Assistentie ambulance bij reanimatie

Auteur Topic: Assistentie ambulance bij reanimatie  (gelezen 258110 keer)

0 gebruikers (en 53 gasten bekijken dit topic.

owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #730 Gepost op: 8 januari 2013, 22:37:34
Ik ben het zeker weten met je eens dat hartslagnu de boel beter moet controleren heb nooit anders gezegd. Het is fijn voor de ambulance dienst en het slachtoffer dat ze dan hulp krijgen en assistentie krijgen van iemand hier toe echt in staat is. Mijn opmerking over het gbv sloeg meer op het dat de mensen van de burgerhulpverlening naar binnen lopen als er 2 ambulances staan


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #731 Gepost op: 8 januari 2013, 22:55:56
Ik heb de uitzending bekeken, en ik vind het een indrukwekkende documentaire.

Ik ben BLS-AED instructeur, en ik vertel mijn cursisten, dat de kans op op een goede kwaliteit van leven, klein is.
Ik vertel ze ook dat de kans op overleven minder wordt, naar mate leeftijd hoger wordt.

Laten we er, anno 2013 voor zorgen, dat de hele keten betrokken wordt, dat de wens van de betrokkene gerespecteerd wordt.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #732 Gepost op: 8 januari 2013, 23:11:22
Zeker,

overigens vind ik de niet reanimatie penning eigenlijk geen goede oplossing.
Ook voor oudere mensen kan die beslissing niet makkelijk zijn. Maar het lijkt me, dat als je hem gemaakt hebt daar vrede mee hebt.
Echter een penning gaan dragen is toch wel weer een hele stap verder. Persoonlijk zou ik helemaal niet iedere keer als ik mezelf omkleed, dat ding willen zien en dus geconfronteerd met mijn eigen toekomstige dood worden. Er vrede mee hebben is 1 ding, er constant mee geconfronteerd worden is iets anders.

Helaas heb ik er eigenlijk ook geen idee voor hoe je dat zou kunnen oplossen.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #733 Gepost op: 8 januari 2013, 23:12:14
Als ik een sms krijg voor een reanimatie dan zal ik daar zeker op af gaan, mits ik daartoe in staat ben
niet thuis, wel thuis maar met alcohol op, dan zal ik zeker niet gaan, dat vind ik zelf niet verantwoord
ga ik wel dan ben ik meestal de 1e en zal de reanimatie beginnen indien nodig
heb ook oproepen gehad waar het so nog bij kennis was, en een geval suiker
begin ik met de reanimatie, en de familie s er op tegen om dat het so terminaal is, dan zal ik er accuut mee stoppen
ook als ik al begonnen ben , en ik ontdek de niet reanimeren penning, dan zal ik stoppen om de wens te respecteren
helaas zal die niet altijd zichtbaar zijn, kleding, in de nek, verzin er nog een paar

ben ik niet de 1e,2e,3e dan ga ik alsnog naar binnen om over te nemen , 2 minuten regel
dat alles tot de ambu ter plaatse is
kom ik aan op de plaats waar de oproep voor is , en er staan ambu en politie, dan draai ik om en ga naar huis
op dat moment heb ik daar niets meer te zoeken
ben ik wel binnen en dan komt de ambu, ga ik nog niet weg
er is altijd nog het moment dan het personeel alles klaar moet maken
als ze alles klaar hebben en het overnemen ga ik naar buiten
ook dan heb ik daar niets meer te zoeken, tenzij ze vragen of ik nog even kan blijven om te assisteren als infuuspaal

rotte appels heb je overal, en in elke beroeps sector
ik vraag alleen om niet alle burgers over 1 kam te scheren, dat we geen van allen deugen en er niets van bakken
ik doe niet voor niets , en met mij vele, de EHBO opleiding en herhalingen
dat doen wij om mensen naar beste kunnen te helpen
natuurlijk lukt niet elke reanimatie, dat weet ik ook wel
maar als er ook maar 1 wel geholpen is door een reanimatie van een burger dan ben ik al blij
dan weet ik, we doen het niet voor niks, er is een kans

just my 2 cents
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #734 Gepost op: 8 januari 2013, 23:20:55

