Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258326 keer)

0 gebruikers (en 68 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #620 Gepost op: 7 januari 2013, 17:06:56
Ik vraag me in zekere zin af of dit iets is wat vaak zal gebeuren. Naar mijn mening zijn de mensen die bij de burgerhulpverlening zitten mensen die dit doen om andere te helpen en het zal ze niet zo zeer uitmaken hoe het bankstel staat bij de buurvrouw. Ik kan er natuurlijk volledig naast zitten maar ik heb het idee dat de burgerhulpverleners niet echt mensen zijn die de bedoelingen hebben om de privacy van andere te schenden

In feite zeg je dat artsen, verpleegkundigen en al het personeel werkzaam in de gezondheidszorg deze neiging wel hebben en dat ze daarom een handtekening moeten zetten m.b.t. geheimhouding of zelfs d.m.v. wetgeving gebonden zijn aan een beroepsgeheim.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #621 Gepost op: 7 januari 2013, 17:38:46
In feite zeg je dat artsen, verpleegkundigen en al het personeel werkzaam in de gezondheidszorg deze neiging wel hebben en dat ze daarom een handtekening moeten zetten m.b.t. geheimhouding of zelfs d.m.v. wetgeving gebonden zijn aan een beroepsgeheim.
Zo lees ik de opmerking niet hoor. Wat u nu doet is de stelling omdraaien, en dat klopt niet.

Een kat is een dier met een staart en vier poten. Is elk dier met een staart en vier poten automatisch een kat?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #622 Gepost op: 7 januari 2013, 17:59:09
Zo lees ik de opmerking niet hoor. Wat u nu doet is de stelling omdraaien, en dat klopt niet.

Een kat is een dier met een staart en vier poten. Is elk dier met een staart en vier poten automatisch een kat?

Wat klopt er wel aan dat burgerhulpverleners er iedere keer mee weg komen door lastige vragen waar men geen antwoord op heeft te ontwijken?

De luchtige opmerking dat burgerhulpverleners mensen zijn die zich inzetten voor andere mensen en zich daarom niet snel schuldig maken aan het schenden van privacy is een slap argument.

Op dit forum waar zoveel burgerhulpverleners, instructeurs en politiemensen actief zijn moet het toch een koud kunstje zijn om een helder antwoord te geven?

De vraag is simpel: Waarom mag de burgerhulpverlener in opdracht van de RAV bij iemand in huis komen tijdens dit soort medische spoedsituaties zonder enige waarborg omtrent een geheimhoudingsplicht terwijl de huisarts of verpleegkundige gebonden is aan beroepsgeheim?


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #623 Gepost op: 7 januari 2013, 18:05:09
zou bedoel ik de opmerking niet maar ik begrijp je argument waarom een arts wel en een burger niet terwijl ze bij een reanimatie bijna het zelfde doen.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #624 Gepost op: 7 januari 2013, 18:18:01
In feite zeg je dat artsen, verpleegkundigen en al het personeel werkzaam in de gezondheidszorg deze neiging wel hebben en dat ze daarom een handtekening moeten zetten m.b.t. geheimhouding of zelfs d.m.v. wetgeving gebonden zijn aan een beroepsgeheim.

weer lekker bezig 024
mensen woorden in de mond leggen die ze niet uitgesproken hebben

wij als burgerhulpverleners hebben zeker NIET de intensie om de was van een ander op straat te gooien
we gaan op een melding af om iemand te helpen, en niet om te zien wat iemand in huis heeft
ik heb daar niet eens de tijd voor om dat te bekijken, omdat ik druk ben met het slachtoffer
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #625 Gepost op: 7 januari 2013, 18:36:04
weer lekker bezig 024
mensen woorden in de mond leggen die ze niet uitgesproken hebben

wij als burgerhulpverleners hebben zeker NIET de intensie om de was van een ander op straat te gooien
we gaan op een melding af om iemand te helpen, en niet om te zien wat iemand in huis heeft
ik heb daar niet eens de tijd voor om dat te bekijken, omdat ik druk ben met het slachtoffer

Ik ben heel lekker bezig en blijf ook nog wel even bezig tot ik een antwoord heb gekregen op mijn vraag.

