Schietincidenten Politie 2013

Auteur Topic: Schietincidenten Politie 2013  (gelezen 68605 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #110 Gepost op: 24 juli 2013, 13:07:18
Citaat van: Arie link=msg=1185689 date=1374663255
Alleen jammer dat dit soort filmpjes steevast vergezeld gaan van dom (vooringenomen) commentaar van de maker, zo lijkt het wel...
Achja ik ben er aan gewend geraakt zeker in Rotterdam  :o
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #111 Gepost op: 25 juli 2013, 09:39:09
Citaat van: Arie link=msg=1185689 date=1374663255
Alleen jammer dat dit soort filmpjes steevast vergezeld gaan van dom (vooringenomen) commentaar van de maker, zo lijkt het wel...

Wat voor dom vooringenomen commentaar heb jij dan gehoord? "wacht ff..ze gaan hem zo slaan"? Doel je daar op? of op gewoon commentaar van burgers die dit soort procedures niet kennen (90% van de bevolking)? Misschien ben jij meer vooringenomen dan de filmer.... !


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #112 Gepost op: 25 juli 2013, 10:02:29
Citaat van: DKAG link=msg=1185932 date=1374737949
Wat voor dom vooringenomen commentaar heb jij dan gehoord? "wacht ff..ze gaan hem zo slaan"? Doel je daar op? of op gewoon commentaar van burgers die dit soort procedures niet kennen (90% van de bevolking)? Misschien ben jij meer vooringenomen dan de filmer.... !
Dat van dat slaan is niet zo vooringenomen eigenlijk. We hebben in de eenheid Rotterdam al de stempel cowboys van Nederlands politie korps bij de inwoners.
Ene kant kan je dat positief opvatten andere kant niet.  :-\ Maar zijn taalgebruik maakt al het een en ander duidelijk......... maarja ach doet niemand kwaad.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #113 Gepost op: 25 juli 2013, 10:15:25
Citaat van: DKAG link=msg=1185932 date=1374737949
Wat voor dom vooringenomen commentaar heb jij dan gehoord? "wacht ff..ze gaan hem zo slaan"? Doel je daar op? of op gewoon commentaar van burgers die dit soort procedures niet kennen (90% van de bevolking)? Misschien ben jij meer vooringenomen dan de filmer.... !

Je haalt de bewuste zinsnede nota bene zelf aan! Namelijk zijn geblaat dat de politie de verdachte wel even te grazen zal nemen.

Ik baseer mijn commentaar namelijk, in tegenstelling tot jouw beschuldiging, op wat ik waarneem.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #114 Gepost op: 25 juli 2013, 10:17:31
Citaat van: MisterQ link=msg=1185942 date=1374739349
Dat van dat slaan is niet zo vooringenomen eigenlijk. We hebben in de eenheid Rotterdam al de stempel cowboys van Nederlands politie korps bij de inwoners.
Ene kant kan je dat positief opvatten andere kant niet.  :-\ Maar zijn taalgebruik maakt al het een en ander duidelijk......... maarja ach doet niemand kwaad.

Dan is dat toch vooringenomen? Dat is toch hetzelfde als een filmpje van een wandelende Marokkaan laten zien en roepen 'kijk, kijk, die gaat zometeen dat handtasje jatten van dat oude vrouwtje'. Dan valt toch ook iedereen - terecht - over mij heen als ik zo'n filmpje online knal?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #115 Gepost op: 25 juli 2013, 10:29:45
Citaat van: Arie link=msg=1185945 date=1374740251
Dan is dat toch vooringenomen? Dat is toch hetzelfde als een filmpje van een wandelende Marokkaan laten zien en roepen 'kijk, kijk, die gaat zometeen dat handtasje jatten van dat oude vrouwtje'. Dan valt toch ook iedereen - terecht - over mij heen als ik zo'n filmpje online knal?


Die voorbeeld met de wandelende Marokkaan is een voorzet voor leeg doel voor een standaard opmerking. Laat ik dat maar niet doen. Maar je hebt gelijk.
wat ik probeer te zeggen dat een deel van de Rotterdamse inwoners heeft een beeld van de politie Rotterdam gekregen dat ze een harde aanpak niet schuwen (proportioneel of niet). De filmer heeft
waarschijnlijk dat beeld voor zich. Het is opmerkelijk hoe rustig deze man word geboeid. Meestal gaat het in een geval van een niet mee werkende verdachte zeker bij een BTGV
gepaard met wat geweld. Ik ken genoeg collega's die hem het asfalt van dichtbij hadden laten inspecteren aangezien hij debiel gedrag vertoond.

Voor de rest is het een keurige aanhouding. Die vrouw mag van geluk spreken dat ze met een DHV wagen is afgevoerd en niet met een ambulance.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #116 Gepost op: 19 augustus 2013, 14:25:22
Gevangene vlucht bij tandartsbezoek

Om een gevluchte gevangenen tot stoppen te dwingen, heeft een medewerker van de justitiële dienst Vervoer en Ondersteuning een schot gelost in het centrum van Hardenberg.

De gevangene bezocht onder bewaking de tandarts in de Overijsselse stad toen hij ervandoor ging. Op het Wilhelminaplein schoot de justitiemedewerker. Of de vluchtende man daarvan schrok en stopte is nog niet bekend. Hij is wél overmeesterd en weer in de boeien geslagen.

www.rtlnieuws.nl / ANP

Redelijk uniek, een medewerker van Justitie die z'n vuurwapen gebruikt.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #117 Gepost op: 19 augustus 2013, 15:08:12
Citaat van: Jerommeke link=msg=1193284 date=1376915122
Gevangene vlucht bij tandartsbezoek

Om een gevluchte gevangenen tot stoppen te dwingen, heeft een medewerker van de justitiële dienst Vervoer en Ondersteuning een schot gelost in het centrum van Hardenberg.

De gevangene bezocht onder bewaking de tandarts in de Overijsselse stad toen hij ervandoor ging. Op het Wilhelminaplein schoot de justitiemedewerker. Of de vluchtende man daarvan schrok en stopte is nog niet bekend. Hij is wél overmeesterd en weer in de boeien geslagen.

www.rtlnieuws.nl / ANP

Redelijk uniek, een medewerker van Justitie die z'n vuurwapen gebruikt.
inderdaad, volgens mij pas de 2e keer (in ieder geval dat ik ervan gehoord heb)

Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1182502 date=1373536186
Wellis waar geen politie dit keer, maar personeel van DJI.

 
p2kflex
11:45:11 11-07-13-ALPHA-arrestant ontsnapt uit ziekenhuis, waarschuwingsschot gelost door bewaking Justitie. lokatie BM Fokkemalaan. meer info via DJI
0736090Politie Veiligheidsregio Utrecht (Persinfo)
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #118 Gepost op: 20 augustus 2013, 16:53:48
Citaat van: PietjePuk link=msg=1151067 date=1366097197
Arrestatieteam schiet bij inval man in been
Laatste update: 16-04-2013 | 09:02
http://www.politie.nl/nieuws/2013/april/16/arrestatieteam-schiet-bij-inval-man-in-been.html

Onderzoek naar schietincident in Assen afgerond

http://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@161303/onderzoek/
15 augustus 2013 - Arrondissementsparket Noord-Nederland

Geen strafvervolging tegen lid van aanhoudingseenheid

Het rijksrechercheonderzoek naar een schietincident in Assen op 16 april 2013 is afgerond. Hierbij werd een man in zijn been geschoten door een lid van de aanhoudingsondersteuningseenheid (AOE). Tegen het lid van de AOE wordt geen strafvervolging ingesteld. Het OM concludeert na onderzoek door de Rijksrecherche dat de AOE'er zich in een noodweersituatie bevond en dat er sprake is van rechtmatig politieoptreden.

Melding bij de meldkamer
Op 15 april 2013 ontvangt de meldkamer een melding van een vrouw uit een woning dat zij bedreigd zou zijn door een daar aanwezige man. Uit de politiesystemen wordt opgemaakt dat de bewoner in bezit is van een wapenvergunning. De uniformdienst gaat ter plaatse om polshoogte te nemen. Dan blijkt dat de vrouw met een bijl is bedreigd en een andere in de woning aanwezige man met een vuurwapen is bedreigd. Deze informatie heeft er toe geleid dat de hoofdofficier van justitie en de eenheidsleiding van de politie toestemming hebben gegeven voor de inzet van een aanhoudingsondersteuningseenheid om verdachte aan te houden.

Situatie ter plaatse
De AOE komt ter plaatse en gaat over tot aanhouding. Onder het roepen van ‘politie' forceert de AOE de voordeur en gaat de woning binnen. Een van de teamleden van AOE loopt voorop en wordt geconfronteerd met verdachte. Deze staat op ongeveer een tot anderhalve meter afstand van de AOE'er en houdt een bijl boven zijn hoofd. Het snijgedeelte van de bijl is gericht op de AOE'er. Deze ziet dat verdachte agressief is en de bijl nog hoger boven zijn hoofd tilt. Om de directe bedreiging tegen hem en zijn collega's te stoppen vuurt de AOE'er een schot af op het linker bovenbeen van de man.

Beoordeling door het Openbaar Ministerie Noord-Nederland
De AOE'er kon en moest er van uitgaan dat er sprake was van een verdachte die vuurwapens in bezit had en in zijn directe nabijheid. Uit de verklaring van de AOE'er blijkt dat deze primair handelde uit verdediging tegen de aanval en aldus uit noodweer handelde. Het OM concludeert op basis van het uitgevoerde onderzoek door de Rijksrecherche en op basis van het advies van de *adviescommissie politieel vuurwapengebruik, dat de agent zich in een noodweersituatie bevond en dat er sprake is van rechtmatig politieoptreden.

