D.J.I voertuigen (boeven transport)

Auteur Topic: D.J.I voertuigen (boeven transport)  (gelezen 10953 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Gepost op: 1 april 2005, 21:41:22
Vraagje : Mogen voertuigen van de Dienst Justitele  inrichtingen , zonder Zwaailicht en sirene gebruik maken van een busbaan ??




Ron-Almere

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 1 april 2005, 21:49:07
De DJI heeft naast de ontheffingen welke de politie heeft ook nog van het Min.v.V&W diverse ontheffingen gekregen.

Dus het antwoord is ja men mag dit doen.


JeroenC

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #2 Gepost op: 16 april 2005, 14:04:12
Kleine aanvulling hierop. De boevenbusjes die je bedoelt zijn van DV&O (Dienst Vervoer en Ondersteuning). DV&O is een onderdeel van DJI (Dienst Justitiele Inrichtingen).


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 16 april 2005, 19:13:50
en de politie heeft ook van die busjes en die zijn niet van hun
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #4 Gepost op: 17 april 2005, 16:18:48
en de politie heeft ook van die busjes en die zijn niet van hun
Ik neem aan dat de arrestantenvervoerbusjes van de politie niet van justitie zijn? Dat klopt, want die zijn van de politie ;)
Wout


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 17 april 2005, 16:21:27
je snapt wat ik bedoel hoop ik  ;D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 9 november 2005, 20:37:53
De DJI heeft die busjes, de inrichtingen zelf hebben busjes, de politie heeft ze en de KMar heeft ze.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #7 Gepost op: 9 november 2005, 23:25:58
De DJI heeft die busjes, de inrichtingen zelf hebben busjes, de politie heeft ze en de KMar heeft ze.

wie heeft er eigenlijk NIET zo'n busje.....  ;D
greetz,  Enrique


Karim

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 9 november 2005, 23:32:17
Die gasten die in van die DV&O busjes arrestanten heen en weer rijden, hebben die dezelfde bevoegdheden als agenten (lees: kunnen die je iets maken als je je ze inhaald met 'n iets te hoge snelheid) ?


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #9 Gepost op: 10 november 2005, 01:21:30
Die gasten die in van die DV&O busjes arrestanten heen en weer rijden, hebben die dezelfde bevoegdheden als agenten (lees: kunnen die je iets maken als je je ze inhaald met 'n iets te hoge snelheid) ?

Naar ik aanneem is dat niet het geval.

De Dienst Vervoer & Ondersteuning is een justitie organisatie en hebben 3 hoofdtaken n.l. het vervoeren, beveiligen en ondersteunen.
Ze werken niet uitsluitend voor de dienst justitiele inrichtingen maar verzorgen ook andere bewakings en beveiligings taken bij andere (semi)overheden.
De V van vervoer als eerste is cruciaal in de organisatie.
Verdachten,vreemdelingen en afgestrafte gedetineerden worden door de transportgeleiders kriskras door het hele land gereden.
Zij halen en brengen mensen van en naar justitiele inrichtingen, rechtbanken, politiebureaus en tal van andere bestemmingen.
Het vervoer kent 3 gradaties,het Regulier Beveiligd Vervoer (RBV) richt zich vooral op de minste veiligheidsrisico's.
Voor agressieve en psychisch gestoorde gedetineerde wordt het Extra Beveiligd Vervoer (EBV) ingezet.
In uitzonderlijke gevallen, zoals bij mogelijke liquidatie of ontsnapping van de delinquent met hulp van buitenaf komt het Bijzonder Ondersteunings Team (BOT) in actie, deze beschikken over zwaar beveiligde voertuigen en voeren daarmee de Bijzondere BeveiligingsOpdrachten (BBO) uit.
Denk bijvoorbeeld aan die donkerblauwe of zwarte auto's met alleen een zwaailampje op het dak, niet te verwarren met soort gelijke auto's van de Dienst Koningklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB).
Afgelopen dagen was op televisie zichtbaar hoe Samier A  de rechtbank werd binnen gebracht in een donkere auto met getint glas gevolgd door een tweede.

Daarvoor worden de medewerkers van het DV&O intern door eigen docenten van het DV&O snel (aanvullend) opgeleid.
Zelfstandig of in samenwerking met het Opleidingsinstituut DJI verzorgen de docenten de verschillende beroeps opleidingen, voortgezette praktijkgerichte opleidingen en onderhoudstrainingen.
Centraal hierbij staan de fysieke training en het aanleren van praktische vaardigheden, zoals aanhoudings- en afweertechnieken, celbetreding, rijvaardigheid, bewakingstechnieken, vuurwapentraining en het omgaan met verbindingsmiddelen.

Uit bovenstaand blijkt dat zij een aantal taken van politie/justitie hebben overgenomen als het gaat om vervoeren, beveiligen en bewaken, maar aanhouden voor het rijden met te hoge snelheid zal aan de daarvoor bedoelde diensten worden over gelaten.

tekst is niet helemaal van mijzelf, deels komt uit de brochure van hoe kan het ook anders het DV&O.
Nemo me impune lacessit