Meerwaarde lidmaatschap rode kruis

Auteur Topic: Meerwaarde lidmaatschap rode kruis  (gelezen 5491 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Uppie

• Gast
Gepost op: 31 maart 2005, 16:21:52
Ha forumgenoten,

Ik ben BHV-er, dus de cursus BHV gevolgd. Deze mag ik op kosten van de baas uitbreiden met EHBO.

Nu kan ik dit diploma wel halen bij een ehbo vereniging, maar wat zou in dit geval de meerwaarde zijn om lid te worden bij een rode kruis vereniging?

In neem aan dat ik daar ook EHBO lessen kan volgen? en bijhouden?  Maar wat is de meerwaarde?

Groeten
Uppie

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2005, 18:54:55
het rode kruis betaald je ehbo diploma en de her. lessen
de tegen prestatie is dat je dan voor het rode kruis inzetten gaat draaien...

oftewel, bij evenementen medische zorg gaat verlenen.

je kan diverse extra opleidingen doen bij het rode kruis.
het verschild nog wel eens per afdeling...
b.v.

dan kan je bij het rode kruis je pakket nog uitbreiden.
om een cursis opvang en verzorging te doen.
dan wordt er van je verwacht dat je bij calimiteiten ingezet kan worden om mensen op te vangen en lichte verwondingen te verzorgen..

en als je helemaal de smaak het te pakken kan je ook nog bij het SIGMA...
een pittige opleiding van anderhalfjaar met stage op de ambu..
dan wordt er van je verwacht dat je
24 uur per dag 7 dagen in de week en 365 dagen in het jaar beschikbaar bent.
je wordt dan gealameerd door het MKA d.m.v. pieper.

veel meerwaarde heb je niet....als je nu je ehbo dipl. haald bij een ehbo vereniging of bij het rode kruis.
ja mag in de bijde gevallen het zelfde doen...

alleen het rode kruis is wat actiever in calimiteiten enzo...

mensen die nog een aanvulling hebben???

Kanarie

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2005, 19:41:10
Aanvulling ;) :
Het Rode Kruis heeft bepaalde grondslagen. Die moet je altijd in je achterhoofd houden als je voor het Rode Kruis een inzet draait.
In de praktijk merk je er niet zoveel van, want alle hulpverleners moeten natuurlijk een "professionele houding" hebben, maar ik zou zeggen; lees ze eens door.
http://www.rodekruis.nl/over/overons_index.phtml?rubriek=grondbeginselen
Bij het Rode Kruis sta je ergens voor en ben je onderdeel van een wereldwijde organisatie. Verder sluit ik me in de verschillen aan bij wat Gerrie al heeft gezegd.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2005, 22:24:34
Als lid van een EHBO vereniging mag je ook bij de SIGMA, hoewel de voorkeur naar het Rode Kruis uitgaat, maar de vooropleiding is hetzelfde.

Christian

7194

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2005, 22:56:50
Hier niet hoor. Je moet lid zijn van het rode kruis. Anders dikke pech voor je  ::)

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #5 Gepost op: 1 april 2005, 07:15:32
Gerard,

natuurlijk moet je lid zijn van Het NRK voor de Sigma. :-X
Maar dat wil niets zeggen, het is puur voor de verzekering en allerhande zaken.
Je mag je echter als ehbo'r rustig bij de sigma aanmelden en als je voldoet aan de eisen die voor iedereen worden gesteld, dan mag je ook zeker meedoen.

Voor de rest kan ik me ook alleen maar aansluiten bij de vorige 2 sprekers

Arjan ;)
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 1 april 2005, 08:17:28
natuurlijk moet je lid zijn van Het NRK voor de Sigma. :-X
Maar dat wil niets zeggen, het is puur voor de verzekering en allerhande zaken.
Arjan ;)
EHBO'ers die bij de SIGMA willen worden geregistreerd als zijnde lid van de GNK en zijn geen vrijwilliger van het Rode Kruis.

Gerrie,

Wat je vergeet is dat je door de verscheidenheid aan opleidingen die je binnen het Rode Kruis kunt volgen, vaardigheden en kennis in huis hebt die wel degelijk een meerwaarde heeft voor jou EH verlening.

Door je cursus rolstoelvervoer weet je dat je achteruit een stoep af moet .... Zonder die cursus zou het wel eens zou kunnen zijn dat je er proefondervindelijk achterkomt dat het zo gemoeten had.....

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #7 Gepost op: 1 april 2005, 11:28:28
Nou Uppie, deze reacties geven eigenlijk het grote verschil al aan.

Bij een EHBO-vereniging volg je je lessen, gewoon gezellig, kun je eveneens diverse opleidingen volgen (dit kan overigens ook bij de commerciele bedrijven), kun je je eveneens inzetten voor de diverse evenementen en kun je er zo uitgebreid "in" zitten als je zelf wilt laten gebeuren.

Bij het Rode Kruis kun je ook gewoon je lessen tegen normale betaling volgen, zij geven namelijk ook de gewone reguliere lessen die je bij een EHBO-vereniging kunt krijgen.
Het "echte" (vergeef me mijn woordkeuze) Rode Kruis DOORLEEF je. Het is een gevoel. Er zijn vele mensen met het Rode-Kruis-gevoel, compleet met grondbeginselen etc. die hierin veel voldoening vinden. Niet iedereen wil dit echter.

Je zult dus bij jezelf moeten nagaan naar welke meerwaarde je op zoek bent.

Aanvulling: de verenigingsEHBO-er hoeft niet perse iets te 'hebben' met het Rode Kruis om te voldoen aan de standaard voor toetreding SIGMA-team.
Persoonlijk heb ik helemaal niets met het Rode Kruis. Door mijn bijdrage binnen het SIGMA-team heb ik echter wel heel veel met het Rode Kruis te maken. Soms merk je dat verschil in gevoel... in de beleving van een hulpverlening. Ik kan en wil je niet gaan aangeven wat beter is. Zoals ik al aangaf: het is een persoonlijk gevoel.
 ;)

Uppie

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 1 april 2005, 13:00:55
Wat een reacties binnen 1 dagje! Leuk!

Mijn vraag komt voort uit de volgende situatie: Mn pa was toen ik 'n jaar of 10 was plv commandant bij een rode kruis korps + ambulancepleeg.  Dus vrij vroeg hoorde ik verhalen genoeg, en veel bij (grotere &kleinere) oefeningen geweest.

Nu heb ik op het bedrijf waar ik werk gevraagd om BHV + EHBO te volgen. Maar ik vindt dat net te weinig :)  Dus zat ik aan het rode kruis te denken, echter heb ik geen idee (meer) wat ik daar allemaal kan verwachten. Vandaar dus.

Ik ga hier in de buurt eens bij een RK-Huis langs, lijkt me zinvol.

Groeten
Uppie

Ps: zo'n 15 jaar terug is er bij de Naarden Vesting een grote oefening gehouden (Beatrix kwam toen ook nog kijken), iemand die daar toen nog bij is geweest?

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 1 april 2005, 13:12:04
Soms merk je dat verschil in gevoel... in de beleving van een hulpverlening. Ik kan en wil je niet gaan aangeven wat beter is. Zoals ik al aangaf: het is een persoonlijk gevoel.

Dat wordt helaas veel te vaak vergeten  ;D