Precies en de handhaving weer een overheidstaak maken. Het blijft toch bijzonder dat er BOA's in dienst zijn van particuliere bedrijven zoals de NS of Arriva (dan beodel ik de medewerkers service&veiligheid en niet de conducteurs).
RemRoof
Een conducteur is ook BOA en als we het willen hebben over handhavers bij private bedrijven dan kunnen we nog heel ver terug gaan in dat "vroeger"
Vroeger waren de meeste hondengeleiders die werkzaam waren bij PSV wedstrijden van Philips. Zij droegen ook een lange wapenstok en mochten deze gebruiken. Dit waren beveiligers.
De NS heeft tot 2000 de spopo altijd zelf in dienst gehad. Deze droegen ook het vuurwapen en liepen in een politie uniform. Dat mijn functie bestaat is niet omdat de NS dat perse wil, maar omdat de arbo dienst en de overheid ooit besloten hebben dat wij er moesten zijn ter ondersteuning van de conducteur.
Even ter vergelijking. De spopo had zo'n 300 medewerkers in heel het land, Veiligheid & Service heeft er bijna 800. Zelfs met die aantallen kunnen wij niet alles tegenhouden op het gebied van agressie en zwartrijden. We doen veel en we stoppen er ook veel, maar het zwartrijden blijft bestaan. Dus ook de behoefte aan een handhaver in de trein. Als je het handhavingstak onder wil brengen bij de politie heeft de NS alleen zo'n 7000 agenten nodig. Immers werkt een agent nooit alleen en zullen alle treinen gecontroleerd moeten worden. De conducteur hoeft dan alleen nog maar de gastheer te zijn en de andere, niet boa gerelateerde veiligheidszaken oplossen.
Dus, is dit een haalbaar idee? Nee, absoluut niet. Moet de BOA weg? Ook niet, het is een prachtig mooi beroep waarin de Politie een hele hoop voordelen uit kan halen. Waarbij de agent zich kan focussen op zware criminaliteit en de BOA kan dan de kleinschalige problemen oplossen. Zoals zwartrijden of controleren op de APV.