Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 257801 keer)

0 gebruikers (en 65 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #270 Gepost op: 2 januari 2013, 23:16:30
Als iemand agenten en burgerhulpverleners de deur wijst en rustig ambulance afwacht. Kan die iemand dan vervolgd worden voor een of ander strafbaar feit?

Ja, onthouden van noodzakelijke eerste hulp.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #271 Gepost op: 2 januari 2013, 23:20:18
Dat is geen dilemma.
Ik heb al eens eerder geschreven hoe ik over deze insteek denk. Schrijf liever ondubbelzinnig Nederlands dan dergelijke vaagheden. Op een forum wel zo helder en het voorkomt miscommunicatie :).

Ik ben geen helderziende, die in de toekomst kan zien, ik probeer me zo goed mogelijk, in een paar minuten, voor te bereiden
Ik weet niet wat me wachten staat, ik weet dat ik mijn best ga doen en voor de rest, laat ik het over me heen komen.
Misschien verstar ik, misschien loop ik gillend weg, misschien gebruiken omstanders me als boksbal zien


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #272 Gepost op: 2 januari 2013, 23:33:00
Wat is er eigenlijk zo controversieel aan grondrechten van burgers, privacy, bewaken van het medisch beroepsgeheim of pleiten dat terminale patienten/ hoogbejaarde zieke mensen recht hebben om menswaardig te mogen sterven i.p.v. dit AED circus te hoeven meemaken.

je het het over ALLE patienten
ook mensen met nog een mooie levens verwachting
wij mogen die mensen niet behandelen volgens jou
wij zijn niet geschikt

EHBO behandelt per definitie helemaal geen patienten. Ik heb vaker gezegd dat ik geen enkel probleem heb met deze vorm van hulpverlening buiten op straat. Ik heb moeite met de inzet op huisadressen. Mensen vragen om medische hulp aan de ambulancedienst en ze krijgen leken over de vloer.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #273 Gepost op: 2 januari 2013, 23:46:40
EHBO behandelt per definitie helemaal geen patienten. Ik heb vaker gezegd dat ik geen enkel probleem heb met deze vorm van hulpverlening buiten op straat. Ik heb moeite met de inzet op huisadressen. Mensen vragen om medische hulp aan de ambulancedienst en ze krijgen leken over de vloer.
omdat die juist in de directe omgeving zitten
aanrijd tijd ambu is al snel 8 tot 10 minuten
de oproepen die ik gehad heb zat ik op 2 minuten max
dat was binnens huis
en de mensen waren blij dat we er waren
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #274 Gepost op: 2 januari 2013, 23:48:41
Ik ben nu al een tijd de verschillende discussies aan het volgen en ik met stijgende verbazing kijk ik naar het verloop ervan.

Niemand kan om het feit heen dat het soms goed kan zijn om kritisch te kijken naar de dingen die we doen. Toch slaat men hier naar mijn mening door.

Ik denk dat iedereen het eens is met de stelling dat bij een reanimatie z.s.m. de reanimatie dient te worden opgestart en de AED dient te worden aangesloten. Een delay in het opstarten van de reanimatie zal de uitkomst alleen maar doen verslechteren.

Er moet dus zo snel mogelijk hulp komen. In de praktijk blijkt dat vaak de politie te zijn. De blauwe broeders in deze regio zijn goed getraind in het reanimeren en gebruik van de AED. Wij gebruiken ze daarnaast ook vaak voor hand- en spandiensten naast het daawerkelijk reanimeren en ze zijn vaak genoeg hard nodig.
Sterker nog, een hoop oud agenten zijn inmiddels in ACH en AVP functies werkzaam binnen de ambulancezorg  0098

Natuurlijk kan men hierdoor in situaties terecht komen dat de politie op strafbare feiten stuit. Vervelend, maar waar draait het nou eigenlijk om? Willen we het slachtoffer nog een kans geven of niet?! En de mensen dien echt wat te verbergen hebben die verslepen het slachtoffer zelf wel naar buiten voor de hulpdiensten te plaatsen zijn. En ja, dat gebeurt echt......

Wat je wel soms ziet is dat ongeveer het halve korps op de melding afkomt, dat kan je als centralist en als eenheid ter plaatse ook indammen. Als ik vind dat we genoeg hulptroepen hebben dan laat ik dat weten en verzoek de rest van de agenten weer weg te gaan.

Kortom de politie is, in het geval van een reanimatie een welkome aanvulling. Zeker als first responder.

