Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257365 keer)

0 gebruikers (en 51 gasten bekijken dit topic.

Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #1350 Gepost op: 23 mei 2013, 13:38:32
Als burgers dat inderdaad in praktijk doen komt het omdat de politieman zich profileert als een expert op dit terrein. De burger dient ze te beschouwen als een autodidact in uniform.
Heb ik eigenlijk nog nooit zo meegemaakt.
Een van de keren dat ik heb gereanimeerd was in een uitvaartcentrum. Daar was de beste vriend van de overledene onderuit gegaan.
Burgers waren druk aan het reanimeren en totaal gefocust op de patiënt.
Ik kon m'n handschoenen aantrekken en vroeg of het nog ging of dat ik moest overnemen.
Ze maakten keurig de reeks af en toen heb ik het overgenomen.
De ambulance was toen net 30 seconden tp.
Daarna in een treintje de hartmassage gedaan.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1351 Gepost op: 23 mei 2013, 14:28:46
Als burgers dat inderdaad in praktijk doen komt het omdat de politieman zich profileert als een expert op dit terrein. De burger dient ze te beschouwen als een autodidact in uniform.
En toch stap ik vaak zat binnen en laten mensen alles vallen wat ze in hun handen hebben. Ook bij reanimaties, de politie is er dus ik kan stoppen... En dan heb ik vaak nog geen woord gezegd.

Dat is een soort natuurlijke reactie.  ::)

Het gaat hier om reanimaties, als we er vanuit mogen gaan dat een burger geen debiel is mag je stellen dat een leek van mening is dat reanimatie mogelijk zinvol is. Deze burgers hebben een houvast aan de regels van de reanimatieraad.
Dat heb ik ook nergens beweert, maar sommige mensen (zeker familieleden van het slachtoffer) worden overmand door emoties en/of shock en handelen misschien met de beste bedoelingen maar dan is het nutteloos. Ik kan je een casus per PM toesturen indien je wil, die ga ik hier niet open en bloot op het forum zetten.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JV39

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #1352 Gepost op: 25 mei 2013, 13:06:29
En nu graag iedereen weer terug naar pagina 1 van deze thread omdat we nu weer teug zijn op de vraag die ik eigenlijk had met het starten van dit topic :)

Mooi om de reacties te lezen van de verschillende experts op de verschillende vakgebieden en tevens van de "hobbymatige" hulpverleners (en hobbymatig bedoelt in de beste zin des woords).

Het topic is groot geworden en zwalkt alle (nuttige) kanten op. Mij bekruipt vooral het gevoel dat de experts inderdaad experts zijn op hun vakgebied, daar veel over moeten delen en proberen een nuttige bijdrage te leveren, maar ook dat er een risico bestaat op oogkleppen. Dit is altijd de grootste valkuil van experts.

Met het gevaar dat het als persoonlijke aanval gezien word (dat niet zo is!) wil ik dit toch duidelijk proberen te maken aan de hand van 2 voorbeelden:
 
Citaat
Dat is het idiote denken van veel te veel mensen. Waarom zou je moeten weten hoe je om moet gaan met omstanders. Je moet weten hoe je om moet gaat met de patient/slachtoffer. Die heeft alleen maar iets aan mensen die weten hoe je basaal moet reanimeren. Je hoeft niet met omstanders om te kunnen gaan, ik heb liever dat je omstanders zegt op te donderen als ze niet kunnen/willen helpen.