rotte appels heb je overal, en in elke beroeps sector
ik vraag alleen om niet alle burgers over 1 kam te scheren, dat we geen van allen deugen en er niets van bakken
ik doe niet voor niets , en met mij vele, de EHBO opleiding en herhalingen
dat doen wij om mensen naar beste kunnen te helpen
natuurlijk lukt niet elke reanimatie, dat weet ik ook wel
maar als er ook maar 1 wel geholpen is door een reanimatie van een burger dan ben ik al blij
dan weet ik, we doen het niet voor niks, er is een kans

just my 2 cents

Zeker, overal zitten rotte appels, en overal probeer je die er tussen uit te vissen, behalve bij.....
Wij zouden toch gewoon zonder problemen in het systeem blijven voor dat kleine kansje dat we mensen kunnen geven?
Wij worden er niets slechter van, de slachtoffers gaan er alleen op vooruit doordat het niveau en betrouwbaarheid van hulpverleners stijgt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #735 Gepost op: 9 januari 2013, 00:04:18
Zeker, overal zitten rotte appels, en overal probeer je die er tussen uit te vissen, behalve bij.....


de professionele zorg. De rotte appels zijn daar de mensen die niets kunnen en gaan leiding  geven aan vakbekwame mensen.

Of bedoelde je dat niet?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #736 Gepost op: 9 januari 2013, 00:11:48
de professionele zorg. De rotte appels zijn daar de mensen die niets kunnen en gaan leiding  geven aan vakbekwame mensen.

Of bedoelde je dat niet?

nee ik bedoelde het specifieker, burgerhulpverlening


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #737 Gepost op: 9 januari 2013, 00:18:08
nee ik bedoelde het specifieker, burgerhulpverlening

Dat ben ik met je eens, ik bedoelde het ook specifieker maar daar hebben het we nog wel eens over in een ander topic. Ik begin me hier goed thuis te voelen en een genuanceerd topic over managers lijkt me wel een uitdaging. Politiemanagers en brandweermanagers doe ik er gratis bij.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #738 Gepost op: 9 januari 2013, 02:10:30
De slechte prognose bij gereanimeerden heb ik op de AED-cursus meegekregen, zij het een paar procent optimistischer...
Ik begrijp nog niet helemaal wat de rol van de arts is in de prognose...

Laat ik in deze gevoelige ethische kwestie maar een cru voorbeeld gebruiken, dat werkt soms goed  998765

  • Als een gewond dier gevonden wordt gaat het al dan niet met de dierenambulance naar een dierenarts toe. De veterinair kiest dan voor behandelen of een spuitje.
  • Als een terminale patient zieltogend op straat wordt aangetroffen, gaat de patient naar het ziekenhuis waar de artsen kiezen voor een passende (palliatieve) behandeling, in overleg met (zo mogelijk) patient, familie en behandelende artsen.
  • Na een reanimatie door leken gaat een slachtoffer ook naar het ziekenhuis...Het is dan toch aan de behandelend artsen om een prognose op te stellen, en te kiezen voor behandelen of niet?

Met andere woorden, als er (relatief) veel mensen met een (te) slechte kwaliteit van leven na een reanimatie in een verpleeghuis terechtkomen, dan ligt dat toch aan de regels die de artsen hanteren? Wordt er in ziekenhuizen te weinig gekozen voor de optie: "We geven de familie nog even de gelegenheid afscheid te nemen?" en teveel voor de optie "We hebben al die behandelcodes niet voor niets in de computer gezet".

Ik realiseer me overigens dat dit een heel zware belasting is voor artsen.  98uiye Persoonlijk heb ik al moeite met het euthaniseren van een door de kat aangevreten muis.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #739 Gepost op: 9 januari 2013, 02:47:25
de professionele zorg. De rotte appels zijn daar de mensen die niets kunnen en gaan leiding  geven aan vakbekwame mensen.

Of bedoelde je dat niet?
Een beetje een teleurstellende sneer richting leidinggevenden. Al zal je het gezien de rest van je reacties vast sarcastisch bedoelen.  ;)
Of moet ik nog even verwijzen naar deze top arts?  998765
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.