Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257285 keer)

0 gebruikers (en 42 gasten bekijken dit topic.

INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #1250 Gepost op: 8 april 2013, 16:34:00
Bedankt, het is de ultieme bevestiging van het probleem. Iemand die een reanimatie overleeft komt in de krant,
Inderdaad, als het aan jou had gelegen was er niet eens begonnen met reanimatie, en dan had deze meneer ook in de krant gestaan, alleen dan een paar bladzijdes verder, zwartomrand....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1251 Gepost op: 8 april 2013, 16:40:32
Inderdaad, als het aan jou had gelegen was er niet eens begonnen met reanimatie, en dan had deze meneer ook in de krant gestaan, alleen dan een paar bladzijdes verder, zwartomrand....

Idiote opmerking en mij woorden in de mond leggen.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1252 Gepost op: 8 april 2013, 17:21:21
Inderdaad, als het aan jou had gelegen was er niet eens begonnen met reanimatie, en dan had deze meneer ook in de krant gestaan, alleen dan een paar bladzijdes verder, zwartomrand....
024 maakt in dit topic een vrij duidelijk punt dat het niet verstandig is om iedere bejaarde (om het zo even te noemen) te reanimeren. En dat de voorlichting/verwachting verkeerd is van een reanimatie. Dit wil niet zeggen dat iedereen van boven een zekere leeftijd niet meer gereanimeerd moet worden.

Het voorbeeld van ralpje is fantastisch. Het is altijd goed als iemand goed uit een reanimatie komt. Echter het geeft alleen de goede kant van een reanimatie weer. En de andere (helaas vaker voorkomende) kant wordt nauwelijks aan het licht gebracht.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #1253 Gepost op: 8 april 2013, 17:37:48

Inderdaad, als het aan jou had gelegen was er niet eens begonnen met reanimatie, en dan had deze meneer ook in de krant gestaan, alleen dan een paar bladzijdes verder, zwartomrand....


Schandalig!

Expert.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1254 Gepost op: 8 april 2013, 18:04:27
Gelukkig zijn er ook nog mensen die anders denken:

Na vier keer een hartstilstand toch weer thuis
08-04-2013 08:46 | Wim van Hengel

STAVENISSE – Op 23 november 2002 reanimeert Huib Dorst zijn dan 73-jarige vader na een hartstilstand thuis op de bank. Met gunstig resultaat. „Onze pogingen heeft de Heere willen zegenenen, waardoor zijn leven werd gespaard. Hij voelt zich nog altijd goed, fietst, rijdt auto en helpt in de huishouding.”

Zie voor de rest van het artikel: Ref. Dag.
Deze heer heeft vooral heel veel geluk gehad. Maar, zoals gezegd: het overgrote deel van mensen in zijn leeftijdsgroep die een hartinfarct krijgt met een circulatiestilstand kan dat niet niet navertellen.

Inderdaad, als het aan jou had gelegen was er niet eens begonnen met reanimatie, en dan had deze meneer ook in de krant gestaan, alleen dan een paar bladzijdes verder, zwartomrand....
Beetje respect graag.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1255 Gepost op: 8 april 2013, 18:07:43
Citaat
Het is volgens Dorst belangrijk dat dit alles gebeurt vanuit een Bijbelse mensvisie. „Dat moet de basis zijn voor het omgaan met onze medemens, die we moeten liefhebben als onszelf en voor wie het leven ook genadetijd is. Dat biedt geen ruimte om op lichtvaardige gronden mensen van een levensreddende handeling uit te sluiten. Zo van: niet aan beginnen, of stop maar met reanimeren, dit is een mooie leeftijd om te sterven.”

Citaat
Als iemand op straat onwel wordt en reanimatie nodig is, weet Dorst wat hem te doen staat. En stel dat zo iemand een halspenning draagt waaruit blijkt dat hij niet wil worden gereanimeerd? „Tegen mijn cursisten zeg ik dat ze in zo’n geval toch aan de slag moeten gaan. Het is aan de professionele hulpverleners om het beleid te bepalen en niet aan ons als EHBO’ers.”
En bewust iemands expliciete wilsverklaring niet naleven is niet lichtvaardig?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #1256 Gepost op: 8 april 2013, 18:14:55
En bewust iemands expliciete wilsverklaring niet naleven is niet lichtvaardig?

