Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257375 keer)

0 gebruikers (en 57 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #1380 Gepost op: 16 april 2014, 10:38:21
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1258739 date=1397598832
Als er al meer dan voldoende hulpverleners zijn is er geen reden om binnen te stappen, in zekere maten is het zelfs respectloos naar het slachtoffer en familie om dat wel te doen. Iemand is op zijn meest kwetsbare moment van zijn leven en de kans dat hij/zij niet meer gered kan worden is groot, dan kun je ze op zijn minst wat privacy gunnen. Als er in de straat al ambulances, politie auto's  en brandweer auto's staan dan zijn er meer dan genoeg mensen om een infuuszak vast te houden. Aanbieden is niet altijd goed, alleen als het nog daadwerkelijk nut heeft is het goed. Twee ambulances hebben voldoende handen voor een reanimatie, anders hadden ze er 3 gestuurd. De enige reden om politie en brandweer te sturen is om snel BLS op te kunnen starten voordat de ambulance er is, niet om daarna nog infuuszakken vast te houden. Prima dat ze het doen, maar daarvoor zijn ze niet gealarmeerd en jij (en ik) als burger ook niet. Als de brandweer ook met 6 man binnenstapt terwijl de ambulancedienst al bezig is dan mogen die  brandweermannen ook wel eens nadenken over wat daar precies het nut van is op dat moment. Dat is ook niet hoe ik het ken. Ik heb het 1x gezien dat de brandweer 30 seconden na de ambulance aan kwam. Toen is alleen de bevelvoerder met de ambulance mensen mee naar binnen gelopen, de 5 andere bleven netjes in hun auto wachten, een minuut later liep de bevelvoerder weer naar buiten, stapte in de tankautospuit en die reed weer naar de kazerne en dat vind ik een prima aanpak.
Wel eens een reanimatie meegemaakt? Onlangs was er nog een reanimatie in Den Haag waarbij er 2,5 uur lang gereanimeerd is door politie, brandweer en ambulance. Vaak is het treintje maken en doorgaan tot er gestopt moet worden. Kortom, alle handjes zijn dan welkom
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1381 Gepost op: 16 april 2014, 10:41:47
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1258739 date=1397598832
Twee ambulances hebben voldoende handen voor een reanimatie, anders hadden ze er 3 gestuurd. De enige reden om politie en brandweer te sturen is om snel BLS op te kunnen starten voordat de ambulance er is, niet om daarna nog infuuszakken vast te houden.
Wel eens bij een reanimatie geweest? In theorie is het inderdaad mogelijk om met twee ambulances een reanimatie uit te voeren. In de praktijk blijkt regelmatig (lees: bij ons altijd) dat het op prijs wordt gesteld als de massage door een ander (politie/brandweer) gedaan wordt zodat de medewerkers van de ambulancedienst zich volledig kunnen concentreren op de overige handelingen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1382 Gepost op: 16 april 2014, 10:53:50
Citaat van: Red link=msg=1258814 date=1397637707
Wel eens bij een reanimatie geweest? .

Ja, maar dat doet totaal niet ter zaken.

Ik zeg ook niet dat hulp aanbieden verkeerd is. Ik zeg dat altijd hulp aanbieden niet altijd goed is.
Als er al veel ander hulpverleners zijn is er geen enkele reden om ook nog jou hulp aan te bieden. Net als het voorbeeld wat ik aanhaalde van die brandweer bevelvoerder die alleen naar binnen liep om te kijken of hulp nodig was en de andere 5 buiten bleven wachten. Dat is volgens mij een heel goede manier. Als je buiten al ziet dat er veel andere hulp is, dan kun je als burger best buiten blijven wachten. Dat is wat ik schreef, maar blijkbaar niet wat jullie lezen...


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #1383 Gepost op: 16 april 2014, 11:12:24
Citaat van: kaasje link=msg=1258813 date=1397637501
Wel eens een reanimatie meegemaakt? Onlangs was er nog een reanimatie in Den Haag waarbij er 2,5 uur lang gereanimeerd is door politie, brandweer en ambulance. Vaak is het treintje maken en doorgaan tot er gestopt moet worden. Kortom, alle handjes zijn dan welkom

2,5 uur reanimeren  :o :o ?? Dat lijkt me eerlijk gezegd stug...
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1384 Gepost op: 16 april 2014, 12:39:04
Hier wordt eigenlijk meteen na aankomst van de ambulance de LUCAS geplaatst die de massage overneemt. Dat scheelt al heel wat handjes die nodig zijn.

En verder ben ik het met ir. Auditor eens. Als er al zoveel mensen in de woning aanwezig zijn (2 ambulances, brandweer, e.d.) lijkt het mij ook niet meer dan nodig dan gewoon weer lekker naar huis te gaan. Ze zullen het prima redden, tenzij je een arts bent maar dan is het weer een  heel ander verhaal.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1385 Gepost op: 16 april 2014, 16:33:37
Citaat van: owning31 link=msg=1258860 date=1397644744
Hier wordt eigenlijk meteen na aankomst van de ambulance de LUCAS geplaatst die de massage overneemt. Dat scheelt al heel wat handjes die nodig zijn.

En verder ben ik het met ir. Auditor eens. Als er al zoveel mensen in de woning aanwezig zijn (2 ambulances, brandweer, e.d.) lijkt het mij ook niet meer dan nodig dan gewoon weer lekker naar huis te gaan. Ze zullen het prima redden, tenzij je een arts bent maar dan is het weer een  heel ander verhaal.

