Nou Uppie, deze reacties geven eigenlijk het grote verschil al aan.
Bij een EHBO-vereniging volg je je lessen, gewoon gezellig, kun je eveneens diverse opleidingen volgen (dit kan overigens ook bij de commerciele bedrijven), kun je je eveneens inzetten voor de diverse evenementen en kun je er zo uitgebreid "in" zitten als je zelf wilt laten gebeuren.
Bij het Rode Kruis kun je ook gewoon je lessen tegen normale betaling volgen, zij geven namelijk ook de gewone reguliere lessen die je bij een EHBO-vereniging kunt krijgen.
Het "echte" (vergeef me mijn woordkeuze) Rode Kruis DOORLEEF je. Het is een gevoel. Er zijn vele mensen met het Rode-Kruis-gevoel, compleet met grondbeginselen etc. die hierin veel voldoening vinden. Niet iedereen wil dit echter.
Je zult dus bij jezelf moeten nagaan naar welke meerwaarde je op zoek bent.
Aanvulling: de verenigingsEHBO-er hoeft niet perse iets te 'hebben' met het Rode Kruis om te voldoen aan de standaard voor toetreding SIGMA-team.
Persoonlijk heb ik helemaal niets met het Rode Kruis. Door mijn bijdrage binnen het SIGMA-team heb ik echter wel heel veel met het Rode Kruis te maken. Soms merk je dat verschil in gevoel... in de beleving van een hulpverlening. Ik kan en wil je niet gaan aangeven wat beter is. Zoals ik al aangaf: het is een persoonlijk gevoel.