Regio team Noodhulp Friesland

Auteur Topic: Regio team Noodhulp Friesland  (gelezen 22457 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #30 Gepost op: 4 januari 2013, 15:06:23
Het SIGMA zou in dezelfde kleding gaan lopen, alleen is men niet veel verder gekomen dan de kleuren geel en donkergroen.

Qua RK kleding is wel wel degelijk een standaard, maar de standaard is wel onderhevig aan wijzigingen in ervaring en leverancier. Het feit blijft dat het een grijze broek, witte polo en rode (fleece)trui en dito jas blijft. Eventueel de bodywarmer is ook rood. Alle andere zaken zijn voor zover ik weet niet standaard.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #31 Gepost op: 4 januari 2013, 16:03:32
Het Rode Kruis zal ergens aansluiting moeten vinden, op het gebied van sociale hulp valt voor het Rode Kruis nog maar weinig eer te behalen er zijn zat organisaties die daar veel beter op zijn ingesteld dan wij. Denk aan organisaties als de Zonnebloem ect.
Dan het Noodhulp en Sigma verhaal, met de komst van de GHOR zijn alle kansen voor het Rode Kruis voorbij... we worden al jaren niet meer beschouwd als een volwaardig partner en zeker hier in het Noorden nooit ingezet of opgeroepen!! Niet door het GHOR niet door Gemeentes ongeacht de convenante en andere afspraken!! (met uitzondering van oudjaars avond toen Sigma Leeuwarden werd opgeroepen, maar vervolgens niks mocht doen).
De enige tak van sport waarbij het Rode Kruis nog wel regelmatig ingezet wordt is bij Evenementen. Voor alle andere taakvelden heeft het Rode Kruis al lang geleden de boot gemist, en dat komt mede doordat men binnen het Rode Kruis te veel mensen op sleutelrol posities heeft zitten die daar al eeuwen zitten en maar niet willen veranderen...

goh dat klinkt wel heel erg zeg.... dat er geen rampen zijn waarbij je hebt moeten helpen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #32 Gepost op: 4 januari 2013, 16:16:02

Het niveau van bepaalde afdelingen in het land is al jaren qua niveau van hulpverlening om te huilen en het wordt tijd dat daar iets aan gedaan gaat worden dus als deze Janneke andere oplossingen heeft wordt het wellicht tijd om daar wat mee te doen.
Want het gaat haar steeds meer vrijwilligers kosten, mensen die er mee stoppen, mensen die overstappen naar particulieren organisaties.
Als je als Rode Kruis wil blijven mee doen in Nederland op welk gebied dan ook zul je moeten veranderen en zul je moeten mee participeren.
Je zult een manier moeten vinden om te verjongen, want er komt op deze manier binnen enkele tientallen jaren een eind aan het bestaan van het Rode Kruis. Slechts 7% van de vrijwilligers in Nederland is jonger dan 30.

Dus als iemand een beter idee heeft om de pilot invulling te geven, suggesties zijn altijd welkom, daar staan wij zeker voor open.

Dan nog even iets over kleding, het Rode Kruis kent geen verplichte kledingstijl, er is nergens ook maar iets vastgelegd over de keuze van de kleding. Niet in statuten, niet in reglementen. Vandaar dat wij gekozen hebben voor kleding met meer uitstraling dan de huidige modelloze broek, polo en zak vormige jassen die vaak veel te groot zijn.

Dan de reactie over het commercieel worden van het Rode Kruis over der rug van vrijwilligers?? verklaar je aub nader?
Erg kort door de bocht reactie zonder inhoudelijke argumenten?

Evenementenhulpverlening is volgens mij altijd al commercieel geweest, organisatoren van evenementen betalen toch aardig wat geld om het hulpverleners organisaties in te huren??

Als de kwaliteit laag is moet je investeren in opleidingen, een mooie jas maakt je geen betere hulpverlener. Als je zorgt dat de opleidingen bij alle afdelingen in het district omhoog gaan kun je echt het verschil maken.


Ik zie ook niet in hoe je met dit project vrijwilligers kunt werven. Als je een klein groepje (15 is klein) vrijwilligers hebt, waarmee je op hoog niveau wilt werken dan heb je ervaring nodig bij al die mensen. Dan kun je geen 5 mensen mee nemen met weinig tot geen ervaring.
Hoe wil je dan vrijwilligers werven?
Werf je er vrijwilligers mee, dan heeft een groot deel van je team weinig tot geen ervaring
wil je hoge kwaliteit hulpverlening geven, dan is er geen plek om veel nieuwe onervaren mensen mee te nemen.

Vergeet de 6e van de 7 grondbeginselen ook niet he.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #33 Gepost op: 4 januari 2013, 16:41:34
Voor de mensen die de grondbeginselen van het Rode Kruis niet kennen heb ik deze even opgezocht.