024, voor zover ik uit het forum begrijp ben je een zeer kundig persoon op het gebied van opereren, het menselijk lichaam, het hart, en waarschijnlijk nog veel meer gebieden. Je hebt waarschijnlijk terecht hoog aanzien bij je collega's en bij je ondergeschikten en als je bezig bent op een OK is duidelijk dat jij de leiding hebt. De OK, of een ziekenhuis is een redelijk afgeschermde omgeving waar mensen komen die geholpen willen worden.
Bij een reanimatie op straat of in een woning komt de patiënt niet naar jou toe, maar kom jij bij de patiënt die zich op allerlei plekken kan bevinden. Een kroeg om 02:00 met zatte mensen, een stadion vol met opgefokte hooligans, een toch al gespannen familie situatie etc etc.  DAAROM moet je weten hoe je om moeten mensen op straat weten hoe ze om moeten gaan met omstanders. Dit geldt voor iedere hulpverlener op straat. Op straat bestaat geen protocol zoals dat in een OK geldt. Op straat verteld een zatlap je ineens dat je een beuk voor je kop kunt krijgen als hij vind dat je het niet goed doet. Op straat moet je uitkijken dat je AED niet gestolen word omdat de plaatselijke dief een buitenkansje ziet. Op straat kijken mensen die er meer of minder verstand van hebben mee en laten zich niet wegsturen omdat jij het zegt. Iedere situatie is uniek en je zult er dus wel degelijk mee om moeten kunnen gaan op een manier dat de patiënt geholpen word en de omstanders begrijpen dat je bezig bent met levensreddende handelingen. Dit is helaas niet iedereen van nature gegeven, dus daarom moet je ermee LEREN omgaan.


Citaat
maar als iemand aan het reanimeren is op een persoon welke duidelijk al langer overleden is dan zal ik hem  dat zeker laten weten.
Red waarschijnlijk politie man, veel ervaring op je vakgebied ook weer een expert en een kei in zijn vak en gebruikt dit forum om kennis te delen en zijn expertise te delen....klasse!!
Maar (en hier zijn er al mee overgevallen) met de bovenste quote ga je ver buiten je vakgebied, waarin je vergeet dat jij met je uniform en mogelijk ook houding indruk maakt op mensen in een stressvolle situatie. Als de agent het zegt zal het wel zo zijn. Een burger hulpverlener zal op dat moment stoppen, en jou niet bevragen of jij wel degene bent die iemand dood mag verklaren. Je vergeet even welke uitwerking jij hebt als jij aankomt omdat je al jaren gewend bent mensen instructies te geven, en die dienen ze op te volgen PUNT. Dus als jij zegt "stop er maar mee want die man is overleden" zal iemand ook stoppen. en je kunt 10.000 jaar ervaring hebben, maar die ene keer dat je er naast zat kan het wel een mensenleven kosten.....
Ter voorbeeld dat we allemaal fouten maken:
http://www.nieuwsopbeeld.nl/pages/index.php/homepage-2/130-regionaal-nieuws/zuid-holland-zuid/1194-doodverklaarde-man-blijkt-te-leven-gorinchem

Lang verhaal en zeker niet om een wijsneus uit te hangen want ik ben maar een gewone simpele buro manager.

Bottom line voor mij: reanimaties zijn  stuk voor stuk unieke situaties waarin je als experts zult moeten samenwerken om een optimaal resultaat te krijgen. En dat betekend dus soms ook dat je als expert op je eigen gebied heel even een expert op een ander gebied voorrang zult moeten verlenen. De vraag is dan natuurlijk hoe zie je aan iemand dat hij expert is..........
Is de politieman die aankomt expert bij een reanimatie? Een burger zal al snel denken van wel.
Is de brandweerman een expert bij het aanhouden van een winkeldief? Een burger ziet alleen het uniform.
Is de hobbiematige hulpverlener met 12 succesvolle reanimaties op zijn naam de expert t.o.v. een agent die net van school komt.

Reanimaties zijn maatwerk en je zult het moeten doen met het team wat je op dat moment om je heen hebt.

Nogmaals het was en is niet mijn bedoeling mensen persoonlijk aan te vallen, maar de voorbeelden vond ik te mooi om te laten liggen.