Nog een opmerking over de burgerhulpverlening mbt AEDalert etc... Je kan het nooit helemaal voorkomen, maar als we op de meldkamer (MKA) door beginnen te krijgen dat de uitgezette melding reanimatie een terminale patiënt betreft annuleren we de melding. Het komt overigens ook niet vaak voor dat we niet van te voren weten dat het een reanimatie betreft van een terminaal persoon, meestal komt dat heel snel in de melding naar voren.
In onze regio alarmeren we ook niet voor bijvoorbeeld kinder- en traumatische reanimaties.

Maar goed, dit is even een korte versie van mijn gedachtes over het onderwerp. Ik wil ook nog wel even meegeven dat ik vind dat sommigen hier onvoldoende oog lijken te hebben voor de praktische problemen in de praktijk. Ook de manier van discussieren begint mij wat tegen te staan, wellicht is het gewoon om te prikkelen maar het schiet zijn doel voorbij.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #275 Gepost op: 2 januari 2013, 23:50:29
omdat die juist in de directe omgeving zitten
aanrijd tijd ambu is al snel 8 tot 10 minuten
de oproepen die ik gehad heb zat ik op 2 minuten max
dat was binnens huis
en de mensen waren blij dat we er waren

Dat klopt, de meeste mensen zijn erg blij dat je er bent. Dat is ook helemaal niet het punt van discussie.
Het punt is dat er ook mensen zijn die niet blij zijn en dat mensen die wel blij waren met jou helemaal niet blij geweest waren als niet jij maar 1 of andere ramptoerist was gekomen. Dat probleem moet opgelost worden. Zodat als hartslagNu iemand stuurt, we met meer zekerheid kunnen zeggen dat mensen blij zijn.

Nog een opmerking over de burgerhulpverlening mbt AEDalert etc... Je kan het nooit helemaal voorkomen, maar als we op de meldkamer (MKA) door beginnen te krijgen dat de uitgezette melding reanimatie een terminale patiënt betreft annuleren we de melding. Het komt overigens ook niet vaak voor dat we niet van te voren weten dat het een reanimatie betreft van een terminaal persoon, meestal komt dat heel snel in de melding naar voren.
In onze regio alarmeren we ook niet voor bijvoorbeeld kinder- en traumatische reanimaties.

Ambulances, brandweer, politie kun je annuleren, burgers met een SMS niet.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #276 Gepost op: 2 januari 2013, 23:53:34
wat betreft de reanimatie van ouderen en terminale patiënten. Er ligt natuurlijk ook een belangrijke taak bij de huisarts in het begeleiden en voorbereiden op het onvermijdelijke. Uitleg over wat er komen gaat, een Niet reanimatie verklaring, enz enz kunnen er toe bijdragen dat mensen niet in blinde paniek de ambulancemeldkamer opbellen wanneer iemand komt te overlijden.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #277 Gepost op: 2 januari 2013, 23:54:38
Ambulances, brandweer, politie kun je annuleren, burgers met een SMS niet.
Dat is NIET waar. Wij annuleren wel!! (Ze krijgen een annulerings sms, kan natuurlijk niet garanderen dat ze doorjakkeren naar het adres).
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #278 Gepost op: 2 januari 2013, 23:56:05
wat betreft de reanimatie van ouderen en terminale patiënten. Er ligt natuurlijk ook een belangrijke taak bij de huisarts in het begeleiden en voorbereiden op het onvermijdelijke. Uitleg over wat er komen gaat, een Niet reanimatie verklaring, enz enz kunnen er toe bijdragen dat mensen niet in blinde paniek de ambulancemeldkamer opbellen wanneer iemand komt te overlijden.

Klopt, maar de meldkamer en hartslagNu moeten vangnetten hebben voor als iemand toch belt. Je kunt dan niet stellen "eigen schuld had je maar niet moeten bellen" Natuurlijk kun je het niet waterdicht voorkomen. Maar nu wordt er blijkbaar niks aan gedaan.

Of misschien belt een toevallige bezoeker wel, waarna een minuut later de partner binnen komt en volkomen nuchter die melding weer kan annuleren. Dan zijn die burgers alleen al wel onderweg.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #279 Gepost op: 2 januari 2013, 23:56:19
mijn vader was terminaal
ik heb gewacht met bellen tot de dood ingetreden was , en niet naar 112 maar naar de huisarts

mag aan nemen dat 99% van dit soort gevallen hetzelfde handeld
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl