Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?

Auteur Topic: Beschikt u als Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) over geweldsmiddelen?  (gelezen 47848 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hand-haver

• Buitengewoon Opsporingsambtenaar
  • Junior gebruiker
  • **
Citaat van: Maxell01 link=msg=1337867 date=1426662125
Klopt wat je zegt en dit zal ook niet voor ieder zijn weggelegd. Wat ik er mee wil zeggen dat de er momenteel een wildgroei van BOA's is en de burger geen onderscheid weet wie wat nu doet. Vandaar de opmerking breng deze taken weer onder bij de nationale politie in de rang van surveillant of assistent. Een ieder die daarvoor in aanmerking kan / wil komen zou dan gewoon de selectieprocedure in moeten net zoals ieder andere diender en zal blijken wie geschikt is of niet. Je kan de lat dan net zo hoog leggen als je wilt als het gaat om kwaliteit. Voordeel is dat je deze medewerkers voor verschillende aandachtsgebieden kunt inzetten en er ook veel meer blauw op straat is te zien. Ik denk dat je hierdoor veel problemen oplost zoals je kunt lezen op het forum en voor de burger meer duidelijkeid schept.

Het zou wel in 1 klap voor iedereen duidelijkheid scheppen én alles nationaal geregeld: uniform, uitrusting, bevoegdheden, salaris...
Ook al is het momenteel zo dat er aan gewerkt wordt dat deze dingen uiteindelijk wel op nationaal niveau hetzelfde zullen zijn; echter krijgt nu de werkgever (gemeente e.d.) teveel vrijheid.

Ik ben er dan wel een voorstander van de permanente her- en bijscholing verplicht te houden (en wellicht een dergelijk systeem uit te rollen naar de rest van de politie?) zodat het imago en de slechte naam van het begrip 'stadswacht' achter ons wordt gelaten.
Gemeentelijk Buitengewoon Opsporingsambtenaar en Toezichthouder Drank- en Horecawet in Noordoost-Brabant  "Handhaven volgens de strekking van de wet,

Hartley

• Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
Citaat van: Maxell01 link=msg=1337867 date=1426662125
Klopt wat je zegt en dit zal ook niet voor ieder zijn weggelegd. Wat ik er mee wil zeggen dat de er momenteel een wildgroei van BOA's is en de burger geen onderscheid weet wie wat nu doet. Vandaar de opmerking breng deze taken weer onder bij de nationale politie in de rang van surveillant of assistent. Een ieder die daarvoor in aanmerking kan / wil komen zou dan gewoon de selectieprocedure in moeten net zoals ieder andere diender en zal blijken wie geschikt is of niet. Je kan de lat dan net zo hoog leggen als je wilt als het gaat om kwaliteit. Voordeel is dat je deze medewerkers voor verschillende aandachtsgebieden kunt inzetten en er ook veel meer blauw op straat is te zien. Ik denk dat je hierdoor veel problemen oplost zoals je kunt lezen op het forum en voor de burger meer duidelijkeid schept.

Hoe doe je dat dan met conducteurs? Allemaal surveillanten bij de politie? Mwah, zoiets zal nooit gebeuren en kan ook niet.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Hartley

• Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
Citaat van: Hand-haver link=msg=1337872 date=1426663786
Het zou wel in 1 klap voor iedereen duidelijkheid scheppen én alles nationaal geregeld: uniform, uitrusting, bevoegdheden, salaris...
Ook al is het momenteel zo dat er aan gewerkt wordt dat deze dingen uiteindelijk wel op nationaal niveau hetzelfde zullen zijn; echter krijgt nu de werkgever (gemeente e.d.) teveel vrijheid.

Ik ben er dan wel een voorstander van de permanente her- en bijscholing verplicht te houden (en wellicht een dergelijk systeem uit te rollen naar de rest van de politie?) zodat het imago en de slechte naam van het begrip 'stadswacht' achter ons wordt gelaten.

Volgens mij is noujuist de kracht van de BOA dat hij net iets meer mag in situaties waar dat gewenst is, maar dat het geen politie agent is. Ik geloof niet dat het probleem de wildgroei aan BOA's is, maar de onduidelijkheid bij de burger wie ze nou precies zijn. Laat de overheid maar eens een landelijke campagne beginnen over de BOA zodat iedereen gelijk weet dat je hier niet met een toezichthouder te maken hebt en dat je moet luisteren als er wat gezegd wordt. Als collega BOA mag ik hopen dat de ander weet wat zijn bevoegdheden zijn en daar naar handelt en niet iets buiten zijn takenpakket doet.