Citaat
Grondbeginselen

Het Rode Kruis is ontstaan uit het verlangen hulp te bieden, zonder onderscheid. Overal ter wereld handelt de organisatie volgens dezelfde zeven grondbeginselen:

Menslievendheid
Het Rode Kruis wil lijden van mensen voorkomen en verzachten, vanuit respect voor ieder mens. Het streeft naar tolerantie, vriendschap, en samenwerking, en naar blijvende vrede tussen mensen.


Onpartijdigheid
Mensen in de grootste nood worden door het Rode Kruis het eerst geholpen. Nationaliteit, ras, geloof, afkomst of politieke mening spelen bij deze keuze geen enkele rol.

Neutraliteit
Het Rode Kruis kiest bij conflicten geen partij. Het kiest altijd voor de slachtoffers, tot welke zijde zij ook behoren.


Onafhankelijkheid
Het Rode Kruis beslist onafhankelijk van de overheid, zodat het altijd volgens de Rode Kruisgrondbeginselen kan blijven werken.


Vrijwilligheid
Het Rode Kruis werkt met mensen die zich vrijwillig inzetten, en die niet uit zijn op persoonlijk gewin.

Eenheid
In ieder land kan er maar één Rode Kruis of Rode Halve Maanvereniging zijn. Deze staat open voor iedereen en is werkzaam in het hele land.


Algemeenheid
Het Rode Kruis is een wereldwijde organisatie. Alle nationale verenigingen zijn gelijkwaardig en helpen elkaar.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #34 Gepost op: 4 januari 2013, 17:51:36
Ik vind het princiepe van deze pilot een beetje vreemd overkomen.... Het lijkt er een beetje op of een voetbalvereniging heeft gevraagd om EHBO'ers van hogere kwaliteit dan de normale rode kruisers en dat een aantal SIGMA leden heeft gezegd: dat kunnen wij wel. En dat deze pilot om dat hele verzoek heen gebouwd is.

Het idee om een team te hebben wat beter geschoold is dan de normale rode kruis vrijwilliger is natuurlijk zo gek nog niet. Bijvoorbeeld hier in midden en west brabant kunnen hiervoor SIGMA leden ingezet worden. Deze mensen zijn lid van een normale afdeling en zullen voornamelijk bij hun eigen afdeling helpen, maar er kan tussen afdelingen onderling specifiek gevraagd worden om deze mensen. Mijn ervaring daar mee is dat je vaak aan 2 sigma leden op 10 normale ehbo'ers genoeg hebt. Dus een inzet waar alleen maar SIGMA leden zijn is vaak overbodig.

Hoe zit het met alle zaken van dit team behalve het team zelf? Welke voertuigen gebruiken ze? Welke verbindingsmiddelen (en roepnummers) gebruiken ze? Waar komen tenten vandaan die gebruikt worden? enz. enz.

En dan als laatste vraag komt natuurlijk altijd weer geld naar boven. Wat kost dit team? worden vrijwilligerskosten berekend? en hoeveel dan? En hoe verhoud zich dat alles tot de commerciële aanbieders?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #35 Gepost op: 4 januari 2013, 18:02:36
Daarnaast moet een "gewone" rode kruis afdeling toch wel in staat zijn om genoeg kwaliteit te leveren om een voetbal wedstrijd te voorzien van EHBO? Het is voetbal, geen motorrace met hoge risico's. Als afdelingen niet in staat zijn om dat met voldoende niveau aan te pakken zul je daar toch echt iets aan moeten doen. Anders ben je volgens mij gewoon echt gewoon een hobby aan het creëren voor een groepje van 15 onder de vlag van het rode kruis.


Kenny

  • vrijwilliger Rode Kruis, Pilot Regio Team Fryslân
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #36 Gepost op: 4 januari 2013, 18:02:50
Ik vind het princiepe van deze pilot een beetje vreemd overkomen.... Het lijkt er een beetje op of een voetbalvereniging heeft gevraagd om EHBO'ers van hogere kwaliteit dan de normale rode kruisers en dat een aantal SIGMA leden heeft gezegd: dat kunnen wij wel. En dat deze pilot om dat hele verzoek heen gebouwd is.

Het idee om een team te hebben wat beter geschoold is dan de normale rode kruis vrijwilliger is natuurlijk zo gek nog niet. Bijvoorbeeld hier in midden en west brabant kunnen hiervoor SIGMA leden ingezet worden. Deze mensen zijn lid van een normale afdeling en zullen voornamelijk bij hun eigen afdeling helpen, maar er kan tussen afdelingen onderling specifiek gevraagd worden om deze mensen. Mijn ervaring daar mee is dat je vaak aan 2 sigma leden op 10 normale ehbo'ers genoeg hebt. Dus een inzet waar alleen maar SIGMA leden zijn is vaak overbodig.

Hoe zit het met alle zaken van dit team behalve het team zelf? Welke voertuigen gebruiken ze? Welke verbindingsmiddelen (en roepnummers) gebruiken ze? Waar komen tenten vandaan die gebruikt worden? enz. enz.