Als arts kan ik niet zo veel toevoegen hoor. Als ik al 2 gele bussen zie staan loop ik ook gewoon door. Als het leven alleen nog gered kan worden door artsen moeten ze gewoon vlot naar het ziekenhuis rijden. Daar staan nl. de spullen die de artsen nodig hebben.
Arts  www.alphalog.nl


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #1386 Gepost op: 17 april 2014, 14:52:49
Citaat van: kaasje link=msg=1258813 date=1397637501
Wel eens een reanimatie meegemaakt? Onlangs was er nog een reanimatie in Den Haag waarbij er 2,5 uur lang gereanimeerd is door politie, brandweer en ambulance. Vaak is het treintje maken en doorgaan tot er gestopt moet worden. Kortom, alle handjes zijn dan welkom

Geen enkel normaal denkende ambupleeg reanimeert 2,5 uur. In het ziekenhuis ligt de max al op zo'n 60 minuten. Na een half uur al reanimerend naar het ziekenhuis is wel een optie, maar 2,5 uur doorgaan...?
Langste wat ik tot nu toe heb meegemaakt is aankomst op de Cardio Opvangkamer na 45 minuten rea +10 minuten transporttijd.
Arts  www.alphalog.nl


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #1387 Gepost op: 17 april 2014, 15:40:04
Ik heb zelf 1x een melding gehad van een reanimatie, toevallig in de buurt dus meteen heen gegaan.

Tp. bleek het om een café met bovenwoning te gaan, aan de deur stond een huilende moeder die mij vertelde dat ik naar boven moest, boven aangekomen hoorde ik een kind huilen. De vader (die boven aanwezig was) sprak ik aan wie ik was en waarvoor ik kwam. Hij vertelde mij (gelukkig) dat het om hun kindje ging, maar die was juist toen ik boven kwam weer bijgekomen. Omdat het boven nogal klein was (met alle respect warm en muf rook), stelde ik voor met het kind op de arm naar beneden te gaan. Beneden aangekomen kwamen de ambulances de bocht om, de chauffeur van de eerste ambulance meteen doorgegeven dat het geen reanimatie meer was, deze chauffeur vertelde dit ook aan de 2de ambulance die tp kwam (gevold door 2x politie).
Ambulance personeel is naar binnen gelopen om vader, moeder en slachtoffertje op te vangen, ik ben hierbij buiten gebleven.. Politie was ook weer snel weg, omdat ze geen kermis attractie wilde maken. Die waren net weg en kwam een personenwagen voor gereden, 2 dames die ook de melding hebben gehad, netjes gezegd dat alles onder controle is en dat zij niet meer nodig waren. Na nog even 5 minuten gewacht te hebben ben ik weer de auto ingegaan en weer weggereden.
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #1388 Gepost op: 17 april 2014, 16:29:38
Citaat van: NicoHeerlen link=msg=1259250 date=1397742004
Ik heb zelf 1x een melding gehad van een reanimatie, toevallig in de buurt dus meteen heen gegaan.

Tp. bleek het om een café met bovenwoning te gaan, aan de deur stond een huilende moeder die mij vertelde dat ik naar boven moest, boven aangekomen hoorde ik een kind huilen. De vader (die boven aanwezig was) sprak ik aan wie ik was en waarvoor ik kwam. Hij vertelde mij (gelukkig) dat het om hun kindje ging, maar die was juist toen ik boven kwam weer bijgekomen. Omdat het boven nogal klein was (met alle respect warm en muf rook), stelde ik voor met het kind op de arm naar beneden te gaan. Beneden aangekomen kwamen de ambulances de bocht om, de chauffeur van de eerste ambulance meteen doorgegeven dat het geen reanimatie meer was, deze chauffeur vertelde dit ook aan de 2de ambulance die tp kwam (gevold door 2x politie).
Ambulance personeel is naar binnen gelopen om vader, moeder en slachtoffertje op te vangen, ik ben hierbij buiten gebleven.. Politie was ook weer snel weg, omdat ze geen kermis attractie wilde maken. Die waren net weg en kwam een personenwagen voor gereden, 2 dames die ook de melding hebben gehad, netjes gezegd dat alles onder controle is en dat zij niet meer nodig waren. Na nog even 5 minuten gewacht te hebben ben ik weer de auto ingegaan en weer weggereden.

hallo Nico,

Nu ben ik even nieuwsgierig naar de tijden van aankomst...
Heb jij misschien een idee hoeveel minuten het heeft geduurd voordat alles ter plaatsen was?
(het is te begrijpen als je dat niet meer weet omdat alles in een roes gaat, maar als je het toevallig nog wel weet...)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #1389 Gepost op: 17 april 2014, 16:34:07
Citaat van: thetwin84 link=msg=1259265 date=1397744978
hallo Nico,

Nu ben ik even nieuwsgierig naar de tijden van aankomst...
Heb jij misschien een idee hoeveel minuten het heeft geduurd voordat alles ter plaatsen was?
(het is te begrijpen als je dat niet meer weet omdat alles in een roes gaat, maar als je het toevallig nog wel weet...)

De Ambulance post was niet zo ver van het adres.. dus ik schat rond de 5 minuten, ik was toevallig in de auto en dichtbij, dus was er binnen een minuutje of 1 - 1,5...

Nu moet ik ook zeggen dat ze extra door hebben gereden daar het een kind betrof (hoorde dat toevallig de ambu chauffeurs tegen mekaar zeggen).
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.