Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257311 keer)

0 gebruikers (en 60 gasten bekijken dit topic.

INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #1260 Gepost op: 8 april 2013, 23:01:21
Idiote opmerking en mij woorden in de mond leggen.

Schandalig!

Expert.

Beetje respect graag.

Ik heb vanmiddag te snel gereageerd. Mijn excuses hiervoor. Ik heb een groot deel van de posts van 024 nagelezen en ik had het verkeerd. Mea culpa. Ik heb, kort na het plaatsen, de mods tot tweemaal toe gevraagd om mijn bericht te verwijderen maar dit is tot nu toe niet gedaan.

Over het niet voledig posten van het artikel: Ik weet niet precies hoe het met copyright zit, daarnaast ging het mij om de strekking dat reanimatie wél succesvol kan zijn, en dat het maken van een kansberekening m.i. niet goed is.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1261 Gepost op: 8 april 2013, 23:16:47
Ik heb, kort na het plaatsen, de mods tot tweemaal toe gevraagd om mijn bericht te verwijderen maar dit is tot nu toe niet gedaan.
Aangezien je inmiddels in het openbaar je excuses hebt gemaakt en om de discussie niet verder te verstoren/ontregelen laten we het dan ook maar even voor wat het is.

En on topic we go...

Groet,
Red
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1262 Gepost op: 9 april 2013, 08:53:36
Hoewel het duidelijk een RD artikel is wordt de nuancering hier niet meegequote, en dat vertroebelt de discussie wat.
Ik heb bewust in mijn post die twee quotes er uit gehaald, omdat ze elkaar wat mij betreft tegenspreken. Er is wel sprake van enige nuancering in de quotes die je toevoegt, maar de boodschap in de laatste regels is veelzeggend. De penning negeren? Not done!


..., daarnaast ging het mij om de strekking dat reanimatie wél succesvol kan zijn, en dat het maken van een kansberekening m.i. niet goed is.
Je ontkomt niet aan kansberekening. Waarop wil je dan beslissen of iemand wel of niet gereanimeerd wordt?


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1263 Gepost op: 9 april 2013, 14:19:40
Op de bank gereanimeerd... effectieve compressies op de bank gaat echt niet lukken... ik heb geen idee wat er gebeurd is, maar ik denk aan een wonder ;)
Waarschijnlijk heeft het so op de bank de stilstand gehad en is hij op de grond gereanimeerd. Maar helaas wil de krant nog wel is een eigen wending geven aan een verhaal of schrijven ze de woorden van iemand verkeerd op.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1264 Gepost op: 9 april 2013, 15:39:48
Ik heb bewust in mijn post die twee quotes er uit gehaald, omdat ze elkaar wat mij betreft tegenspreken. Er is wel sprake van enige nuancering in de quotes die je toevoegt, maar de boodschap in de laatste regels is veelzeggend. De penning negeren? Not done!

Je ontkomt niet aan kansberekening. Waarop wil je dan beslissen of iemand wel of niet gereanimeerd wordt?

Ik worstel een beetje met de stelling van deze EHBO-instructeur. Als iemand de penning zichbaar over de kleding draagt moet je gewoon niet beginnen met reanimeren.

Er is helemaal niets mis uit als een EHBO-instructeur zijn cursisten zegt dat het bovenlichaam niet ontbloot wordt door de EHBO-er. Niemand kan bezwaar hebben tegen het reanimeren bij iemand met gesloten kleding. De professionele hulpverleners zullen wel het bovenlichaam ontbloten, bij aantreffen van de penning zullen zij de beslissing nemen.

De EHBO-instructeur die zegt dat de arts of ambulanceverpleegkundige deze beslissing moet nemen handelt niet onjuist. Het is veel kwalijker als professionals een deel van de verantwoording afwimpelen op burgers.

Sinds de opmars van de AED zijn een aantal dingen zonder dieper na te denken gewoon overboord gegooid. Het is namelijk wel de normaalste zaak geworden dat ongeacht waar iemand ligt een ander burger het bovenlichaam gaat ontkleden of kleding doorzoekt of er een penning aanwezig is. Ik verafschuw sommige taferelen, 30 jaar geleden kon een oude vrouw van 85 jaar in de bus zitten en ineens vertrokken zijn naar het hiernamaals. De buschauffeur pakte dan een deken en legde het liefdevol over haar heen. Andere passagiers stapten uit en liepen verder naar de volgende halte.

In 2013 gaat dezelfde vrouw languit in het gangpad, het bovenlichaam wordt ontbloot .. enz enz. In praktijk gaat ze toch naar het hiernamaals alleen is haar afscheid van het aardse mensonterender geworden.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1265 Gepost op: 9 april 2013, 15:59:27
In de zomer draagt men vaak alleen een t-shirtje. Het is dan volgens mij maar een kleine moeite om bij het zien van een ketting om de nek van het slachtoffer om te kijken of het een nr-penning is. Het scheelt een hoop gedoe/moeite en het is het beste voor het desbetreffende slachtoffer.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1266 Gepost op: 9 april 2013, 16:01:36
Als de penning direct zichtbaar is begin je niet met reanimeren. Er wordt niet gezocht naar een penning. Kom je hem tegen bij het ontbloten van de borst voor het aansluiten van de AED, dan kan je stoppen, maar je kunt het besluit ook overlaten aan de professionals. Uitgebreid bediscussieert alhier :).


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1267 Gepost op: 9 april 2013, 16:15:01
Klopt, maar als je het vermoeden hebt dat er een ketting is (a.d.h.v. d het koord) neem ik aan dat je toch even kijkt of niet?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1268 Gepost op: 9 april 2013, 16:17:17
Klopt, maar als je het vermoeden hebt dat er een ketting is (a.d.h.v. d het koord) neem ik aan dat je toch even kijkt of niet?
Uiteraard.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1269 Gepost op: 9 april 2013, 16:39:29
Als de penning direct zichtbaar is begin je niet met reanimeren. Er wordt niet gezocht naar een penning. Kom je hem tegen bij het ontbloten van de borst voor het aansluiten van de AED, dan kan je stoppen, maar je kunt het besluit ook overlaten aan de professionals. Uitgebreid bediscussieert alhier :).

Deze instructeur heeft het over reanimeren. Er is geen verplichting om bij reanimatie een AED te gebruiken. Voor reanimatie hoeft je de borst niet te ontbloten.

Deze man leeft in een dorp waar meer mensen zijn visie delen. Het is niet zo waarschijnlijk dat hoogbejaarde vrouwen in een t-shirt rondlopen. Ik ben niet hoogbejaard maar men zal mij ook niet zien rondlopen in een t-shirt.

Ik geef helemaal geen oordeel over wat ik er persoonlijk van denk. Ik geef alleen aan dat deze man de vrijheid heeft om het op deze manier te mogen benaderen.