grt
JPV


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1353 Gepost op: 25 mei 2013, 13:30:28
024, voor zover ik uit het forum begrijp ben je een zeer kundig persoon op het gebied van opereren, het menselijk lichaam, het hart, en waarschijnlijk nog veel meer gebieden. Je hebt waarschijnlijk terecht hoog aanzien bij je collega's en bij je ondergeschikten en als je bezig bent op een OK is duidelijk dat jij de leiding hebt. De OK, of een ziekenhuis is een redelijk afgeschermde omgeving waar mensen komen die geholpen willen worden.
Bij een reanimatie op straat of in een woning komt de patiënt niet naar jou toe, maar kom jij bij de patiënt die zich op allerlei plekken kan bevinden. Een kroeg om 02:00 met zatte mensen, een stadion vol met opgefokte hooligans, een toch al gespannen familie situatie etc etc.  DAAROM moet je weten hoe je om moeten mensen op straat weten hoe ze om moeten gaan met omstanders. Dit geldt voor iedere hulpverlener op straat. Op straat bestaat geen protocol zoals dat in een OK geldt. Op straat verteld een zatlap je ineens dat je een beuk voor je kop kunt krijgen als hij vind dat je het niet goed doet. Op straat moet je uitkijken dat je AED niet gestolen word omdat de plaatselijke dief een buitenkansje ziet. Op straat kijken mensen die er meer of minder verstand van hebben mee en laten zich niet wegsturen omdat jij het zegt. Iedere situatie is uniek en je zult er dus wel degelijk mee om moeten kunnen gaan op een manier dat de patiënt geholpen word en de omstanders begrijpen dat je bezig bent met levensreddende handelingen. Dit is helaas niet iedereen van nature gegeven, dus daarom moet je ermee LEREN omgaan.

Je hoeft er niet mee te leren omgaan omdat een reanimatiepoging per definitie zinloos is indien je niet volledig je aandacht kan blijven houden bij het uitvoeren van hartmassage en beademing. Iedere onderbreking, zoals een poging om te voorkomen dat je AED wordt gestolen of dat je probeert met omstanders in discussie te gaan, zijn verspilling van kostbare tijd.

Als hooligans of buitenstaanders zich op de door JV39 geschetste wijze profileren moet je vrezen voor je veiligheid. Je kunt dan beter je AED pakken en een veilig heenkomen zoeken. Het in conclaaf gaan met omstanders zal zorgen dat de overlevingskans van het slachtoffer in rap tempo afneemt terwijl de kans in rap tempo toe neemt dat de boel gaat escaleren en jij als burgerhulpverlener klappen krijgt of je kostbare spullen kwijt raakt.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1354 Gepost op: 25 mei 2013, 13:42:12
Red waarschijnlijk politie man, veel ervaring op je vakgebied ook weer een expert en een kei in zijn vak en gebruikt dit forum om kennis te delen en zijn expertise te delen....klasse!!
Citaat
maar als iemand aan het reanimeren is op een persoon welke duidelijk al langer overleden is dan zal ik hem  dat zeker laten weten.
Maar (en hier zijn er al mee overgevallen) met de bovenste quote ga je ver buiten je vakgebied, waarin je vergeet dat jij met je uniform en mogelijk ook houding indruk maakt op mensen in een stressvolle situatie. Als de agent het zegt zal het wel zo zijn. Een burger hulpverlener zal op dat moment stoppen, en jou niet bevragen of jij wel degene bent die iemand dood mag verklaren. Je vergeet even welke uitwerking jij hebt als jij aankomt omdat je al jaren gewend bent mensen instructies te geven, en die dienen ze op te volgen PUNT. Dus als jij zegt "stop er maar mee want die man is overleden" zal iemand ook stoppen. en je kunt 10.000 jaar ervaring hebben, maar die ene keer dat je er naast zat kan het wel een mensenleven kosten.....
Ik heb even en woordje dik gedrukt want kennelijk begrijp je mijn citaat niet.

Het komt nog wel eens voor dat de scheidslijn tussen een melding reanimatie en lijkvinding nogal dun wordt. Zeker als de melder (begrijpelijk) in paniek is. Soms komt een melding binnen als reanimatie en is het duidelijk een lijkvinding, en soms kom je ter plaatse bij een lijkvinding en wordt het opeens toch een reanimatie.