Hand-haver

• Junior gebruiker
  • **
Citaat van: Hartley link=msg=1337918 date=1426675489
Volgens mij is noujuist de kracht van de BOA dat hij net iets meer mag in situaties waar dat gewenst is, maar dat het geen politie agent is. Ik geloof niet dat het probleem de wildgroei aan BOA's is, maar de onduidelijkheid bij de burger wie ze nou precies zijn. Laat de overheid maar eens een landelijke campagne beginnen over de BOA zodat iedereen gelijk weet dat je hier niet met een toezichthouder te maken hebt en dat je moet luisteren als er wat gezegd wordt. Als collega BOA mag ik hopen dat de ander weet wat zijn bevoegdheden zijn en daar naar handelt en niet iets buiten zijn takenpakket doet.

Hier sluit ik mij bij aan  O0
Gemeentelijk Buitengewoon Opsporingsambtenaar en Toezichthouder Drank- en Horecawet in Noordoost-Brabant  "Handhaven volgens de strekking van de wet,

Maxell01

• Forum gebruiker
Citaat van: Hartley link=msg=1337917 date=1426675288
Hoe doe je dat dan met conducteurs? Allemaal surveillanten bij de politie? Mwah, zoiets zal nooit gebeuren en kan ook niet.
Had je vroeger ook niet de (spopo) spoorwegpolitie? kan ook een aandachtgebied zijn voor assistenten / surveillanten, net zoals milieu en ga zo het riedeltje maar af. Vanuit de NP kunnen andachtsgebieden worden aangegeven waarop kandidaten kunnen solliciteren. Was vroeger ook zo, alleen had je geen nationale politie en nu wel dus waarom het dat niet kunnen?

Maxell01

• Forum gebruiker
Citaat van: Hartley link=msg=1337917 date=1426675288
Ik denk dat de NS (conducteurs) i.o.m met de M.v.V&J gezamelijk een oplossing moeten bedenken voor de zaken die nu spelen. Een conducteur is geen politieagent, deze kunnen dan wel meer ondersteuning krijgen van assistenten / surveillanten die verantwoordelijk worden voor het aandachtsgebied spoorwegpolitie. Door deze assistenten/ surveillanten breder in te zetten voor meedere aandachtsgebieden geeft dit meer taakvereiking en wordt deze functie gewoon aantrekkelijk voor velen, integenstelling zoals het nu geregeld is dat BOA's maar vaak binnen één aandachtsgebied werkzaam zijn.

Hand-haver

• Junior gebruiker
  • **
Vergeet de medewerkers van Service & Veiligheid van de NS niet. Die zijn er voor de ondersteuning van o.a. de conducteurs, en hebben taken die vroeger door de spoorwegpolitie werden uitgeoefend.

Maxell01

• Forum gebruiker
Citaat van: Hand-haver link=msg=1337951 date=1426684423
Vergeet de medewerkers van Service & Veiligheid van de NS niet. Die zijn er voor de ondersteuning van o.a. de conducteurs, en hebben taken die vroeger door de spoorwegpolitie werden uitgeoefend.
Die kun je taken kunnen je toch ook onderbrengen bij de assistenten / surveillanten van dat aandachtsgebied.

Hand-haver

• Junior gebruiker
  • **
Citaat van: Maxell01 link=msg=1337956 date=1426685424
Die kun je taken kunnen je toch ook onderbrengen bij de assistenten / surveillanten van dat aandachtsgebied.

Klopt, ik miste ze alleen in de bovenstaande replies.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Citaat van: Hartley link=msg=1337918 date=1426675489

Bij het dikgedruke zit precies het probleem, het is voor en burger niet duidelijk met wat voor soort BOA ze te maken hebben en of de BOA in zijn recht staat om iets te handhaven. Voor hetzelfde geldt heeft de BOA niet het juiste domein. Voor de burger totaal niet te zien maar wel zeer relevant.

Ik ben niet tegen BOA's maar heb wel moeite met de wildgroei. Er zijn teveel soorten BOA's. de goede oude tijd met jachtopzieners, gemeente- en rijkspolitie was misschien toch zo gek nog niet :)