Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257353 keer)

0 gebruikers (en 68 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #1330 Gepost op: 23 mei 2013, 09:32:19
...Dat neemt niet weg dat we wel degelijk kunnen coachen als iets niet goed gaat. (net zoals wij af en toe gecoached worden door burgers en/of medewerkers van de ambulance als we iets verkeerd doen...

Hoe kan jij nou iemand corrigeren/coachen als je blijkbaar zelf dingen verkeerd doet?


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #1331 Gepost op: 23 mei 2013, 10:19:22
Ik denk dat Red bedoeld Politie in het algemeen, en niet zozeer zichzelf  98uiye
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1332 Gepost op: 23 mei 2013, 10:47:07
Hoe kan jij nou iemand corrigeren/coachen als je blijkbaar zelf dingen verkeerd doet?
Ja, wat wpie zegt. En omdat je wel eens wat verkeerd doet wil dat niet zeggen dat je niet kan coachen op andere punten.  ;) Of kan je alleen coach zijn als je dingen altijd foutloos doet.  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1333 Gepost op: 23 mei 2013, 11:22:58
Ik zie ook niet precies in waarom een politieman (medisch gezien een leek) op grond van iets meer BLS-reanimaties de aangewezen persoon is die een andere BLS-hulpverlener moet gaan zeggen dat iemand overleden is.

Zeker niet als je weet dat binnen een paar minuten de ambulance ter plaatse komt. Laat dat bepalen of iemand echt overleden is over aan medische professionals. Ik zal als voorbijganger niet eens dit oordeel vellen en doorgaan met reanimeren tot de ambulanceverpleegkundige er is.

Immers mijn mailbox op dit forum stroomde een aantal weken geleden vol met vragen van forumleden over hoe het mogelijk is dat een ambulance vertrekt na een reanimatie (pat. overleden) en uren later blijkt dat de patient nog leeft. Zo moeilijk kan het dus zijn om te bepalen of iemand echt overleden is, waarbij ik aanteken dat de ambulanceverpleegkundige een stethoscoop in de zak heeft en een ECG monitor in de kofferbak heeft liggen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1334 Gepost op: 23 mei 2013, 11:38:57
Ik zie ook niet precies in waarom een politieman (medisch gezien een leek) op grond van iets meer BLS-reanimaties de aangewezen persoon is die een andere BLS-hulpverlener moet gaan zeggen dat iemand overleden is.
Geen probleem dat je dit niet in ziet, dat hoeft ook niet. Ik voel me ook absoluut niet de aangewezen persoon, dat wil ik ook niet zijn. Ik kan genoeg praktijkvoorbeelden opnoemen waarbij de keuze is gemaakt om niet te gaan reanimeren of waarbij ik een betrokkene heb geadviseerd om toch maar te stoppen omdat het geen meer zin had.

Ben ik dan de aangewezen persoon? Nee, maar wel een betrokkene zonder emotionele binding met de gene die overleden is. En dan kan je soms toch wat objectiever oordelen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


helm

  • Gast
Reactie #1335 Gepost op: 23 mei 2013, 11:47:16
... of waarbij ik een betrokkene heb geadviseerd om toch maar te stoppen omdat het geen meer zin had...

Wat zijn daarbij de criteria die je hanteert?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #1336 Gepost op: 23 mei 2013, 11:49:13
...
Ik kan genoeg praktijkvoorbeelden opnoemen waarbij de keuze is gemaakt om niet te gaan reanimeren of waarbij ik een betrokkene heb geadviseerd om toch maar te stoppen omdat het geen meer zin had.

Ben ik dan de aangewezen persoon? Nee, maar wel een betrokkene zonder emotionele binding met de gene die overleden is. En dan kan je soms toch wat objectiever oordelen.
Uit hoofde van welke functie heb je dat advies gegeven?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1337 Gepost op: 23 mei 2013, 11:52:29
Goed, voordat ik helemaal de zwarte piet toegedeeld krijg want kennelijk ben ik niet helemaal duidelijk.
Het gaat hier om personen waarbij de lijkstijfheid al was ingetreden en zelfs een situatie waarbij het lichaam al in ontbinding was.

Iedere diender kan hier over mee praten, we krijgen genoeg meldingen: "geen gehoor bewoner" waarbij we bij het aantreffen van een persoon de keuze maken om wel of niet te gaan reanimeren.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1338 Gepost op: 23 mei 2013, 11:54:44
Goed, voordat ik helemaal de zwarte piet toegedeeld krijg want kennelijk ben ik niet helemaal duidelijk.
Het gaat hier om personen waarbij de lijkstijfheid al was ingetreden en zelfs een situatie waarbij het lichaam al in ontbinding was.

Iedere diender kan hier over mee praten, we krijgen genoeg meldingen: "geen gehoor bewoner" waarbij we bij het aantreffen van een persoon de keuze maken om wel of niet te gaan reanimeren.

Ik heb wel eens een poot moet amputeren van een oud mannetje waarbij het allemaal zo stijf was dat de poot buiten de operatietafel ergens in de lucht hing.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #1339 Gepost op: 23 mei 2013, 11:55:37
Red, ik snap je helemaal hoor.
Wij als politie zullen altijd beginnen met reanimeren, punt.
Maar als ik zie dat het lichaam al groen en opgezwollen is, ga ik toch echt niet pompen.
Onze meldkamer is hier ook streng in. Bij twijfel adviseren ze altijd om gewoon te beginnen.