Waarom hebben artsen en verpleegkundigen een beroepsgeheim? In hoeverre is er nog sprake van deze door de wetgever gewenste bescherming van patienten-privacy als de ambulancedienst burgers de woonhuizen van de patient binnen stuurt? Moet heel Nederland het doen met de beste bedoelingen van een verontwaardigde EHBO-er?
Moeten artsen en verpleegkundigen die veel waarde hechten aan het beroepsgeheim genoegen nemen met het feit dat alles valt en staat bij de intenties van burgerhulpverleners?

Waarom moet de huisarts of verpleegkundige zich verantwoorden bij de tuchtrechter, terwijl de burgerhulpverlener exact hetzelfde in de kroeg kan bespreken.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #626 Gepost op: 7 januari 2013, 18:40:41
Ik ben heel lekker bezig en blijf ook nog wel even bezig tot ik een antwoord heb gekregen op mijn vraag.

Waarom hebben artsen en verpleegkundigen een beroepsgeheim? In hoeverre is er nog sprake van deze door de wetgever gewenste bescherming van patienten-privacy als de ambulancedienst burgers de woonhuizen van de patient binnen stuurt? Moet heel Nederland het doen met de beste bedoelingen van een verontwaardigde EHBO-er?
Moeten artsen en verpleegkundigen die veel waarde hechten aan het beroepsgeheim genoegen nemen met het feit dat alles valt en staat bij de intenties van burgerhulpverleners?

Waarom moet de huisarts of verpleegkundige zich verantwoorden bij de tuchtrechter, terwijl de burgerhulpverlener exact hetzelfde in de kroeg kan bespreken.

leg die vraag eens bij de wetgever
die heeft tenslotte ook bepaald dat wij als burgerhulpverleners op een melding af mogen gaan
en een huis binnen treden om een reanimatie te starten

dus loop niet elke keer een hulpverlener af te zeiken
maar ga eens lekker tegen de wetgever aanzeiken, die is verantwoordelijk lijkt mij
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #627 Gepost op: 7 januari 2013, 18:45:07
simpel omdat de artsen en verpleegkundigen een beroep hebben in de zorg, en daaraan gekoppeld een beroepsgeheim.

Zou de simpelste oplossing niet zijn om als centralist tegen de melder van de reanimatie aan te geven cq vragen dat er een burgerhulpverlener wordt ingeroepen. Al zal het aan de andere kant ook gaan zaligmakende oplossing zijn ivm de emotie en hektiek van de situatie

Of een sticker op de deur wanneer burgerhulpverleners niet gewenst zijn, zoals bij colpateurs.

Ik vraag me af of er wel een probleem is bij de burgers? Zijn hier klachten over geweest (dat burgers hulp binnenshuis hebben verleent bij een reanimatie), is er onderzoek naar gedaan of het uberhaupt wel als probleem wordt gezien?


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #628 Gepost op: 7 januari 2013, 18:45:21
ik denk dat de reden ervoor is dat ze een keer een grens hebben getrokken bij het beroepsgeheim want anders kan je door blijven gaan tot een lerares niet meer mag vertellen dat piet vaak een snotneus heeft. Ook het verschil tussen de ehbo-er (die een cursus van rond de 30 uur heeft gehad) en een arts (die een opleiding van rustig 10 jaar heeft) zal erin meespelen.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #629 Gepost op: 7 januari 2013, 18:47:29
leg die vraag eens bij de wetgever
die heeft tenslotte ook bepaald dat wij als burgerhulpverleners op een melding af mogen gaan
en een huis binnen treden om een reanimatie te starten

dus loop niet elke keer een hulpverlener af te zeiken
maar ga eens lekker tegen de wetgever aanzeiken, die is verantwoordelijk lijkt mij

De wetgever heeft in het geheel niet bepaald dat jij binnen mag, dat mag als jij binnen gelaten wordt door de bewoner. Het AED alert heeft geen juridische waarde.
Aangezien de voordeur meestal open staat tijdens een reanimatie (op verzoek van de meldkamer) wordt dit wel eens vergeten te vragen.
Arts  www.alphalog.nl