet dat een gsm daar het doet, er zijn vrij grote gebieden waar geen mobiel netwerk is, dus eventueel hulpdiensten belllen is daar niet de gewoonste zaak van de wereld. Trouwens de meeste dode en vermiste van europa vallen in de schotse hooglanden.

pim

ps, zaterdag hadden we de 3e aed alert in 5 weken, er was genoeg hulp, hebben ons gemeld bij de politieagent tp, niet nodig, oke, we zijn doorgelopen.