Och, de bron waar dit verhaal vandaan komt verklaart deze standpunt. Dat je als EHBO instructeur aan je cursisten vertelt dat ze geen penning hoeven te respecteren vind ik stuitend. Dan ben je mijn inziens niet geschikt als opleider want je laat je eigen overtuigingen de les beďnvloeden waardoor je onjuiste informatie verstrekt.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #1257 Gepost op: 8 april 2013, 22:21:26
Hoewel het duidelijk een RD artikel is wordt de nuancering hier niet meegequote, en dat vertroebelt de discussie wat.
Citaat
Dorst heeft meerdere reanimaties meegemaakt en weet dat het ook anders kan aflopen. Twee keer wat dat het geval in de oud gereformeerde gemeente van Stavenisse, waar hij zelf kerkt, één keer met een Duitse drenkeling en nog een keer met een jong meisje dat een ernstig ongeluk kreeg. „Toen ging het alle keren niet goed, dus ik ken de andere kant ook. Mensen denken vaak dat slachtoffers na een reanimatie zo weer opstaan en hebben er te hoge verwachtingen van. Dat herkende ik in het artikel dat donderdag op de voorpagina van het RD stond. Slechts een klein gedeelte van de slachtoffers haalt het. Ik ben het in dat opzicht eens met de reactie van verpleeghuisarts dr. Teeuw, die stelde dat de verwachtingen van reanimatie veel te groot zijn.”

Een algemeen besluit van instellingen om mensen vanaf een bepaalde leeftijd maar niet meer te reanimeren, wijst Dorst af. „Zoiets moet per individu worden bekeken op grond van heldere medische afwegingen. Mensen of degenen die hen vertegenwoordigen, moeten er uiteindelijk zelf over beslissen, op grond van eerlijke informatie en heldere communicatie. Het moet geen ontmoedigingsbeleid worden.”

Het is volgens Dorst belangrijk dat dit alles gebeurt vanuit een Bijbelse mensvisie. „Dat moet de basis zijn voor het omgaan met onze medemens, die we moeten liefhebben als onszelf en voor wie het leven ook genadetijd is. Dat biedt geen ruimte om op lichtvaardige gronden mensen van een levensreddende handeling uit te sluiten. Zo van: niet aan beginnen, of stop maar met reanimeren, dit is een mooie leeftijd om te sterven.”

Dorst weet dat dit gebeurt en heeft het ook zelf meegemaakt. „Dat was met een huisarts. Hij vond het niet nodig een vrouw te reanimeren. Ze had in zijn ogen een mooie leeftijd bereikt. Daar was ik het dus niet mee eens. Als zo iemand ernstig hartfalen heeft, om maar iets te noemen, dan kan er voor een arts een medische reden zijn om ervan af te zien en ligt het anders.”


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #1258 Gepost op: 8 april 2013, 22:28:21
Bedankt voor het plaatsen van het artikel. Ik begrijp volkomen dat e.e.a. genuaceeerd mag worden maar als je vertelt dat een niet reanimeren penning genegeerd mag worden is geen enkel nuancering op zijn plaats.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1259 Gepost op: 8 april 2013, 22:44:36
Gelukkig zijn er ook nog mensen die anders denken:

Na vier keer een hartstilstand toch weer thuis
08-04-2013 08:46 | Wim van Hengel

STAVENISSE – Op 23 november 2002 reanimeert Huib Dorst zijn dan 73-jarige vader na een hartstilstand thuis op de bank. Met gunstig resultaat. „Onze pogingen heeft de Heere willen zegenenen, waardoor zijn leven werd gespaard. Hij voelt zich nog altijd goed, fietst, rijdt auto en helpt in de huishouding.”

Zie voor de rest van het artikel: Ref. Dag.
Op de bank gereanimeerd... effectieve compressies op de bank gaat echt niet lukken... ik heb geen idee wat er gebeurd is, maar ik denk aan een wonder ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-