Ik heb het in PM reeds toegelicht aan een ander forumlid, ik zal dit zeker niet "zomaar" zeggen bij een reanimatie. In 99,9% van de gevallen laat ik mensen gewoon door gaan, maar als het lichaam in staat van ontbinding verkeerd mag ik volgens mij best benoemen dat een poging tot reanimeren weinig zin meer heeft.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1355 Gepost op: 25 mei 2013, 13:49:27
Maar (en hier zijn er al mee overgevallen) met de bovenste quote ga je ver buiten je vakgebied, waarin je vergeet dat jij met je uniform en mogelijk ook houding indruk maakt op mensen in een stressvolle situatie. Als de agent het zegt zal het wel zo zijn. Een burger hulpverlener zal op dat moment stoppen, en jou niet bevragen of jij wel degene bent die iemand dood mag verklaren. Je vergeet even welke uitwerking jij hebt als jij aankomt omdat je al jaren gewend bent mensen instructies te geven, en die dienen ze op te volgen PUNT. Dus als jij zegt "stop er maar mee want die man is overleden" zal iemand ook stoppen. en je kunt 10.000 jaar ervaring hebben, maar die ene keer dat je er naast zat kan het wel een mensenleven kosten.....

Ik heb even en woordje dik gedrukt want kennelijk begrijp je mijn citaat niet.

Het komt nog wel eens voor dat de scheidslijn tussen een melding reanimatie en lijkvinding nogal dun wordt. Zeker als de melder (begrijpelijk) in paniek is. Soms komt een melding binnen als reanimatie en is het duidelijk een lijkvinding, en soms kom je ter plaatse bij een lijkvinding en wordt het opeens toch een reanimatie.

Ik heb het in PM reeds toegelicht aan een ander forumlid, ik zal dit zeker niet "zomaar" zeggen bij een reanimatie. In 99,9% van de gevallen laat ik mensen gewoon door gaan, maar als het lichaam in staat van ontbinding verkeerd mag ik volgens mij best benoemen dat een poging tot reanimeren weinig zin meer heeft.

Toevallig weet ik dat dat andere forumlid roerend met Red eens was.


JV39

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #1356 Gepost op: 25 mei 2013, 14:23:29
Citaat
Ik heb even en woordje dik gedrukt want kennelijk begrijp je mijn citaat niet.

Laat ik dan ook even een stukje dik drukken  ;)

Als jij mij de definitie van "lang" kunt geven dan denk ik dat heel wat boeken herschreven kunnen worden.
Maar zoals in mijn topic start gevraagd....is dat ook lang?
Een lijk in staat van ontbinding....ja dat is lang hoewel het hier ook weer relatief is. Een lijk in een droge koude omgeving zal later in staat van ontbinding gaan verkeren (zichtbaar) dan een lijk in een warme vochtige omgeving....dus wat is lang.

Ik was op zoek naar de nuance die je nu aanbrengt. In 99,9% van de gevallen gewoon doorgaan.

Probeer ook hier rekening te houden met je publiek. Dit is na inschrijving een forum dat voor iedereen toegankelijk is, voor je het weet gaan mensen handelen naar aanleiding van wat hier staat. In veel gevallen hoop ik dat dat positief is, maar die negatieve uitzondering (lees, een collega van je die bij een renanimatie uitkomt en dit gelezen hebbende aangeeft maar te stoppen omdat hij DENKT dat hij dat mag beslissen) kan soms levens bedreigend zijn.

Grt
JP


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1357 Gepost op: 25 mei 2013, 14:34:58
In een warme, vochtige omgeving kan het ontbindingsproces eerder in gang treden dan gemiddeld. 10 x borstcompressie tot de maden uit de neusgaten komen, 2 x beademen tot de strontvliegen in de luchtpijp zitten.


guest13155

  • Gast
Reactie #1358 Gepost op: 25 mei 2013, 14:47:45
In een warme, vochtige omgeving kan het ontbindingsproces eerder in gang treden dan gemiddeld. 10 x borstcompressie tot de maden uit de neusgaten komen, 2 x beademen tot de strontvliegen in de luchtpijp zitten.

I rest mij case  98uiye

Schaam je!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #1359 Gepost op: 25 mei 2013, 14:57:26
I rest mij case  98uiye

Schaam je!

Nee