Klopt wat je zegt en dit zal ook niet voor ieder zijn weggelegd. Wat ik er mee wil zeggen dat de er momenteel een wildgroei van BOA's is en de burger geen onderscheid weet wie wat nu doet. Vandaar de opmerking breng deze taken weer onder bij de nationale politie in de rang van surveillant of assistent. Een ieder die daarvoor in aanmerking kan / wil komen zou dan gewoon de selectieprocedure in moeten net zoals ieder andere diender en zal blijken wie geschikt is of niet. Je kan de lat dan net zo hoog leggen als je wilt als het gaat om kwaliteit. Voordeel is dat je deze medewerkers voor verschillende aandachtsgebieden kunt inzetten en er ook veel meer blauw op straat is te zien. Ik denk dat je hierdoor veel problemen oplost zoals je kunt lezen op het forum en voor de burger meer duidelijkeid schept.
Het zou wel in 1 klap voor iedereen duidelijkheid scheppen én alles nationaal geregeld: uniform, uitrusting, bevoegdheden, salaris...
Ook al is het momenteel zo dat er aan gewerkt wordt dat deze dingen uiteindelijk wel op nationaal niveau hetzelfde zullen zijn; echter krijgt nu de werkgever (gemeente e.d.) teveel vrijheid.
Ik ben er dan wel een voorstander van de permanente her- en bijscholing verplicht te houden (en wellicht een dergelijk systeem uit te rollen naar de rest van de politie?) zodat het imago en de slechte naam van het begrip 'stadswacht' achter ons wordt gelaten.