Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258208 keer)

0 gebruikers (en 70 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #700 Gepost op: 8 januari 2013, 11:24:57
024 duidelijke taal. Mee eens. Ik vind het een goed systeem, maar het mag van mij functioneren met vrijwillig aangemelde verpleegkundigen en artsen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #701 Gepost op: 8 januari 2013, 11:40:09
Ik kwam bij de ESC een conferentie paper tegen over dit soort projecten, paper uit 2004

ESC-ERC recommendations for the use of automated external defibirllators (AED's) in Europe

Daarin zegen ze over de training aan leken: AED training zou ongeveer 4 uur moeten duren, BLS training (dus zonder de aed) 3 a 4 uur.
Dus BLS met AED zou toch wel een hele dag moeten duren voor leken. Stuk langer dus dan 2 uur in het buurthuis....

Overigens gaan ze redelijk in op dit onderwerp en stippen ze ook aan de AED's door first responders zoals brandweer en politie ingezet kunnen worden maar stellen daar wel extra eisen aan opleiding. Burger AED inzetten zien ze meer als iets dat bijvoorbeeld hoort binnen een BHV organisatie waarbij een sportschool bijvoorbeeld een AED bij de bali heeft en de interne BHV'ers die gebruiken bij problemen op de sportschool.

Projecten als hartslagNu lijken niet gesteund te worden door het paper omdat ze er van uit gaan dat de first responders met een AED afkomstig zijn vanuit een of andere hulpverlenings organisatie (brandweer politie, EMS) en hogere opleiding genoten hebben en meer met hulpverlening bezig zijn dan de gemiddelde burger.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #702 Gepost op: 8 januari 2013, 11:53:08
Ik kwam bij de ESC een conferentie paper tegen over dit soort projecten, paper uit 2004

ESC-ERC recommendations for the use of automated external defibirllators (AED's) in Europe

Daarin zegen ze over de training aan leken: AED training zou ongeveer 4 uur moeten duren, BLS training (dus zonder de aed) 3 a 4 uur.
Dus BLS met AED zou toch wel een hele dag moeten duren voor leken. Stuk langer dus dan 2 uur in het buurthuis....

Overigens gaan ze redelijk in op dit onderwerp en stippen ze ook aan de AED's door first responders zoals brandweer en politie ingezet kunnen worden maar stellen daar wel extra eisen aan opleiding. Burger AED inzetten zien ze meer als iets dat bijvoorbeeld hoort binnen een BHV organisatie waarbij een sportschool bijvoorbeeld een AED bij de bali heeft en de interne BHV'ers die gebruiken bij problemen op de sportschool.

Projecten als hartslagNu lijken niet gesteund te worden door het paper omdat ze er van uit gaan dat de first responders met een AED afkomstig zijn vanuit een of andere hulpverlenings organisatie (brandweer politie, EMS) en hogere opleiding genoten hebben en meer met hulpverlening bezig zijn dan de gemiddelde burger.

Helemaal mee eens.

Een AED cursus voor de burger heeft als doel om een beetje bekend te raken met de AED. Als men in een sportschool, op het station of in een openbare gelegenheid is waar een AED hangt weet men ongeveer hoe de AED werkt als er iemand getroffen wordt door een hartstilstand. De burgers zonder deze cursus kunnen en mogen dezelfde hulp verlenen met de AED. Deze groep burgers zal er iets langer over doen omdat ze eerst de sticker met gebruiksaanwijzing moeten lezen.

Het is nimmer de bedoeling geweest dat het als de basis van een nieuwe vorm van een uitrukkende medische hulpdienst bij reanimaties zou moeten gaan dienen, niet buiten op straat en al helemaal niet naar huisadressen.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #703 Gepost op: 8 januari 2013, 12:32:37
Ik reken het iedere Nederlander aan die de schouders op haalt over ambulances die de 15 minuten norm niet halen. Het is een schande dat we de onderzoeksredactie van RTL nodig hebben om de vinger aan de pols te houden. 83% scoren als het gaat om te laat aankomen bij spoedmeldingen gaat helemaal nergens meer over. Als bureaucraten van de RAV dan nog durven te beweren dat dat het risico van de burger is als men op het platteland gaat wonen begrijp ik niet dat er nog iemand genoegen mee neemt. We leven in Nederland, niet in Zimbabwe.