En dan als laatste vraag komt natuurlijk altijd weer geld naar boven. Wat kost dit team? worden vrijwilligerskosten berekend? en hoeveel dan? En hoe verhoud zich dat alles tot de commerciële aanbieders?

Heel goed terechte vragen waar we graag antwoord op willen geven.
qua voertuigen en verbindingsmiddelen wordt er gewoon gebruik gemaakt van de standaard Rode Kruis materialen, deze worden gehuurd van het district, hier wordt ook gewoon voor betaald. Over de tent wordt morgen een vergadering gehouden en bekeken wat de opties zijn dus daar zal ik later vast nog wel eens op terugkomen. De vrijwilligers ontvangen zelf geen vergoeding zoals gewoonlijk is en de prijs is conform de richtlijnen die landelijk gelden. Dit houdt in dat wij op het moment goedkoper zijn dan andere commerciële aanbieders in deze regio. Wij willen ook niet de concurrentie aan met onze eigen Rode Kruis afdelingen, we gaan en willen ook dolgraag samenwerken op gebied van scholing en aantrekken van vrijwillgers!! Wat effectiever en efficiënter dan op het moment gebeurt.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en geheel mijn eigen mening en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #37 Gepost op: 4 januari 2013, 18:08:51


Het idee om een team te hebben wat beter geschoold is dan de normale rode kruis vrijwilliger is natuurlijk zo gek nog niet.

Ja en Nee, je moet mensen die meer willen en kunnen leren zeker de kans geven en het maximale uit mensen halen. Dat heeft ook alleen maar voordelen in de praktijk. Je moet er echter wel voor waken dat je niet een te groot onderscheid maakt tussen je vrijwilligers. Het mogen geen 2 verschillende groepen worden. Zorg gewoon dat de mensen die het willen en kunnen zich verder kunnen ontwikkelen en zorg voor een goede mix van je mensen op evenementen. Dat zorgt er voor dat iedereen op een hoger niveau gaat werken.


Kenny

  • vrijwilliger Rode Kruis, Pilot Regio Team Fryslân
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #38 Gepost op: 4 januari 2013, 18:13:12
Daarnaast moet een "gewone" rode kruis afdeling toch wel in staat zijn om genoeg kwaliteit te leveren om een voetbal wedstrijd te voorzien van EHBO? Het is voetbal, geen motorrace met hoge risico's. Als afdelingen niet in staat zijn om dat met voldoende niveau aan te pakken zul je daar toch echt iets aan moeten doen. Anders ben je volgens mij gewoon echt gewoon een hobby aan het creëren voor een groepje van 15 onder de vlag van het rode kruis.

Ik ben blij dat je daarover begint, antwoord is: blijkbaar niet!! Allereerst was er geen afdeling die blijkbaar de capaciteit had om iedere zaterdag vrijwilligers te leveren. Dus hier zijn we over na gaan denken, het is wellicht ook niet wenselijk om dit jaren lang te doen, daarom hebben we ervoor gekozen om mensen van de voetbalclub op te leiden met EHBO en ze de mogelijkheid te geven om met ons mee te draaien tijdens de diensten. Dus het creëeren van zelfredzaamheid maar tegelijk het dienen van een maatschappelijk doel.
Het is namelijk het doel om binnen één jaar voldoende mensen opgeleid te hebben dat ze hun eigen club structureel kunnen voorzien van EHBO-ers.

Het niveau van de afdelingen opschroeven is makkelijker gezegd dan gedaan, je hebt namelijk te maken met bestuurders en coördinatoren die bang zijn voor veranderingen en met mensen die al 10 tot 40 jaar zitten vast geroest in hun functie en echt niet willen weten van verandering. Ik kom zelf uit een afdeling, waar ik recent samen met 6 andere ben opgestapt die nauwelijks een BHV EHBO niveau halen. Wonddrukverband aanleggen is soms al lastig. Ik heb meer dan een jaar lang geroepen dat het niveau om te huilen is, van alles geprobeerd, aanvullende trainingen geprobeerd op het programma te krijgen maar zonder veel succes simpel weg omdat mensen bang zijn om hun positie te verliezen.

het is niets meer en minder dan een politiek spel op bestuurlijk niveau.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en geheel mijn eigen mening en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #39 Gepost op: 4 januari 2013, 18:14:59
Wij willen ook niet de concurrentie aan met onze eigen Rode Kruis afdelingen, we gaan en willen ook dolgraag samenwerken op gebied van scholing en aantrekken van vrijwillgers!! Wat effectiever en efficiënter dan op het moment gebeurt.

Maar dat doe je wel, je zegt letterlijk: we zijn beter en niet duurder!

daarnaast heb ik mijn twijfels over hoe jezelf afsplitsen samenscholing en vrijwilligers werven zou bevorderen.....