*De Adviescommissie politieel vuurwapengebruik adviseert over de afdoening van onderzoeken naar politieel vuurwapengebruik waarbij daadwerkelijk geschoten is en waarnaar door de Rijksrecherche onderzoek is verricht. Deze advisering is verplicht. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om andere schietincidenten facultatief voor te leggen aan de commissie. Kijk voor meer informatie op de Aanwijzing handelswijze bij geweldsaanwending (politie)ambtenaar
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #119 Gepost op: 20 augustus 2013, 17:20:42
Citaat van: enrico1972 link=msg=1125219 date=1359967088
Man gewond na achtervolging politie
Laatste update: 04-02-2013 | 03:51

Duiven
In de nacht van zondag 3 op maandag 4 februari heeft de politie op de Rivierweg in Duiven tijdens een achtervolging geschoten op een auto.


Hierbij raakte één inzittende, een man gewond. Hij is overgebracht naar het ziekenhuis voor behandeling. Eén persoon is aangehouden. De precieze aanleiding van de achtervolging en toedracht van het incident zijn op dit moment nog niet duidelijk. De politie is een onderzoek gestart.

BRON: http://www.politie.nl/nieuws/2013/februari/4/02-man-gewond-na-schietincident.html

Agent vervolgd na schietincident in Duiven

http://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@161272/agent-vervolgd/
7 augustus 2013 - Arrondissementsparket Oost-Nederland

Het Openbaar Ministerie vervolgt een agent van de politie-eenheid Oost-Nederland, die in februari 2013 op een wegrijdende auto schoot en daarbij een inzittende raakte. Na onderzoek door de Rijksrecherche concludeert het OM dat de agent niet heeft voldaan aan de ambtsinstructie en onrechtmatig geweld heeft aangewend.

In de nacht van zondag 3 februari op maandag 4 februari 2013 willen twee agenten van de politie-eenheid Oost-Nederland de bestuurder van een auto controleren op de N813 richting Zevenaar. De bestuurder van de auto, met nog twee passagiers erin, onttrekt zich aan deze controle. Op de Rivierweg in Duiven krijgen de agenten hulp van twee andere surveillanceauto's van de eenheid. Hier wordt door de drie  politieauto's een blokkade op de weg gezet. De bestuurder ontwijkt ook deze blokkade en rijdt langs de slagbomen het terrein van de AVR in Duiven op.

Op het bedrijventerrein wordt de auto alsnog door één van de surveillanceauto's tot stoppen gedwongen. Ook een andere politieauto komt het terrein op.
Op enig moment benaderen meerdere politieagenten de auto. Eén  agent ziet het silhouet van een collega, maar verkeert in de veronderstelling dat het één van de inzittenden van de auto is. De agent roept in de richting van het silhouet dat hij moet gaan liggen. Als dit niet gebeurt, lost de agent een waarschuwingsschot, waarop zijn collega zich in de berm laat vallen.

De gebeurtenissen volgen elkaar dan snel op. De bestuurder van de auto rijdt weg. Een derde  agent ziet een verband tussen de schoten die hij hoort en het neervallen van het silhouet. Hij besluit twee keer te schieten op de achterband van de wegrijdende auto.
Ook de agent, die eerder het waarschuwingsschot loste, schiet meerdere keren op de wegrijdende auto. Eén van de inzittenden loopt door een schot een verwonding aan de rug op.  Deze persoon heeft aangifte gedaan van het feit dat de politie op hem heeft geschoten. Bij de auto werden zeven schotbeschadigingen aangetroffen.

De Rijksrecherche heeft het gebruik van het dienstwapen onderzocht. Hieruit is gebleken dat het letsel van de inzittende is veroorzaakt door een kogel afkomstig uit het wapen van de agent die als eerste een waarschuwingsschot loste. Hij heeft in totaal zeven schoten gelost, waaronder het waarschuwingsschot.

Conclusie van het OM is dat de agent door te schieten niet heeft voldaan aan de ambtsinstructie. Er was geen sprake van noodweer of van een situatie waarbij vuurwapengebruik vereist was om iemand aan te houden. Het Openbaar Ministerie heeft daarom besloten om hem te vervolgen teneinde ook het oordeel van de rechter hierover te verkrijgen.

De agent die twee keer op de wegrijdende auto heeft geschoten, wordt niet vervolgd. Hij was in de onjuiste veronderstelling dat het waarschuwingsschot afkomstig was van één van de inzittenden van de auto. Ook legde hij een verband tussen het schot en het neervallen van de collega, van wie slechts een silhouet zichtbaar was. Hij wilde vervolgens de vluchtende auto laten stoppen en schoot daarom op de auto. Dit vuurwapengebruik is zorgvuldig en proportioneel en voldoet zowel aan de Politiewet als aan de Ambtsinstructie. Deze zaak wordt daarom geseponeerd.
Samen sterk in de hulpverlening!