Het is opmerkelijk dat wij in Nederland het heel normaal vinden dat een organisatie met minder dan 30.000 hulpverleners (De Brandweer) in een medische noodsituatie sneller te plaatse is/wordt verwacht,  dan professionele vertegenwoordigers van de medische wereld, waarvan er alleen al meer dan 120.000 verpleegkundigen en artsen zijn...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #704 Gepost op: 8 januari 2013, 12:36:07
Het is opmerkelijk dat wij in Nederland het heel normaal vinden dat een organisatie met minder dan 30.000 hulpverleners (De Brandweer) in een medische noodsituatie sneller te plaatse is/wordt verwacht,  dan professionele vertegenwoordigers van de medische wereld, waarvan er alleen al meer dan 120.000 verpleegkundigen en artsen zijn...
Maar degene daarvan die mobiel en bereikbaar zijn, dat zijn er maar een stuk of 6000.... ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #705 Gepost op: 8 januari 2013, 12:42:06
Maar degene daarvan die mobiel en bereikbaar zijn, dat zijn er maar een stuk of 6000.... ;)

Misschien mogen ze wel de mobiele telefoons lenen van al die burgerhulpverleners  ;)


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #706 Gepost op: 8 januari 2013, 13:48:43
Misschien mogen ze wel de mobiele telefoons lenen van al die burgerhulpverleners  ;)


Hihi, waarschijnlijk gaat het daar om de mensen die kunnen reageren;) Als ik als verpleegkundige aan het werk ben in het ziekenhuis zal mijn werkgever het niet waarderen als ik reageer op een AED-Alert.

In de thuiszorg is dit misschien een ander verhaal maar daar is het gebied soms zo groot...

Dus als 'prof' heeft het alleen zin in de thuissituatie. Gelukkig hebben we dan nog de onregelmatige werktijden zodat er tijdens kantoortijden ook mensen kunnen ingrijpen :P


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #707 Gepost op: 8 januari 2013, 13:53:18

Hihi, waarschijnlijk gaat het daar om de mensen die kunnen reageren;) Als ik als verpleegkundige aan het werk ben in het ziekenhuis zal mijn werkgever het niet waarderen als ik reageer op een AED-Alert.

In de thuiszorg is dit misschien een ander verhaal maar daar is het gebied soms zo groot...

Dus als 'prof' heeft het alleen zin in de thuissituatie. Gelukkig hebben we dan nog de onregelmatige werktijden zodat er tijdens kantoortijden ook mensen kunnen ingrijpen :P

Dacht je dat de eigenaar van een bouwbedrijf het kan waarderen als zijn bouwvakkers van de steiger af springen omdat ze SMS gekregen hebben van de ambulancedienst?


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #708 Gepost op: 8 januari 2013, 13:59:58
Dacht je dat de eigenaar van een bouwbedrijf het kan waarderen als zijn bouwvakkers van de steiger af springen omdat ze SMS gekregen hebben van de ambulancedienst?

Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat zou zitten met de brandweer... Daar heb je met de vrijwillige brandweer het zelfde idee...
Ik weet dat er in bepaalde delen in Engeland vanuit de ambulancedienst daar ook vrijwilligers zijn. Maar deze hebben een auto, kleding, opleiding e.d. van de ambulance dienst.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #709 Gepost op: 8 januari 2013, 14:06:05
Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat zou zitten met de brandweer... Daar heb je met de vrijwillige brandweer het zelfde idee...


Inderdaad, het verschil tussen een brand blussen of mensen het verpleegtehuis in te bonjouren. Ik zeg altijd dat het verschil in de nuance zit.